4 881 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Frånluftsfläkt stannar, Systemair Save VTR 300
Har ett 4 år gammalt Systemair Save VTR 300 och nu hör man från frånluftsventilerna att fläkten stannar för någon sekund för att sedan starta med fullt ös igen. Händer ca var 15 s. Pratade med Systemairs support som trodde det var lagret i fläkten som gett upp och en temperaturvakt i fläkten som gör att den slås av. Är det svårt att byta fläkt själv?
Läste på i servicemanualen och det verkar finnas larm för fläktarnas funktion. Konstigt att den inte larmar.
Läste på i servicemanualen och det verkar finnas larm för fläktarnas funktion. Konstigt att den inte larmar.
Redigerat:
Bumpar tråden.
Fick du nån ordning på problemet? Har ett likadant aggregat som är 4 år gammalt och igår verkar det som om den ena fläktmotorn gett upp. Hade förväntat mig längre livslängd på en reservdel som kostar ca 4500kr. Garantitiden verkar också ha gått ut vad jag kan förstå.
Fick du nån ordning på problemet? Har ett likadant aggregat som är 4 år gammalt och igår verkar det som om den ena fläktmotorn gett upp. Hade förväntat mig längre livslängd på en reservdel som kostar ca 4500kr. Garantitiden verkar också ha gått ut vad jag kan förstå.
Tog hit en reparatör som konstaterade att lagren var slut i båda fläktarna. Även rotormotorn behöver bytas igen samt kretskort!
Det blir ett försäkringsärende och han skulle även kolla om Systemair kunde stå för en del med tanke på ”kvaliteten”.
Det blir ett försäkringsärende och han skulle även kolla om Systemair kunde stå för en del med tanke på ”kvaliteten”.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bumpar denna tråd med att konstatera att även i min VTR300 så har ena fläktmotorn gett upp. Den har gått i ren och fräsch miljö sedan 2018 och är redan slut, vilket jag tycker är skandal. Har talat med flera i området som kör med samma system och även dom har fått byta fläktmotorer och det redan för 1 1/2 år sedan. Måste ifrågasätta vad det är för skit man sätter i dessa fläktsystem när det inte håller längre än så?
Som kontrast till detta kan jag säga att min Rexovent som står uppe på vinden har gått kontinuerligt i 31 år nu utan någon störning. Det är grejor det!
Som kontrast till detta kan jag säga att min Rexovent som står uppe på vinden har gått kontinuerligt i 31 år nu utan någon störning. Det är grejor det!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden