Håller nu på med att installera nya fönster (3glas), har f.n. endast tvåglas som suttit sedan huset byggdes.
Sitter med tankar på att göra om självdraget i huset till mekanisk ventilation. Huset är ett Gullringshus byggt -69 på 123kvm (inkl garage).
Redan nu kan man känna då man varit borta att luften är tung på övre plan då vi varit borta ett par dagar. Nedre plan är helt klart bra, ingen unken källardoft alls och ingen fukt (mätning gjordes sent 2009).


IDAG:
Övre plan - Två stycken utsug i innertaket från toa och badrum (RÖTT KRYSS) som båda två utmynnar under huven på skorstenen, separata rör hela vägen. Köksfläkten som utmynnar på taket ovanför kök. Ingen tillluft från övre våningen.

Nedre plan - Två stycken utsug från tvätt(rum) och dusch (ett och samma rör) som utmynnar under huven på skorstenen. Tillluft till undervåningen (källaren) på 6st ställen.


Min tanke är att sätta in tillluftsdon i varje sovrum på övre plan och installera en takfläkt på skorstenen som tar hand alla 3st luftrör som utmynnar under huven på skorstenen. Samt styra hastigheten på takfläkten via ett reglage.
Idag finns det heller inget spjäll till öppenspisen på nedre plan men där kommer vi installera en insats inom kort.

Vad tror ni om detta?
 
  • övreplan - bygga hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nedreplan - byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min personliga erfarenhet är att mekanisk ventilation utan värmeåtervinning är katastrof. Här blir det bara 13-14 grader inomhus om den inte stängs av när det är kallt ute.
 
Huset behöver ca 1,5 kw mer värme pga ventilationen då det är -5 ute. I vilket fall som helst så bör inluftventilen i tvätt isoleras o skruvas igen och de övriga säkert strypas något(det är troligen aldeles för stora tallriksventiler) om de nya luftintagen på övre plan skall fungera åt rätt håll.
 
exerg: Förklara gärna varför jag skall ta bort ventilationen i tvätt(stugan)?

Jo det är tallriksventiler, de flesta är redan på god väg helt strypta.
Ingen problem med luften nere, där är det svalt på sommaren och varmt på vintern, och inget problem med luftcirkulationen.

Däremot uppe så är det dålig luft på sommaren, vädring krävs efter man vaknat på morgonen. På vintern är det lite bättre klimat, men vädring krävs även om inte i lika långa perioder. Precis som alla skriver om just självdrag.
 
Redigerat:
Luften tar alltid den väg som är enklast för den. I tvättstugans fall direkt från tallriksventilen i yttervägg till utsugen i tvätt o dusch. Det man vill ,för att få en bättre genomströmning i fler utrymmen. är att i första hand ta in luften i rummet på nedreplan som sedan strömmar in till dusch/tvätt. Pannrummet , om det är ett sådant, bör inte sättas under undertryck vilket kan påverka pannans funktion,(mao öppen ventil o stängd dörr. Släpps det in för mycket luft i nedre våningen minskar undertrycket i övervåningen så att de nya fönsterventilerna på ö.vån inte fungerar som luftintag utan tom kan få motsatt verkan. Sommartid minskas den termiska stigkraften i ditt befintliga självdragssystem och det slutar oftast helt att fungera. Detta är sällan det stora skälet till att luften känns osund på sommaren utan snarare temperaturen o fukthalten i rummet.Ditt nya system kommer att se till att fukt o lukt från sanitärrummen försvinner fortare men vädring o myggnät på sommaren kommer säkert fortfarande att behövas.
 
Min erfarenhet ( mycket kort ) är att mekanisk ventilation med återvinningssystem är "skitdyrt", måste det vara det ??
 
ja, själva agregatet kostar uppemot 20 000:-, Rör ,liuddämpare o ventiler mm ca: 12-15000:- men sedan kan ju ev inbyggnad av en del kanaler behövas för utseendets skull. Detta får sedan jämföras med det som den sparar i minskad värmeförlust. I ditt fall ca: 6 - 7000 kwh.
Får du sedan tätt in i den öppna spisen (om den tidigare har stått öppen)spar du säkert ytterligare 3-6000 kwh
 
Ok, men jag har fått ett pris vid nybygge på 125. 000 + moms för komplett installation. Kan det vara rimligt ??
 
Det kallar vi stockholmspriser. 65-70000:- inkl injustering o moms brukar det ligga på här.Men samtidigt har vi inkomster som ligger under hälften mot sthm:s och man kan köpa en bostadsrätt på 3 rok här för 30-40000:-
 
Jag har nu kommit så här långt i arbetet & planeringen.

Jag har stängt tilluften för gott till bastu och tvätt men pannrum och utrymmet vid trappen kan jag öppna om jag ser att det behövs i framtiden. Tilluftsdonen i tvrummet och rummet intill pannrummet har ersatts med Fresh TL98F.

Det jag skall börja med nu är att sätta in tilluftsdon (Fresh TL98F) i alla (3st) sovrummen uppe. Det är här som det blir lite problematiskt. På utsidan av sovrummen finns markiser (som behövs) och är i vägen om man skulle öppna upp ett hål för tilluftsdonet. Mitt val är antingen att ta bort markiserna, vilket jag inte vill, eller sätta tilluftsdonet så nära fönstret som möjligt men på sidan om. Jag har vattenburen värme med element under fönstren.

Vad tycker ni att jag ska göra?


Min andra fundering:
Jag ska köpa någon slags fläkt som skall sitta på vinden och de jag står och väljer mellan är 1st Kanalfläkt IFA 140 D (3st sugstosar & 1 avluftsstos) eller 3st Kanalfläkt CK 100A el. C tillsammans med varvtalsreglering.
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=73cff8df34ceb50ae7a3c50eb766da2a
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=5d3909e5be4e70b5c2c57d568e01df94

Från bottenvåningen går röret ändå upp till vinden och upp under skorstenens huv. Från de två toaletterna/badrum går separata rör till samma ställe på vinden som röret från bottenvåningen och därefter upp till skorstenen på samma sätt.

Vad tycker ni jag skall satsa på?

Mvh. Niclas
 
Redigerat:
Hej
Vi har ungefär samma upplägg.Våra tillluftsventiler sitter brevid fönstret och det fungerar aldeles utmärkt.Det vi också gjorde på rekomendation av en ventfirma var att byta frånluftsdonen till moderna don som går att justera in.Det enda problemet är att man som glad amatör inte klarar av att justera in.Det behöver man ta in hjälp för att fixa iom att man i regel inte har instrumenten. Justeringen kostade om jag inte mins fel ca 1500 kr och den summan betalade sig när första elräkningen kom.Att det skulle bli kallt av mekanisk frånluft beror säkert på felaktig justering.Samtliga tillluftsdon ska alltid stå max öppna.Flödet regleras med frånluften.Fläkthastigheten ska man sedan inte röra efter att det justerats in.Om jag inte mins fel ska det vara 0,5 luftomsättning/timme dvs all luft ska ha byts på 2 timmar.
Fredrik
 
Fredrik Å: Tack för svaret.
Ska verkligen ta hjälp av ventilationsfirma att justera donen.
Hur långt ned från taket sitter dina tilluftsdon?

Jo jag har f.n. vanliga tallriksventiler i taket men dessa skall bytas ut till moderna frånluftsdon i samband med att jag byter till mekanisk ventilation.

Skall man inte ändra fläkthastigheten? Varför förespråkar då flera som jag pratat med utrustning för att reglera hastigheten till fläkten?
 
Hej
Överkant ventil är i våg med överkant foder på fönstret.Jag gissar på 30-40 cm till taket.
Det jag menade med att man inte ska pilla på fläkthastigheten är att det justeras in av en venttekninker och efter det ska man inte röra inställningen.Det måste naturligtvis finnas justering av varvtalet annars blir injusteringen omöjlig.
 
Ahh okej....

Jag måste också förtydliga ser jag. Det jag menade är att jag läst både här och andra forum att många förespråkar en hög hastighet på sommaren och en längre hastighet på vintern.

Men det är alltså fel?
 
Jag har också läst det men de ventfirmor jag pratat med anser att är det injusterat så ska det vara enligt justeringen.
Förmodligen är det någon som räknat ut att 0,5 luftomsättning/timme är den ultimata omsättningen.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.