Hittade en stackars övergiven stubbe och tyckte så synd om den att jag ville ge den ett nytt liv. Den ska antagligen bli ett sidobord. Men vet någon vad det är för träslag?
Vet inte om denna bild är så mycket bättre, lite dålig belysning på platsen den ligger.
Håller med om att det ser ut som sälg när man googlar på det. Hade hoppats att det var ek då jag hittade den på en plats där det fanns just många sådana innan kommunen sågade bort en massa träd i området.
Håller med om att det ser ut som sälg när man googlar på det. Hade hoppats att det var ek då jag hittade den på en plats där det fanns just många sådana innan kommunen sågade bort en massa träd i området.
Tycker det ser ut som ek, men den är inte 100% karakteristisk. Sälg är det i alla fall inte. Om det luktar ättika från veden när du börjar bearbeta den så är det ek. De sista bilderna från Stefan N är ju däremot en väldigt karakteristisk sälg med sin ickerunda stamform och grova bark som lossnar i bitar. Rötan är också vanlig, men ofta brukar veden ha en mera rosa färgnyans.
Tack för era svar!
Min stubbe har ju i alla fall inte riktigt samma form som Stefans sälg. Dessutom ser det ut som att springorna mellan barkbitarna går in djupare på hans bilder.
Intressant det där med lukt. Drog av en bit av barken från min stubbe och tycker att det luktar speciellt.. stark trädoft.
Vad tror ni om de vita fläckarna på barken? Är det något som kan stärka eller försvagar misstankar om ek?
Stubben jag har är definitivt tung och hård.
Min stubbe har ju i alla fall inte riktigt samma form som Stefans sälg. Dessutom ser det ut som att springorna mellan barkbitarna går in djupare på hans bilder.
Intressant det där med lukt. Drog av en bit av barken från min stubbe och tycker att det luktar speciellt.. stark trädoft.
Vad tror ni om de vita fläckarna på barken? Är det något som kan stärka eller försvagar misstankar om ek?
Stubben jag har är definitivt tung och hård.
Medlem
· Stockholm
· 4 029 inlägg
Jag tror på ek med tanke på den stora sprickan och att ytveden är tjock.
Men mär fuktigheten och vikten och räkna ut volymen och jämför med någon lista på nätet eller dylikt.
Är det ek kan du gott vänta ett år tills den är torr.
Lycka till.
Men mär fuktigheten och vikten och räkna ut volymen och jämför med någon lista på nätet eller dylikt.
Är det ek kan du gott vänta ett år tills den är torr.
Lycka till.
Liknande trådar
-
Vilket kryp kan detta komma ifrån?
Övrigt husrelaterat -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Hur få bort körsbärsfläckar från trädäck?
Altan & Uteplats -
Undertak från trädäck läcker
Tak & Vind -
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer