2 345 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Från olja till pellets samt solvärme
Hej jag vill gärna höra lite åsikter om byte till pellets.
Vår situation är följande:
Oljepanna från 1990, 3000l tank i jorden.
Jag tror att effekten är på 20kW, kan kolla upp det.
Pannan har en tekniktank på runt 170l och den gör värme och varmvatten. Ganska modern reglering av framledningen med inne/utgivare.
Förbrukningen har jag efter ett år nu uppskattat till något mindre än 3000l.
Huset har självdrag, byggt 1938.
Pannrummet är kanske 2.5 x 2m stort.
Min idé är att antingen först byta till en pelletsbrännare och ett mindre pelletsförråd i pannrummet och känna efter lite hur det funkar, vad det kostar att köra etc och sen när det passar byta till en pelletspanna med samma brännare samt en 500-750l ackumulatortank som jag sen kanske kopplar till solfångare på sommaren.
Jag har kanske möjlighet att bygga ett mellanstort bulkförråd under golvet till en kalla farstun som ligger ovanför bredvid pannrummet. Utrymmet är kallt men ligger på ett berg så det är torrt och det finns redan stora hål in till pannrummet med gamla värmerör som skulle kunna avlägsnas.
Låter det bra eller finns det någon enklare eller kanske mer ekonomisk lösning?
Värmepump har jag förstås funderat på men jag är lite rädd för vad det gör med ventilationen och jag skulle gärna ha ett system som är lite mer oberoende av elpriser och som även klarar sig lättare på egen hand om strömmen försvinner.
Vår situation är följande:
Oljepanna från 1990, 3000l tank i jorden.
Jag tror att effekten är på 20kW, kan kolla upp det.
Pannan har en tekniktank på runt 170l och den gör värme och varmvatten. Ganska modern reglering av framledningen med inne/utgivare.
Förbrukningen har jag efter ett år nu uppskattat till något mindre än 3000l.
Huset har självdrag, byggt 1938.
Pannrummet är kanske 2.5 x 2m stort.
Min idé är att antingen först byta till en pelletsbrännare och ett mindre pelletsförråd i pannrummet och känna efter lite hur det funkar, vad det kostar att köra etc och sen när det passar byta till en pelletspanna med samma brännare samt en 500-750l ackumulatortank som jag sen kanske kopplar till solfångare på sommaren.
Jag har kanske möjlighet att bygga ett mellanstort bulkförråd under golvet till en kalla farstun som ligger ovanför bredvid pannrummet. Utrymmet är kallt men ligger på ett berg så det är torrt och det finns redan stora hål in till pannrummet med gamla värmerör som skulle kunna avlägsnas.
Låter det bra eller finns det någon enklare eller kanske mer ekonomisk lösning?
Värmepump har jag förstås funderat på men jag är lite rädd för vad det gör med ventilationen och jag skulle gärna ha ett system som är lite mer oberoende av elpriser och som även klarar sig lättare på egen hand om strömmen försvinner.
Skulle skippa att byta till pelletsbrännare, i alla fall om du behöver hjälp för installationen. Men kan du själv o hittar en begagnad på blocket så är det nog en bra idé att börja med en pelletsbrännare.
Pelletsbrännare har sämre verkningsgrad jämfört med ny panna, och din gamla är ju 30år. Så skulle nog luta åt det alternativet.
Om du har lågt behov av framledningstemp när det är kallt ute är det nog egentligen mer prisvärt med värmepump skulle jag gissa i längden. Men pelletspriset är hyggligt stabilt och inte bedrövligt dyrt, och installationen k ditt fall kan nog bli billig- i alla fall om du bygger en del själv.
Solvärme o pellets passar rätt bra ihop rent tekniskt. Går du på värmepumpspåret blir det nog bättre att satsa på solceller
Pelletsbrännare har sämre verkningsgrad jämfört med ny panna, och din gamla är ju 30år. Så skulle nog luta åt det alternativet.
Om du har lågt behov av framledningstemp när det är kallt ute är det nog egentligen mer prisvärt med värmepump skulle jag gissa i längden. Men pelletspriset är hyggligt stabilt och inte bedrövligt dyrt, och installationen k ditt fall kan nog bli billig- i alla fall om du bygger en del själv.
Solvärme o pellets passar rätt bra ihop rent tekniskt. Går du på värmepumpspåret blir det nog bättre att satsa på solceller
Framledningstemperaturen har gått upp till kanske 60C när det var som kallast i vintras ca —25. Radiatorerna är gamla så det behövs nog ganska hög framledningen för att fungera bra.B BSOD skrev:Skulle skippa att byta till pelletsbrännare, i alla fall om du behöver hjälp för installationen. Men kan du själv o hittar en begagnad på blocket så är det nog en bra idé att börja med en pelletsbrännare.
En sak som komplicerar lite är att panndörrens öppning bara är 54cm bred.
Jag mätte och mycket rikigt är pannan också 54cm bred.
Det är nog svårt att hitta acktankar i den storleken med rätt egenskaper, kanske också pannor. Men en brännare kanske är en bra början. Jag ska kolla finska motsvarigheten till blocket.
Om man köper en ny antar jag att det lönar sig att köpen en brännare som passar med en eventuell pelletspanna som man tänkt köpa senare, så att de är fullt kompatibla.
Pannan jag har är en Högfors 14 Maxi, det ser ganska rymligt ut innuti för aska. Bygger man sig en egen asklåda som man ställer I botten eller hur ska man bära sig åt? Jag borde kunna installera en själv men jag skulle helst vilja ha en komplett lucka i reserv så att jag kan hänga av och på och byta till olja igen om jag vill.
Jag håller inte med BSOD om mycket.
Brännarens verkningsgrad påverkas inte av vad den sitter i, bara det finns utrymme till flamman. En oljepanna har ofta bra verkningsgrad så totalverkningsgraden kan bli riktigt bra. Men de har ofta lite utryme för aska och är ganska bökiga att aska ur.
Du behöver ingen acktank till pellets. Din nuvarande tekniktank räcker bra.
Att köpa begagnat på blocket och installera själv är en bra ide. Jag tror att sotningsintervallet är kortare, så prata med sotaren.
En riktig pelletspanna är smidigare än en oljepanna med pelletsbrännare.
Brännarens verkningsgrad påverkas inte av vad den sitter i, bara det finns utrymme till flamman. En oljepanna har ofta bra verkningsgrad så totalverkningsgraden kan bli riktigt bra. Men de har ofta lite utryme för aska och är ganska bökiga att aska ur.
Du behöver ingen acktank till pellets. Din nuvarande tekniktank räcker bra.
Att köpa begagnat på blocket och installera själv är en bra ide. Jag tror att sotningsintervallet är kortare, så prata med sotaren.
En riktig pelletspanna är smidigare än en oljepanna med pelletsbrännare.
Energimyndigheten skriver i alla fall:
"Inbyggd brännare ger ett effektivare system
Det vanligaste här i Sverige är fortfarande att du kan välja olika brännare till din panna, men om brännaren är integrerad i pannan har tillverkaren lättare att optimera systemet."
Det kan gå att få samma verkningsgrad, i alla fall i teorin i båda fallen. Men i praktiken så tror jag man tappar en del, inte minst med tanke på att pannan är 30år.
Beror väl även på vilket effektbehov man har i huset. Om man har behov av 20kW från oljepannan, får man inte ut 20kW med pellets med bibehållen verkningsgrad. Man måste gå ner i effekt med pellets för att hålla verkningsgrad.
En panna med integrerad pelletsbrännare är ju bättre, anpassad sotning plats för aska med mera.
"Inbyggd brännare ger ett effektivare system
Det vanligaste här i Sverige är fortfarande att du kan välja olika brännare till din panna, men om brännaren är integrerad i pannan har tillverkaren lättare att optimera systemet."
Det kan gå att få samma verkningsgrad, i alla fall i teorin i båda fallen. Men i praktiken så tror jag man tappar en del, inte minst med tanke på att pannan är 30år.
Beror väl även på vilket effektbehov man har i huset. Om man har behov av 20kW från oljepannan, får man inte ut 20kW med pellets med bibehållen verkningsgrad. Man måste gå ner i effekt med pellets för att hålla verkningsgrad.
En panna med integrerad pelletsbrännare är ju bättre, anpassad sotning plats för aska med mera.
Klicka här för att svara