Frånluftsvärmepump-Braskamin

10k läst  20 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Har en frånluftsvärmepump med utegivarstyrning, samt en nyinstallerad braskamin. Är det bättre att då ha en innegivare istället? Eldar inte varje dag vintertid, blir ca 3 dagar/vecka.

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Frånluftsvärmepump-Braskamin

du ska ha en inne givaqre också, inte istället.

& se till att du itne styr radiatorsystemet med termostater!

3. C
    Medlem Nivå 14

det är för att du tittar på system med termostater. har man inga termostater funkar det bättre.

man kan ju desutom ställa in dom flästa pumpar på olika sätt. att inegivaren märkar att huset blir varmt, behöver inte betyda att man harl slutar att värme golvat.

man vist är ett golv värme system trögt & med en klan frånluftsvärmepump riskerar man alltid att elpatronen gå i när brasan slocknat. detta är ett faktum om man kör med termostater.

4. C
    Medlem Nivå 14

lpåter som du ställt inegovaren för tite, så den reglerar upp för snabbt. jag har min stående så den ligger o reglerar ned snabbt, men har svårt att reglera upp.
    sen kan man ju ofta styra hur stor reglering den ska göra, ställer man den mycket svagt, så är det ju nästan som att köra utan.

5. C
    Medlem Nivå 14

Du ska ju inte styra med inne givaren, den är et kompliment.
    du slipper altså sköta anlägningen manuelt

6. E
    Medlem · Nivå 21

Tycker man att innegivare inte är bra måste man ha nått fel på anläggningen den kompenserar på ett utmärkt sätt innetemperaturen vid tex stark blåst, stora tempskillnader på sol och skuggsida (läs vårvinter), när man har fulla huset av gäster mm.
    Så till alla som inte tidigare viste innegivare ÄR bra, det är bara synd att dom kostar en slant.

7. C
    Medlem Nivå 14

Viktigt är docka tt anläggningen först justeras in utan termostater & uten innegivare, så den kår halt "själv" sen kopplas innegivaren in & även den ska justaras in & plaseringen kan i vissa fall behövas justaras. men sen när allt är klart, så begövar man inte röra ett enda finger mer!

8. P
    Medlem Nivå 5

Inger...du har blivit felinformerad?

En rumsgivare sänker/höjer börvärdet på värmevattnet, beroende på om det är över eller undertemp i huset.

T.ex. soliga vårdagar kan solen hålla huset varmt utan hjälp av värmepumpen. Med endast utegivare på norrväggen kanske värmepumpen startar värmedrift trots övertemp inomhus.

En rumsgivare ger bättre komfort samt lägre driftkostnad.

Rumsgivare fungerar utmärkt tillsammans med golvvärme.

Är nyfiken på vilken typ av VP du har, som har så dåliga erfarenheter av rumsgivare.

9. D
    Medlem Nivå 1

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare, skall även tala med leverantören av pumparna.
    Jag har ej golvvärmesystem utan radiatorer vid fönsterna. Dock en hel del elgolvvärme som jag är ganska sparsam med pga av elkostnaderna.
    När det gäller termostater så antar jag att Ni menar radiatortermostaterna, sådana har jag.
    Åsikterna går ju isär om innegivare eller ej, men som okunnig så tycker jag att en innegivare alltid skall vara med oavsett braskamin eller ej.

Om man skall komplettera med en innegivare, kan någon ge en ungefärlig prisbild på det?
    Och utveckla gärna termostatfrågan också!

Tack så länge!

10. C
    Medlem Nivå 14

innegivaren kostar ca 1500:-

din värmepump. sköter all reglering, så termostaterna ställer bara till det för värmepumpen.
    det här mad att köra utan termostater blir ännuviktigare, om man har en så klen värmepump som du har.

när värmepumpen gå ska den värme allt radiatorvatten, för att på så sett gå ängae & ha en lång paus tills nästa gång den startar.
    har du termostater, så tryper, eller stänger dom flödet till radiatorerna & du väremer bara vattnet i rören, sen när termostaten öppnar igen så blir det snabt en ny start, då deta vatten är betydligt kallare som nu kommer till värmepumpen & det blir ofta så att värempumpen startar elpatronen, för att hinna med.

ute givaren ihopp med värmepumpens dator, räknar ut hur varmt vatten som behövs, så termostaterna behövs inte. en inne givare hjälper til att informera datorn om "extra" energi, den inte kännertill, som tillexempel solsken eller stort besök.

11. F
    Medlem Nivå 2

Hej,
    Skriv gärna ut vilken VP du har så kan folk som läser på forumet garanterat svara bättre på dina frågar.
    Annars blir frågorna av karaktären; hur långt är ett snöre *ler*

En innegivare till IVT 490 kostar 213 kr inkl moms i inköp. Sedan tillkommer installationskostnaden ifall du inte kan göra det själv. Och det kan kanske bli uppmot 1500 kr som CarMan skrev.  

/Farbror Melker

12. D
    Medlem Nivå 1

Jag har en 12 år gammal elektrostandard. 480A står det också.
    Blir väl snart dags för ett byte. Kylslingan reparerades för ett år sedan. En ganska dyr historia.
    Är 490:an det naturliga valet om man ej vill gäva för bergvärme odyl?

13. C
    Medlem Nivå 14

490 är ett agrigat som sköter din vantelation & den tilverkar också ditt vatten. men den kan endast gr 2 kW & den med mycket låg verkningsgrad, så det är nästan som att vämrma huset med el värme!

14. F
    Medlem Nivå 2

Den 480 vi hade hade innegivare vilket jag trodde var standard på de maskinerna.
    (Vad lätt det blev att förmedla lite information då fakta finns  ;D)
    Du ska inte köpa till en innegivare till din gamla 480 annat än med risk för att hela kalaset snart brakar. 480 har en ungefärlig livslängd på 12-14 år enligt servicecentret som jag har pratat med. Det kan även verifieras i området där jag bor, med 50% utbytta maskiner efter 13 år...

Elektrostandard 480A och IVT 490 är i det närmaste samma maskin. Nåja de kommer från samma tillverkare men det skiljer ett antal år mellan dem...
    Vi hade en 480 som gick sönder efter 12 år. Varmvattenberedaren gick sönder och samtliga jag pratade med,-  inklusive försäkringsbolaget - rekomenderade att inte lägga ner många kronor i reparation på en sådan gammal maskin.
    Vill du byta så är IVT 490 en bra modell som passar utmärkt ifall du var nöjd med den gamla (OBS IVT 490 rekomenderas endast till hus med maxytan ca 140 m3).
    Nibe har också en maskin som kan användas med ungefär samma prestanda och pris.
    Vilken som är bäst mellan dom beror på vem du frågar!

/Farbror Melker

15. C
    Medlem Nivå 14

han måste ha en inne givare för att kunna spara energi på den kamin eldningen.
    men jag förstår resonemanget med at inte investera i en maskin som troligen går sönder innan vintern är över.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: