2 274 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Från alkydoljefärg till akrylat - behöver jag grundmåla?
Hej!
Jag ska måla om mitt hus som idag är blått med svarta knutar/foder. Huset är målat med alkydoljefärg och har aldrig blivit målat med linoljefärg.
Sydsidan är i sämre skick och färgen flagnar där samt att trät är torrt.
Övriga sidor är i bra skick. Inget mögel och inga prickar.
Då vi verkligen inte tycker om färgkombinationen så passar vi på att måla om hela huset (grått med vita knutar/foder).
Från en färgbutik gäller följande: efter att först ha tvättat fasaden med målartvätt och skrapat bort eventuell lös färg jag behöver måla med grundoljefärg där det är trärent (vilket i mitt fall blir hela sydsidan troligtvis) och på övriga ställen måla två strykningar med akrylat.
Från den andra färgbutiken fick jag däremot rådet att måla hela huset med grundoljefärg och sedan måla två strykningar med akrylat.
Två olika råd från samma kedja rörande samma färg.
Vad gäller egentligen? Någon klok som kan förklara?
Det gäller Alcro Bestå Briljant.
På produktbladet står det:
Smutsiga ytor tvättas med Grovrent. Mögel och algpåväxt behandlas med Alcro Alg & Mögelmedel. Slipa blanka, hårda och hyvlade ytor samtvassa hörn med ett grovt sandpapper. Borsta eller skrapa ner grånat och poröst trä till fast underlag.
TIDIGARE MÅLADE YTOR Skrapa bort tjocka, spruckna eller lösa färgskikt helt. Måla trärena ytor samt ytor i dåligt skick med Bestå Grundfärg.
Vidare i bladet står det: "För bästa resultat bör gamla alkyd- och oljefärgsytor behandlas med Bestå Grundfärg."
Hur har ni på forumet gjort?
Jag antar att den säkraste vägen är att måla med Bestå grundfärg överallt och sedan med Bestå briljant.
Mvh
Viktor
Jag ska måla om mitt hus som idag är blått med svarta knutar/foder. Huset är målat med alkydoljefärg och har aldrig blivit målat med linoljefärg.
Sydsidan är i sämre skick och färgen flagnar där samt att trät är torrt.
Övriga sidor är i bra skick. Inget mögel och inga prickar.
Då vi verkligen inte tycker om färgkombinationen så passar vi på att måla om hela huset (grått med vita knutar/foder).
Från en färgbutik gäller följande: efter att först ha tvättat fasaden med målartvätt och skrapat bort eventuell lös färg jag behöver måla med grundoljefärg där det är trärent (vilket i mitt fall blir hela sydsidan troligtvis) och på övriga ställen måla två strykningar med akrylat.
Från den andra färgbutiken fick jag däremot rådet att måla hela huset med grundoljefärg och sedan måla två strykningar med akrylat.
Två olika råd från samma kedja rörande samma färg.
Vad gäller egentligen? Någon klok som kan förklara?
Det gäller Alcro Bestå Briljant.
På produktbladet står det:
Smutsiga ytor tvättas med Grovrent. Mögel och algpåväxt behandlas med Alcro Alg & Mögelmedel. Slipa blanka, hårda och hyvlade ytor samtvassa hörn med ett grovt sandpapper. Borsta eller skrapa ner grånat och poröst trä till fast underlag.
TIDIGARE MÅLADE YTOR Skrapa bort tjocka, spruckna eller lösa färgskikt helt. Måla trärena ytor samt ytor i dåligt skick med Bestå Grundfärg.
Vidare i bladet står det: "För bästa resultat bör gamla alkyd- och oljefärgsytor behandlas med Bestå Grundfärg."
Hur har ni på forumet gjort?
Jag antar att den säkraste vägen är att måla med Bestå grundfärg överallt och sedan med Bestå briljant.
Mvh
Viktor
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det är nog tyvärr säkrast att grunda allt. Jag tvättade och målade alcro bestå direkt på alkyd som va i väldigt bra skick för några år sedan. Flagade direkt, grunden gör att färdigfärgen fäster mycket bättre.
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Byta från papptak till tegel. Dimension på reglar?
Byggnadsfysik -
Motorskydd till vattenpump slår ifrån vid backspolning.
Vatten & Avlopp -
El-fundering - varför från PE i HC till N på JFB i UC? (Gammal inst.)
El