Hej, jag har ett hus från 2010 med en NIBE Fighter 310p samt fjärrvärme. Pumpen börjar ge med sig och jag funderar på om jag behöver ersätta den eller om jag kan övergå helt till fjärrvärme.

Frånluftsvärmepumpen är kopplad till de ventilationsdoner som sitter över hela huset och till samtliga rum. Hur hanteras dessa om det är möjligt att övergå till fjärrvärme?

Hjälp gärna en okunnig!

Mvh

Redigerat:
Bor du på en ort som har förmånlig fjärvärmetaxa? Räkna med att 310P sparar runt 8000 kWh per år. Går att ersätta med bara en kanalfläkt.

Jag bor i Norrland och vi har haft bra priser på fjärrvärmen. Kompressorn mår inte bra och jag tippar på att man bör byta hela pumpen med tanke på att den närmar sig 16 år.

Är det ett avancerat ingrepp att ta bort pumpen och byta ventilationen (kanalfläkt) som du nämner?

Ok, många orter har fått kraftigt höjd taxa pga de stora prishöjningarna på skogsflis. Kostar ca 20-25 tkr att byta kompressorn inkl allt runt. Men efter 20 år kan vad som helst hända såsom rosthål i tanken.

Du måste i så fall ha en helt ny fjärrvärmecentral. Kanalfläkten är enkel att montera och kostar inte särskilt mycket alls.

Stort tack för svar!

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.