Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Från tvinnad kabel till kabelklämma vid vidarekoppling vägguttag

1. Storsockret
    Husägare · 222 inlägg
    För att göra en lång historia kort: Håller på att byta ut alla eluttag i vårt nyköpta hus från dom där gamla som knappt håller kontakter på plats till nya djupare. Det är ojordade uttag. I ett av uttagen stötte jag på patrull då man gjort en vidarekoppling genom att tvinna kablarna som går till uttaget och det var lite för mycket för att få in i det nya uttaget. Funderade då om jag istället kan använda en kabelklämma istället? Typ en Wago 773 enligt nedan min mycket vackra ritning nedan:

Där dom raka alltså är kablarna som var tvinnade direkt i eluttaget.

Dessa kablar? Färgen bara exempel.
    FK-kabel, H07V-R 2,5 mm²

https://www.jula.se/catalog/el-och-...on/installationskablar/fk-kabel-403167/#tab04

Det har varit en lång dag med nedslagning av stängselstolpar så jag har börjat snurra till saker tror jag.

2. D
    Besserwisser · E · 20 433 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Vad har du för uttag? Det är normalt sett inte konstigt att dra vidare från ett uttag. Det borde funka utan extra plintar. Men det funkar att göra som du skissat.

Till vanliga uttag använder man normalt 1,5mm^2 inte 2,5mm^2.

3. Storsockret
    Husägare · 222 inlägg
    Har köpt biltemas uttag. Har gått bra att byta ut sex st hittils, men just här gick jag bet. Det blev väldigt tjockt när det var tvinnat, kändes som en stor högtalarkabel ungefär.

4. D
    Besserwisser · E · 20 433 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det ska inte vara tvinnat. Biltemas uttag har ingen vidare kvalitet, men jag tror att de har två hål just för att man ska kunna koppla vidare.

• Laddar…
  5. Storsockret
    Husägare · 222 inlägg
    Just detta verkar inte ha det. Men ser att det finns elko-uttag på Classe som har det för några tior till, kanske får ta det istället.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 346 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Vad du ska göra är att klippa bort dessa tvinnade ledare och skala fram ny rak fin koppar. Träna eventuellt först på en bit lös FK. Det får inte bli jack och skador på kopparledaren.

Därefter, om ledarna nåt fram ska de kunna vidarekopplas i det flesta uttag. Finns det bara en hissklämma på uttaget så brukar det går att lägga två ledare bredvid varandra. De får inte korsa varandra. Annars så använder du de toppklämmor du anger, det går lika bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.