2 758 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Frånluftsdon med låg bygghöjd
Jag har precis pressat in skåp ovanför kyl och frys. Eftersom det var ont om utrymme i höjdledd, så hamnade skåpen (IKEA) skruvade upp mot taket. Det funkar bra med dörrarna som hamnar några millimeter ner förutom för frånluftsdonet som vi har där.
Finns det frånluftsdon, diameter 100 mm som har bygghöjd (utstick) på max 5mm? Jag letar på nätet, men har svårt att hitta.
Är det frånluftsdon, eller frånluftsventil man ska söka på? Måste jag kanske plocka ner hela innertaket och flytta på utsuget som går till frånluftsvärmepumpen?
Finns det frånluftsdon, diameter 100 mm som har bygghöjd (utstick) på max 5mm? Jag letar på nätet, men har svårt att hitta.
Är det frånluftsdon, eller frånluftsventil man ska söka på? Måste jag kanske plocka ner hela innertaket och flytta på utsuget som går till frånluftsvärmepumpen?
Man kan använda ett sånt här.
http://www.lindab.com/ITCenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/Comfort/SE/produkt/15_tlo_se.pdf
Kräver ju dock att man borrar erforderligt med hål i så man uppnår rätt flöde.
Med viss reservation för ev ljudproblem.
5mm är ju inte så mycket att vifta med.
http://www.lindab.com/ITCenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/Comfort/SE/produkt/15_tlo_se.pdf
Kräver ju dock att man borrar erforderligt med hål i så man uppnår rätt flöde.
Med viss reservation för ev ljudproblem.
5mm är ju inte så mycket att vifta med.
Tja, det var ingen dum idé att ta ett täcklock.
Är det inte lite konstigt ändå att de inte märker ut tjockleken på dem ens i databladen? Har tittat på en hel del frånluftsdon och ventiler på nätet, och ingenstans kan man se hur mycket de kommer att sticka ner från taket.
Är det bara jag som vill utnyttja skåpen hela vägen upp till taket?
Är det inte lite konstigt ändå att de inte märker ut tjockleken på dem ens i databladen? Har tittat på en hel del frånluftsdon och ventiler på nätet, och ingenstans kan man se hur mycket de kommer att sticka ner från taket.
Är det bara jag som vill utnyttja skåpen hela vägen upp till taket?
Klicka här för att svara