Hej forumet!

Har en frånluftsfläkt från svab som börjat låta illa. Förmodligen lagerhaveri. Har kollat och det finns ju nya fläktmotorer till de flesta från svab.
Har ej varit upp på taket ännu och kollat exakt modell. Men läst lite här på forumet samt sett lite bilder.
Så innan jag tar mig upp för att kolla. Är det möjligt att plocka ner fläkten och göra bytet på markplan?
Den sitter i en takhuv och ser förmodligen ut som denna sommpå bilden.
Frånluftsfläkt i en takhuv på ett tak, med öppnad lucka som visar fläktkomponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går jag till väga för att lossa själva fläkten som sitter i ”locket” på luckan.

Ingen som har bilder eller kan beskriva utförandet som gjort liknande ingrepp? Vad behöver jag ta med mig för verktyg upp?

Med vänlig hälsning,

Bytt min och grannes för några år sedan, men jag bytte dem på plats. Så jag vet inte om det går att jacka ur gångjärnen eller om de var poppnitade. Känns som det är mer jobb att skruva bort hela huven( om möjligt) och sedan konka ner den för en stege, än att byta den på plats då det endast är lite skruvar. Ha koll på vilken kabel som sitter var så att det blir rätt med styrningen.
Har för mig att det räcker med skruvmejslar och skiftnycklar. Inte svårt att byta på plats.

T Tompafix skrev:
Bytt min och grannes för några år sedan, men jag bytte dem på plats. Så jag vet inte om det går att jacka ur gångjärnen eller om de var poppnitade. Känns som det är mer jobb att skruva bort hela huven( om möjligt) och sedan konka ner den för en stege, än att byta den på plats då det endast är lite skruvar. Ha koll på vilken kabel som sitter var så att det blir rätt med styrningen.
Har för mig att det räcker med skruvmejslar och skiftnycklar. Inte svårt att byta på plats.
Okej! Tack så mycket! Jag får gå upp och kika hur det ser ut. 👍🏻

Jag har bytt lager på en SVAB SVF-9 från 1980.
Öppna fläktens spänne och vicka ut fläkten enigt din bild. Klicka ur elanslutningen (snabbkontakt), haka av kedjan som håller i fläkten, sedan är det bara att lirka ur allt ur "spåret" i gångjärnen (utan verktyg) och lyfta bort fläkten.
Kullagren i min modell var 2st 608-Z, men jag hade ett par 608-2RSH i garaget som jag monterade istället och är nu inne på 5:e året efter lagerbytet.
Motorkondensatorn var märkt med 400V/2uF, men den har jag inte bytt ännu.
Hade jag haft en hemma så hade jag bytt den samtidigt, men nu ligger den på inköpslistan inför framtiden :)

Lycka till.

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag har bytt lager på en SVAB SVF-9 från 1980.
Öppna fläktens spänne och vicka ut fläkten enigt din bild. Klicka ur elanslutningen (snabbkontakt), haka av kedjan som håller i fläkten, sedan är det bara att lirka ur allt ur "spåret" i gångjärnen (utan verktyg) och lyfta bort fläkten.
Kullagren i min modell var 2st 608-Z, men jag hade ett par 608-2RSH i garaget som jag monterade istället och är nu inne på 5:e året efter lagerbytet.
Motorkondensatorn var märkt med 400V/2uF, men den har jag inte bytt ännu.
Hade jag haft en hemma så hade jag bytt den samtidigt, men nu ligger den på inköpslistan inför framtiden :)

Lycka till.
Tack för utförligt svar. Har en fläktmotor påväg hem på posten! 😊 varit upp och tittat för att se modell på min. En svab typ 702. Ska ta med mig dina tips till när jag fått hem den 👍🏻😊

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Till er som bytt fläktmotor av äldre SVAB modell, hur upplever ni att suget i frånluftsventilerna blivit med den nya? Bättre? Sämre? Likvärdigt den gamla?
Sitter och funderar på ifall man ska titta efter en annan fläkt av annat fabrikat eller om man ska gå den enklaste vägen att byta fläktmotor i den befintliga.

Tacksam för alla som tar er tid att skriva 😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.