Byggahus.se

Från kök till badrum/tvättstuga

1. A
    Medlem · Värmland · 373 inlägg

andhak2802

Medlem
    Hej,

Är i sista etapper av vårt utbygge där det återstår att göra om vårt gamla kök till badrum/tvättstuga.
    Vi har ett hyfsat stort badrum på övervåningen så fokus i detta rum är egentligen tvättstuga men eftersom vi måste ha toa/dusch pga tillgänglighetskraven blir det kombinerat.

Så här har arkitekten ritar det.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0C5259DD-93C9-4717-9CC6-3CB8448B2357.jpeg

Dörren ner mot källaren kommer vi sätta igen.
    Är inte helt nöjd med planlösningen och det jag funderar mest på är var vi ska ha handdukstorkar.
    Funderar även på att inte ha kommoden mot murstocken utan bara använda handfatet vid tvättsidan som borde funka om man köper ett snyggare handfat.
    Tar gärna emot synpunkter på planlösningen

• Laddar…
  2. A

andhak2802

Medlem
    Blrjade med att remontera ner det gamla köket och ta bort allt på väggarna in till stommen.
    ECF1D274-FABF-48E7-8DBE-B8132997ABB2.jpeg
    6E65F00D-DE98-49B0-A867-4F6779CA2D8B.jpeg
    B91B1C52-A186-4CAC-B517-5BDEDC1C3129.jpeg
    1635DEEA-3699-42A9-9D46-14C920893C65.jpeg
    848E29D9-D375-4558-A7AC-DA07139B4DC0.jpeg
    41AA37AF-F1F7-46E6-A878-4A7AC915B3A0.jpeg

3. A

andhak2802

Medlem
  4. A

andhak2802

Medlem
    Visade sig att från betongbjälklaget är det bara ca 17cm upp till där färdigt golv ska bli. Funderat på hur vi ska lösa det med golvvärme och tillräckligt med isolering under golvvärmen.

LK golvvärme hade en smidig lösning där de tyckte vi skulle lägga isolering och deras golvvärmelister som sedan flytspacklas in till rätt höjd. För mig verkar det vara den bästa lösningen men kom gärna med synpunkter eller andra förslag. Antar att cellplast s100 är bäst att använda då.
    Vi ska även regla upp väggarna med 70 reglar och isolera väggarna lite extra. Gör vi golvet eller väggarna först? För mig verkar det smidigast att börja med golvet och sen ställa reglarna på flytspacklet?

Nu inväntar jag röris som ska dra rör för avlopp och säga sitt om golvvärmen. Det jag leker bort är VVS, el och ytskikt som kommer vara matta på väggar/golv

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 923 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Fungerar det inte bra att ha den på väggen mot frysen?
    Så som det är gjort där så är det nu lite svårt att hänga handdukar i närheten av det handfatet. Men jag förstår att du tycker det verkar onödigt med två handfat.

Det är praktiskt att ha det man använder mest närmast dörren och i en tvättstuga så använder nog de flesta tvätt och tork mer än tvättstället. Men om kommoden utgår kanske tvättstället ska vara allra närmast dörren så att man kan hänga handdukar under fönstret.

6. A

andhak2802

Medlem
    Hej!

Det är den lilla dörren på ritningen som kommer sättas igen, den bredvid det lilla fönstret. Det redan igensatta dörren var tidigare en passage. Men du kanske har rätt, är kanske dumt att ta bort kommoden och är nog det som jag tvekar mest inför.
    Toaletten kommer hamna närmare duschen, ungefär där frysen är på motsatt sida väggen.
    Arkitekten ritade mest upp ett förslag på planlösning men eftersom detta rum tillhör originalhuset ingick det inte i hans uppdrag, väggen är inte riktigt så lång som den är ritad där. Var tvungen att spara lite pengar för nåt år sen när vi ritade så därför.

7. A

andhak2802

Medlem
    Nu förstår jag hur du menar, ja det är en lösning som fungerar!

8. A

andhak2802

Medlem
    Tar lite tid men väntar på VVS-firma som kan kolla om det är enkelt att ta bort några gamla värmerör som går i golvet. Tror inte de används men lika bra att dubbelkolla.

En fråga, står inför valet att lägga 100mm eps s100 eller eps cement 100mm och sedan golvvärme/flytspackel på det. Vad tror ni blir bäst?
    Ska jag sätta väggreglar/konstruktionsplyfa/gips innan eller efter golvet är färdigt? Vad blir bäst? Firman som ska flytspackla tyckte nog det var bästa med väggarna först så det blir ett stopp för flytspacklet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.