3 102 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Från början, nästan...
Sida 1 av 2
Hej!
Mitt hus har nått den punkt där elsystemet har sett ny elstandard iaf 2 ggr. Dags alltså att förnya ALL el i huset (draget kring mitten av 50talet), till belysning, elskåp, kontakter, ströbrytare... Allt. Kablar som hittills byts faller sönder i smulor. Inte så säkert...
Frågan är (eftersom jag nu har utbildning och erfarenhet - dock ej certifierad att dra elkabel i hus) hur mycket kan jag göra själv? Räcker det om en elektriker efterkontrollerar? Skulle det bli effektivast att anlita trots att de gör samma jobb?
..har hittills inte träffat på en hantverkare som gjort ett jobb bättre eller är effektivare, de finns säkert.
Finns inte mycket draget så vid utbyggnad av huset behöver ju elskåpet vara förberett..
Har ni mina medmedlemmar några idéer?
Tack på förhand
Mitt hus har nått den punkt där elsystemet har sett ny elstandard iaf 2 ggr. Dags alltså att förnya ALL el i huset (draget kring mitten av 50talet), till belysning, elskåp, kontakter, ströbrytare... Allt. Kablar som hittills byts faller sönder i smulor. Inte så säkert...
Frågan är (eftersom jag nu har utbildning och erfarenhet - dock ej certifierad att dra elkabel i hus) hur mycket kan jag göra själv? Räcker det om en elektriker efterkontrollerar? Skulle det bli effektivast att anlita trots att de gör samma jobb?
..har hittills inte träffat på en hantverkare som gjort ett jobb bättre eller är effektivare, de finns säkert.
Finns inte mycket draget så vid utbyggnad av huset behöver ju elskåpet vara förberett..
Har ni mina medmedlemmar några idéer?
Tack på förhand
Frågan är om du får är ett stort NEJ på. Men det ska finnas elektriker som låter andra att dra om och sedan kolla av men dessa kräver oftast att detta förfarande ska vara godkänt innan något görs. Så kolla runt lite innan du börjar är ett bra tips.
Det är inte tillåtet att göra saker själv, och det går inte att få det godkänt eller kontrollerat i efterhand så att det blir tillåtet. Det du möjligen kan göra är att stämma av med en elektriker som låter dig agera "hjälpreda" på olika sätt.
(Det allra bästa är nog att ta in en elektriker och be honom göra allt - sen kollar du noga att han gjort allt ordentligt och på rätt sätt. Av vissa kommentarer att döma tycks många elektriker, trots sin relativt korta utbildning, tro att de tillhör någon slags grupp superhjältar som aldrig kan göra fel.)
(Det allra bästa är nog att ta in en elektriker och be honom göra allt - sen kollar du noga att han gjort allt ordentligt och på rätt sätt. Av vissa kommentarer att döma tycks många elektriker, trots sin relativt korta utbildning, tro att de tillhör någon slags grupp superhjältar som aldrig kan göra fel.)
Eller så tar man alla riskerna själv. Dvs gör hela jobbet och om något händer så biter man i det sura äpplet.
Det kan vara lämpligt att ha en hel del på fötterna innan man gör en sådan sak.
De flesta som varit med på så mycket som krävs vet exakt vad regelverket säger, och man läser i första hand i de olika publikationerna om man är osäker på något.
/Kent
Det kan vara lämpligt att ha en hel del på fötterna innan man gör en sådan sak.
De flesta som varit med på så mycket som krävs vet exakt vad regelverket säger, och man läser i första hand i de olika publikationerna om man är osäker på något.
/Kent
Nu med ROT-avdraget så är de väl knappt lönt att göra nånting själv! Du får en kompetent hantverkare som har all behörighet som krävs för cirkus 250kr / timme inkl moms (efter avdraget). Nästan så jag är sugen på att anlita en elektriker hemma, fastän jag är elektriker själv 
Edit: Begär in offert på jobbet från flera olika firmor och säg att du vill ha specificerat vad som är arbetstid av anbudssumman.
Edit: Begär in offert på jobbet från flera olika firmor och säg att du vill ha specificerat vad som är arbetstid av anbudssumman.
Mycket frågor om man får eller inte får på forumet för el.... Svaren är dom samma.
Det är anläggningsägarens skyldighet att se till att allt är OK. Inte bara el utan även skorsten, vedpanna....ALLT. Händer det något och t.ex försäkringsbolag kan hävda att man pulat själv och fel, så får man nog inte så mycket pengar. Även om du anlitar en elektriker för att dra kabel och som dessutom gör något tokigt, och huset brinner ner efter garantitidens utgång..... då är det ju fortfarande anläggningsägaren som står till svars.
Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
Det är anläggningsägarens skyldighet att se till att allt är OK. Inte bara el utan även skorsten, vedpanna....ALLT. Händer det något och t.ex försäkringsbolag kan hävda att man pulat själv och fel, så får man nog inte så mycket pengar. Även om du anlitar en elektriker för att dra kabel och som dessutom gör något tokigt, och huset brinner ner efter garantitidens utgång..... då är det ju fortfarande anläggningsägaren som står till svars.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu blir jag riktigt sur.
I den här tråden har en medlem frågat vad han får göra, han har inte ens antytt att han tänker eller vill göra något han inte får.
Ändå kommer det ett antal dryga ironiska svar om vådan av hempul..
Nu borttagna. Något mer som var ovidkommande för frågan belv borttaget samtidigt.
Skärpning!!
I den här tråden har en medlem frågat vad han får göra, han har inte ens antytt att han tänker eller vill göra något han inte får.
Ändå kommer det ett antal dryga ironiska svar om vådan av hempul..
Nu borttagna. Något mer som var ovidkommande för frågan belv borttaget samtidigt.
Skärpning!!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det beror ju lite på vad du menar med ansvar.adde_camilla skrev:Mycket frågor om man får eller inte får på forumet för el.... Svaren är dom samma.
Om du har en elanläggning och sköter den. Dvs du har anlitat elektriker för reparationer, utökningar osv. Du har sett till att den underhålls. Dvs. låter en elektriker titta till den då och då (intevallet varierar från vart 5e år till vart 50e år beroende på vem man frågar).
Omdet då är fel på något i anläggningen, och du har inte sett tecken på detta (för då skall du låta utföra underhåll). Då är du inte ansvarig i någon praktisk mening, dvs försäkringen täcker om huset brinner, du blir inte åtalad om någon får en stöt osv. Det som händer efter en olycka är att en brandutredare kommer att försöka leta upp den elektriker som ställt till det.
Om man däremot har en anläggning som är som den trådskaparen indikerar och inte gör något åt den, då har man inte tagit sitt ansvar som anläggningsägare. Och formellt kan man då göras ansvarig även i praktisk mening. Dvs förs. bolaget kan strula, och det kan bli rättsliga följder av en olycka. Men även i det fallet så tror jag att det skall till rätt stark bevisning om att du var medveten om problemen. Typ att en elektriker redan "dömt ut" anläggningen. En vanlig normalt elokunnig fastighetsägare kan ju inte bedömma att den gamla tygisoleringen har gjort sitt.
Liten brasklapp: Det där om att försäkringen gäller även om det är elfel. Är vad jag hört, men det bör man kanske kontrollera själv med sitt eget förs. bolag.
Svaren få frågorna är mycket enkla
fråga 1 nej
fråga 2 nej
fråga 3 ja
Sedan förstår jag inte - .har hittills inte träffat på en hantverkare som gjort ett jobb bättre eller är effektivare -
bättre eller effektivare än vad/vem?
fråga 1 nej
fråga 2 nej
fråga 3 ja
Sedan förstår jag inte - .har hittills inte träffat på en hantverkare som gjort ett jobb bättre eller är effektivare -
bättre eller effektivare än vad/vem?
Om vi hypotetiskt antar att det enda du behöver byta är alla torkade ledningar och att du endast har infälld förläggning.
Att byta ut FK mot samma dimension, byta dem grupp för grupp (en ledare i taget), skala till rätt längd dra åt skruvar med rätt moment, använda idiotsäkra WAGO osv. Det ända du behöver hålla reda på är vilken färg ska ha istället för de gamla från 50-talet.
Hur svårt kan det vara?
Komplexiteten är på samma nivå som byta luftfilter på bilen!
Du får visserligen inte göra det själv, men du får inte heller köra 1 km/timme för fort.
När du sedan bytta alla ledare så kan vi diskutera komplexiteten i att byta alla apparater (VU och strömställare), för du äger ju "nödig kännedom". Allså kan du göra detta också.
Sedan borde någon installera JFB.
Att byta ut FK mot samma dimension, byta dem grupp för grupp (en ledare i taget), skala till rätt längd dra åt skruvar med rätt moment, använda idiotsäkra WAGO osv. Det ända du behöver hålla reda på är vilken färg ska ha istället för de gamla från 50-talet.
Hur svårt kan det vara?
Komplexiteten är på samma nivå som byta luftfilter på bilen!
Du får visserligen inte göra det själv, men du får inte heller köra 1 km/timme för fort.
När du sedan bytta alla ledare så kan vi diskutera komplexiteten i att byta alla apparater (VU och strömställare), för du äger ju "nödig kännedom". Allså kan du göra detta också.
Sedan borde någon installera JFB.
Stilofunk - det som är lätt för dig är kanske svårt för nån annan. Men visst, kan man det är det ju självklart inget svårt.
Kudde - Nu har det gått mer än ett år, får man fråga hur det löste sig med kabeldragningen? Var det enklare än du trodde osv?
Kudde - Nu har det gått mer än ett år, får man fråga hur det löste sig med kabeldragningen? Var det enklare än du trodde osv?
Mitt inlägg var ställt i relation till Trådskaparens förutsättningar! Han skrev:Slugge skrev:
Frågan är (eftersom jag nu har utbildning och erfarenhet - dock ej certifierad att dra elkabel i hus) hur mycket kan jag göra själv?