Byggahus.se

Från kostall till häststall

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag tänkte det kunde finnas intresse för vårt gårdsprojekt där jag och min sambo utan några tidigare byggkunskaper överhuvudtaget har tagit oss an en gård söder om Stockholm.

Bakgrunden är att vi efter 10+ år i Stockholm har valt att helt ändra kurs i livet för en "urban escape". Då min sambo är hästintresserad och jag således medberoende har vi sökt efter ett lantligt boende med närhet till Stockholm då jag behöver åka in några dagar i veckan för möten. Att hitta "rätt" objekt skulle visa sig ta lite mer än ett år för oss och vi har lärt oss en hel del under processen. Många av de objekt min sambo ville köpa fick jag lägga in veto på då bostadshusen varit extremt eftersatta samtidigt som ridanläggning varit tipp topp. Vi landade till slut i en kompromiss och köpte en prästgård med tillhörande maskinhall, lada och kostall där bostadshuset var relativt nyrenoverat med vattenradiatorer, avloppsanläggning m.m.

Innan detta hade jag i princip enbart hållit i en skruvdragare i samband med att någon hylla ska sättas upp. Min pappa är dock allmänt händig och vi har en vän som kan det mesta om allt så hjälp på traven har vi fått där. Det första jag gjorde var dock att investera i en uppsättning verktyg genom att köpa ett konkursbo på Klaravik. Det har visat sig vara en av de bästa investeringarna jag gjort! Samtidigt har det fått bli ett riktigt "learning by doing" projekt med mycket research bland annat på detta forum för infästningar, betongrecept m.m. Den svåraste tröskeln att ta sig över har varit att det är OK om det blir fel så länge det går att rätta till och istället för att dra ut på att försöka, till förmån för mer research, istället bara dra igång.

Vi börjar med några förebilder:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-12-09 kl. 21.02.38.png
    Skärmavbild 2019-12-09 kl. 21.02.19.png
    Skärmavbild 2019-12-09 kl. 21.02.06.png
    Skärmavbild 2019-12-09 kl. 21.01.45.png

Kostallet var uppdelat i två olika rum med foderbord i mitten och på sidorna i det större rummet och kalvfållor i det mindre rummet. Steg ett blev således att riva ur all gammal koinredning, gamla vattenledningar, armaturer, m.m. Det visade sig att golvet i kalvstallet bestod av armerad betong som var öppen ner till marken under där det gick ett hydraliskt band som tidigare har använts för att skyffla ut dyngan på gödselstacken. Eftersom det nya användningsområdet är hästar så har takhöjden varit extremt viktig då det finns regler för takhöjden som inte får vara under 1.5 gånger hästens mankhöjd. Således var det inget alternativ att enbart gjuta en ny platta utan alla foderbord var tvungna att bilas bort.

I och med det öppna golvet i mitten på kalvstallet blev det en väldigt bra plats att dumpa alla bilningsmassor på, liksom de gamla dyngrännorna. Efter en hel del research på bästa sättet att bila betong så valde vi att helt enkelt försöka oss på att bila bort det med hjälp av en lite större handbilningsmaskin som vi hyrde på Ramirent. Det visade sig ta betydligt längre tid än vi trott men samtidigt mindre slitsamt än vad alla sagt till oss. Den bilmaskin vi hyrde hade bra dämpande handtag så efter cirka en veckas bilning var alla foderbord borta och massorna nedkörda i kalvstallet.

Vi passade på att sätta in 4 avloppsbrunnar och dra avlopp i de gamla dyngrännorna, även dessa fyllde vi med sand för att inte tyngden av betongen ska knäcka rören mot bilningsmassorna.

IMG_6013.jpg

Vi flyttade också en del pelare samt satte nya reglar i samband med att vi förstorande öppningen mellan de två rummen. Bäringen i konstruktionen är sedan tidigare dimensionerad för att x antal ton foder ska ligga ovanpå stalltaket som i sin tur i själva verket är ett innertak i en större lada.

IMG_7080.jpg
    IMG_7081.jpg
    IMG_7082.jpg
    IMG_7083.jpg

Nästa delmoment blev att beställa en lastbil sand och köra in det i kalvstallet för att lägga det ovanpå massorna. Vi hyrde en padda på Ramirent och fick ner en hel del sand innan vi slutligen fick till en hård yta att gjuta på och vi var redo att boka betongbil. Eftersom takhöjden hängde på några cm i kalvstallet valde vi att inte armera golvet och gjuta med vanlig betong då plattan skulle bli för tjock utan istället välja en betong som var utblandad med textilfibrer. En positiv effekt blev också att ytan inte blir helt slät vilket är bra för hästarnas grepp.

Det krävdes cirka 10 kubik betong och på grund av det långa avståndet från dörren behövde vi köra in den med skottkärror då rännan var för kort och pumpar inte ekonomiskt försvarbart. I detta moment tog vi in hjälp och vi körde med två skottkärror samt två personer som slodade. Stressigt och tungt men det gick och efter ett par dagar hade vi äntligen ett ordentligt plant golv med takhöjd inom godkänd höjd

IMG_6016.jpg
    59369502929__4975C3AD-2587-470C-8811-4631807A8B10.JPG

Nästa moment var att få frontväggarna för de första boxarna på plats. Boxfronterna byggde vi av skalblock som vi armerade både horisontellt och vertikalt. Efter en hel del research och priskalkyler på betong kom vi fram till att det mest ekonomiska för den mängd vi behövde till de första fem boxarna var att blanda till det själva med cement i en tombola. Jag hittade ett mycket bra recept här på forumet för ändamålet och körde totalt 13 tombolas och sedan in den färdiga betongen med en skottkärra. Visade sig också att vi missat att beställa "ändstenar" varpå vi fick lösa det med spännband och hemmasnickrad form. Men det löste sig det med!

IMG_6130.jpg
    59568168969__4AE53904-E4B2-42F8-9CFB-A74A74DA4BC1.JPG

När det gäller boxarnas mellanväggar så byggde vi dessa med hjälp av 120 reglar som vi satte fast med hjälp av 45 reglar fästa med expanderskruv istället för att köpa u profiler i järn. Eftersom hästar är djur med något slags inbyggt självskadebeteende vill man undvika saker de kan skada sig på i största möjliga mån. Vi satte sedan en regel på mitten för att undvika att en horisontell regel sviktar vid en spark och hästen fastnar.

IMG_6209.jpg
    IMG_6224.jpg

Dörrarna valde vi att snickra ihop själva och även här finns regler kring tjocklek m.m. Jag hittade 42mm tjock spåntat golv på bygghandeln som vi kapade till och reglade upp med ett Z på insidan och sedan fäste med Habo gångjärn. Det visade sig ganska snabbt att expanderbultar inte är går bra ihop med skalblock om man inte använder tillräckligt långa som går hela vägen igenom men vi fick till det till slut och alla dörrar var på plats.

IMG_6219.jpg

Hästar är ju också höga djur varpå dörren in till stallet behövde bytas ut. Ett blocketfynd och en resa ner till Småland med släpkärra innebar att en ny stalldörr kunde sättas på plats. Här fick vi dock ta in hjälp då det visade sig att väggen den skulle fästas i inte riktigt ville vara med varpå vi fick sätta in ny balk och stadga upp ordentligt.

IMG_6077.jpg

Ny el har också dragits, ny PEM slang är nedgrävd för inkommande vatten och nu väntar målning, sedan är det "bara" boxarna i det större rummet samt sadelkammaren kvar som skall husera i det gamla mjölkrummet.

Det har blivit otaliga långa timmar med blod svett och tårar men nu börjar det kännas värt all möda och jag kan känna att jag har lärt mig otroligt mycket under resans gång. Jag kan återkomma med fler uppdateringar i tråden om intresse finns!

Redigerat 9 dec 2019 23:12
  2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Absolut intressant tråd!

3. Joachim Johansson
    Medlem · Nivå 5
    Ska bli intressant att följa, hoppas att ni redan har kommit en bra bit så att det finns många bilder att se redan nu :)

• Laddar…