Frånluftsvärmepump?

5k läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Tänker bygga till våra nuvarande 85 kvm med 150 till samt tilläggsisolera den gamla delen. Hade tänkt oss en frånluftsvärmepump kombinerat med berg-värme, typ IVT 495 ( hustrun vägrar klokt nog acceptera jordvärme ). Möjligen vänta med bergvärmen och tills vidare använda oljepannan som komplement istället.

Har pratat med några vvs-firmor och de flesta av dessa anser att vinsten med frånluftsvärmepump är så liten ( någon kw på sin höjd ) att det lönar sig bättre med bergvärme och ett separat, mekaniskt frånluftssystem utan värme-återvinning.
    Möjligen tycker de att man kan fundera på ett passivt värmeåtervinningssystem ( FTX ) men att ej heller detta lönar sig ekonomiskt.

Tycker själv det känns fel att pumpa ut rumsvarm luft rätt ut med fläkt men har svårt att argumentera för detta ekonomiskt.

Åsikter? Hur tänker ni andra som har möjlighet/måste att välja?

2. R
    Medlem Nivå 4

Re: Frånluftsvärmepump?

Jag tycker att du ska fråga några fler vvs-are om samma sak.
    Jag håller med dig att det känns fel att bara släppa ut varmluften utan återvinning! Jag har för mig att frånluften genererar ca 3 kW!!!! Det är inte så lite det. Jag har bara hört lovord om IVT 495 och känner flera som väljer denna pannan.

Jag tycker att det låter som om de du pratat med endera inte känner till den typ av panna eller att man har större förtjänst på andra modeller än den du vill ha.

::)

3. Sweli
    Medlem Nivå 10

Be en oberoende värmekonsult att räkna det du behöver och jämföra IVT495 mot alt ren bergvärmepump med frånluftaggregat.

Vi envisades att ha IVT495 för vårt hus (nybygge) på 230kvm, väggarna har U-värde på 0,18, 3-glas, superisolerglas, många och stora fönster.

Både IVT och värmekonsulten sa att det skulle inte räcka för vårt hus. Elpatronen skulle starta för ofta.
    Pannan är på 2kw för frånluften och 2kw för bergvärme.
    Det var ingen idé att göra djupare håll i berget än dom rek. 50m för att pannan kan inte använda den extra värmen.
    Vår värmekonsult rekommenderade bergvärmepump på 8,5kW med 130-150m borrning, med frånluftaggregat.

Investeringkostnad är det samma, när vi valde Nibe 1210 (8,5kW) + FLM30.

Jag bör tillägga att vår VVS-konsult är oberoende och vi köper ingenting från honom.
    Hans rekommendation var enbart baserad på erfarenhet av olika system och den service man kan förvänta sig av olika leverantörer.

4. J
    Medlem Nivå 3

Vad kostar en IVT 495? ???

5. Sweli
    Medlem Nivå 10

Om jag kommer ihåg rätt kostade 46600kr

6. J
    Medlem Nivå 1

Sweli: Vad jag förstår återvinner ni alltså inte frånluftsvärmen ?

7. J
    Medlem Nivå 1
  8. J
    Medlem Nivå 5

Sweli återvinner frånluften mha sin FLM 30, denna värmer upp "vätskan" i borrhållet och därmed ökar värmepumpens prestanda.

9. Sweli
    Medlem Nivå 10

Javisst!
    vi ska ha en kombinerad Nibe 1210 med FLM30 (frånluftaggregat), dom monteras på varandra och jobbar tillsammans. Man ska tänka på ekonomin ;)

Dessutom ska vi ha en kombinerad kamin med kakelugnseffekt.

10. J
    Medlem Nivå 1

Tackar! Det får nog bli en VVS-konsult också...

11. Sweli
    Medlem Nivå 10

Se till att du inte anlitar en värmekonsult som säljer en viss panna ;)
    Den ska helst vara oberoende

Lycka till! och glöm inte att berätta för oss vad blev rekommendationen!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: