Byggahus.se
Hej,

Bor i ett 160 år gammalt stenhus med kalkputsad fasad. Väggarna består av två lager tegelsten där den yttre är bränd och den inre är lersten. Vi har snart bytt rum på köket så det ligger mer centralt och jag ämnar dra ut frånluften från fläkten rakt genom fasaden. Jag har tidigare läst på detta forum om BBR och brand etc men vill ändå kolla med alla er kunniga så att jag inte missar något. Några frågor:
1. Hur mycket isolering hade ni lagt i väggen runt spiroröret? Dvs hur stort kärnborr bör jag använda.
2. Borde jag installera någon ytterligare backventil och i så fall var? Tror fläkten i sig har en.
3. Tänkte använda anspråkslöst ventilationsgaller på fasaden och ev måla in det på lite sikt. Är detta dumt, dvs behöver jag kunna komma in i röret utifrån?

Nedan ses en enkel skiss jag gjort för att förtydliga hur jag tänkt. Tyvärr lyckas jag inte vända den rätt.

2020-04-04 08.35.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Hej alla,

Ingen som kan säga ifall jag är på rätt väg eller tänker fel? Vore tacksamt.

Om du inte har något brännbart i väggen eller på fasaden behöver inte röret ut isoleras vad jag vet. Se till att det finns ett kallrasskydd/stopp så inte luft letar sig in utifrån.

• Gilla
byggaeko
  • Laddar…
Hej Jonatan,

Okej, tänkte mest för att minimera risken för kondens i röret i väggen men det är ju endast kort väg så kanske lugnt.

Gällande kallrasskydd/stopp, ska det då sitta vid ytterväggen (dvs på utsidan)? Kan man köpa det separat och sätta på spiroröret innan själva ventilationsgallert?

Det brukar sitta närmast fläkten och följa med den.

Okej så bra, då säkerställer jag det bara men tror det ska finnas.

Tack för all hjälp!

Och gallret på utsidan ska väl vara demonteringsbart så att man kan "sota" immkanalen

Hej Elmont,

Ett bra tips, ska jag se till att det är. Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.