Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Frånluftsvärmepump vs. bergvärme?

1. J
    Medlem · Västmanlands län · 251 inlägg

Jidderberg

Medlem
    Hej,

Jag har tänkt installera frånluftsvärmepump i mitt hus som är under uppbyggnad enligt energikraven för ett normalt lågenergihus.
    Kommer ha radiatorer på första och andra våningen i ett 145kvm hus i 2 plan.

Tanken var att använda frånluftsvärmepump med ventilationsmodul som värmer inkommande friskluft och därav liknande ventilationssystem som ett traditionellt FTX.

Nu iom framtidens osäkra elpriser undrar jag om det är dumsnålt jämfört med bergvärme. Har någon jämfört kostnaderna mellan dessa två system för egen del? Väljer jag bergvärme blir det ju en separat FTX installation, plus borrning. Frånluftsvärmepump med modul kostar väl i trakterna av en bergvärmepump.

Komfortkyla på sommaren är ju starkt önskvärd men det klarar väl båda systemen.

MVH

2. J
    Medlem · Stockholm · 6 647 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Hej! Frånluftsvärmepump fungerar absolut bra för 145 kvm nybyggt hus i Västmanland. Däremot är leveranstiderna väldigt långa nu. NIBE F730/F750 har inte kyla men Comfortzone erbjuder även kyla vid nybygge i deras senaste modell, RXC50. Bergvärme blir dyrt men man kan få frikyla då med en extra kylinstallation. Be om energikalkyl för frånluft respektive bergvärme från NIBE och jämför om du vill.

• Laddar…
  3. V
    Medlem · Västernorrland · 1 250 inlägg

Vector

Medlem
    Jag tycker ju att man starkt ska fundera på frikyla då man har chansen när man bygger nytt. Förmodligen skulle man vägra att ha en bil utan fungerade ac........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.