Byggahus.se

Frånluftsvärmeanläggning från 1991, reparera eller inte?

1. PolarBear64
    Medlem · 4 inlägg

PolarBear64

Medlem
    Hej alla,

i en annan tråd redogjorde jag för att min jfb börjat lösa ut, och anledningen är att frånluftsvärmen är kopplad genom jfb. Antagligen ett element som inte fungerar som det skall. Vi lämnar diskussionen om att det inte är så man borde göra med en jfb, den biten löser sig inom kort.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/jfb-loeser-ut-franluftsvaermen-boven.393129/

Anläggningen är ett Husqvarna luftvärmesystem QVLV6 från 1991.
    Jag ville gärna kolla med er som kan och vet, är det värt besväret och kostnaden för att få igång anläggningen igen? Jag har en luft-luft-värmepump av något överdimensionerad storlek installerad 2020, främst för att jag ville ha tillgång till kyla sommartid. Men nu får den givetvis även värma huset i väntan på beslut hur jag gör. Huset är litet, 106kvm, och har öppen planlösning.

Elementet i värmesystemet verkar vara omöjligt att få tag i numer, pratade med en granne som fick låta tillverka ett element när han fick samma problem för något år sedan. Elementet (2000w) ser ut så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    element.jpg

Med tanke på att jag redan har en luft-luft värmepump, vad är bästa alternativet? Kan man begränsa luftvärmesystemet så att det BARA sköter ventilationen, men inte värmer något? Kommer den då att bidra med att flytta runt luften som luft-luft-aggregatet trycker in i vardagsrummet?
    Eller är det vettigt att låta tillverka ett sådan element och få igång luftvärmessystemet igen?

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.