Hallå!
Tittar på att preppa för att en elektriker ska komma och dra lite el åt oss. Har tagit upp hål i väggen för flexslang som jag tänkte montera i anslutning till spårdosan ned till sockel där det är tänkt att utanpåliggande kabel ska komma in.
Att lägga flex-slang rakt är ju inga konstigheter, men där slangen tar slut och kabel ska in från sockeln så blir det en ganska tvär böj som tycks omöjlig att få till med flex-slang. Är det så att man drar flex-slangen rakt till "öppningen" och sedan skalar och petar in befintlig utanpåliggande kabel så gott det går in i väggen och att man således har ett par millimeter där inne i väggen (i "böjen") där trådarna är oskyddade, eller hur tänker man?
Tittar på att preppa för att en elektriker ska komma och dra lite el åt oss. Har tagit upp hål i väggen för flexslang som jag tänkte montera i anslutning till spårdosan ned till sockel där det är tänkt att utanpåliggande kabel ska komma in.
Att lägga flex-slang rakt är ju inga konstigheter, men där slangen tar slut och kabel ska in från sockeln så blir det en ganska tvär böj som tycks omöjlig att få till med flex-slang. Är det så att man drar flex-slangen rakt till "öppningen" och sedan skalar och petar in befintlig utanpåliggande kabel så gott det går in i väggen och att man således har ett par millimeter där inne i väggen (i "böjen") där trådarna är oskyddade, eller hur tänker man?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Du bör nog vänta in elektriker så får du nog veta vad som är möjligt och inte. Man lämnar inte löstråd oskyddat inne i väggen iallafall.
Kan det funka med en färdig böj?
Typ https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-halogenfria-skarvmuffar-med-lasbleck?category_id=1918
Typ https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-halogenfria-skarvmuffar-med-lasbleck?category_id=1918
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Jag tycker inte att du ska göra nånting innan elektrikern tittat på allt............Du kanske gör en massa som sedan inte är varken tillåtet eller tillämpligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Handlar det om kabel eller enkelisolerade ledare typ FK? Du nämner båda. Är det kabel kan man göra övergången lite som man vill, även om jag inte riktigt ser framför mig hur det ser ut hos dig. Hur blir ledningen förlagd på "sockeln"?
Sedan är detta ett behörighetskrävande jobb. Det innebär att elektrikern som anländer kanske inte alls gillar hur du har utfört detta och inte vill ta i det. Alltid bäst att samråda i förväg.
Sedan är detta ett behörighetskrävande jobb. Det innebär att elektrikern som anländer kanske inte alls gillar hur du har utfört detta och inte vill ta i det. Alltid bäst att samråda i förväg.
Tror att han menar att han ska dra in en kabel typ EKK i rör
Hallå!
Jag tänker inte göra någon typ av skalning/dragning av tråd på egen hand, så det behöver ni inte oroa er över. Elektrikern tyckte jag kunde lägga flex-slangen på egen hand och så inspekterar han innan något annat sker.
Blev lite konfunderad just över hur övergången från "ute" till "inne" går till när både kabel (tror det är kulo) och slang är så pass styv och svår att ha att göra med. Vill ju ha en clean böj in i väggen. Min tanke är nu att montera flex-slang längre än vad som behövs och så får han kapa ned det så som han tycker passar. Vad tror ni om det?
Jag tänker inte göra någon typ av skalning/dragning av tråd på egen hand, så det behöver ni inte oroa er över. Elektrikern tyckte jag kunde lägga flex-slangen på egen hand och så inspekterar han innan något annat sker.
Blev lite konfunderad just över hur övergången från "ute" till "inne" går till när både kabel (tror det är kulo) och slang är så pass styv och svår att ha att göra med. Vill ju ha en clean böj in i väggen. Min tanke är nu att montera flex-slang längre än vad som behövs och så får han kapa ned det så som han tycker passar. Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Nej, det är inte det. Det var bara ett påpekande att även att dra rör och sätta dosor är olagligt för dig som vanlig dödlig. Och elektrikern kan faktiskt inte (i praktiken iaf) lagligen låta dig göra det för att sedan inspektera.I intelligence skrev:
Så konstiga är faktiskt reglerna. Så vi påpekar bara vilka regler du faktiskt bryter mot. Så du vet. Inte för att vi bryr oss, utan för att det är bra att åtminstone veta vilka regler man bryter mot.
MEN, det spelar ingen roll i det här fallet, särskilt inte om du har proffshjälp, och definitivt inte om han har OK:at det i förväg.
Till saken: Lämna du en längre flex-slang. Det blir inte fel. Hur det sedan blir gjort, det är en annan sak (formellt så behövs inte ens någon slang där). Kabeln är som sagt lite suspekt så det kanske inte fungerar med den ändå.
Klicka här för att svara