Byggahus.se

Framtidens värmesystem

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 360 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    El kommer att ha en fortsatt viktig betydelse för uppvärmningen av våra småhus, anser energiforskare. Samtidigt kommer behovet av stora värmesystem att försvinna, i takt med att energikraven skärps.??

Du kan läsa artikeln här: Framtidens värmesystem

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Sailfast

Precis, kom igen med passivhus-tillverkningen nu så att det blir lite stordriftsfördelar och konsumenten slipper barnsjukdomarna. Nog för att jag har ett hyfsat snålt hus redan (4000KWh värme/år, 125m2, Stockholm) men nästa ska bli ännu snålare :)

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: crille

därtill kommer naturligtvis den värme som alstras utav vår alltmer axelererande prylanvändning som passivhuset skall leva av. Ett par videscreens och övervakningsdatorer fixar lätt vinterkylan.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Sailfast

En modern, stor TV drar kanske 70W. Laptops och surfdatorer ca 20-40W. Byt ut ett par glödlampor mot LED så kan du ha massor av prylar.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Låneslav

Den följetång som varit mest spännande att följa det gågna året, E-CAT, är värd att nämna i sammanhanget. Om det som Rossi skriver stämmer kommer man för ca 5000 kr nästa år kunna köpa sig en 10-20 kW anläggning till huset för värme- och varmvatten. Systemet är helt rent utan föroreningar och kostnaden för drift är mycket lägre än en konventionell värmepump.
    Det är kontroversiellt, men det finns fortfarande anledning att hoppas. Massor av information finns för den intresserade om man googlar, se exempelvis nyteknik.se och http://www.e-catworld.com/

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Alien42

Når man må löse en problem må man inte fråga någon som tänker like som dem som skapat problemet. (Albert Einstein)

Vi (...) vet alt om noll-energi småhus. Teknologin är 25+ år gammal men hur många passivhus finns i Sverige (i Norrland)? Hur många miljarder kronor till utdaning och forskning i den sista 25 år? Det är när-noll produktivitet.
    En vanlig flyg på 10.000 m har -55 ºC utetemperatur, inne +21 ºC med en 'vind' av 900 km/h. Klimatskal-isolation är inte 3, 4, 5 m men bara 10 cm.
    Den ISS rymdfarkost har en utetemperatur av -273 ºC (0 K, absolut noll), inne är de +21 ºC och 'lufttryck' ute är noll (absolut vakuum) ? lufttäthet, fukttäthet, radontäthet ? intet problem. Isolationstjocklek måls i mm, inte i meter.
    I luft- och rymdfarkost finns inte 'köldbryggor' som i byggindustri, BBR, osv.. 'Köld' är 'mindre varme' och energi röra sig bara från 'varm till kalt' (Termodynamik Lag).
    Nå byggs en 'noll-energi småhus' i Norrland i Klimatzon I utan extern köpt energi men med 'grön nukleär energi från egen tomt'. Ingen människoskapt 'säkert' nukleär energi men 4,5 miljard år gammal prövat (geotermi- och solar-) energi.
    Ja, vi vet alt, vi ha alt - det må bara implementeras!

En bäver fäller mer trär en 1001 trefälningsforskare (Alien)

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: JT Danielsson

Bygger jag nytt idag skulle jag ha ett likströmssystem och luftburet ventilationssystem. All frånluft inkl från rökgaser vid eldning, stor, vertikal luftsolvärmefångare i syd vid sol och spillvärme från fasader samt kallvind genom en frånluftsvärmepump. Ackumulering i vattentank med värmesköld. (FTX har jag funnit rätt svagt och ha för höga krav på service).
    50 kvm solceller ger den el jag behöver och vätgas till spis, eldning och bildrift av överskottsel. Den stora investeringen är solcellerna (än så länge), men huset kan vara relativt normalt, men välplacerat och välbyggt. Jag skulle försöka få värmepumpen att ge kyla till frys och ett stort kallskåp (? skafferi i st f kyl). Energimässigt ser det gå ihop bra, men extrainvesteringarna tar 10 - 15 år att tjäna in. Någon som tittat mer på något av detta?
    Byggare/fastighetstekniker inför sin pension och eget hus.
    (Projektpres. på korta.nu/OPTiHEM).

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Maja2

Hej!
    Har funderingar på att flytta ut till sommarstugan vid min pension om några år, men det stora kruxet är att det inte finns el inom överkomligt avstånd. Jag funderar på solceller o solfångare, men har fastnat i cirkulationspumpen som behöver mycket ström, och fel tid av året då det är som solfattigast. Vatten från egen brunn var lättare lösa. En fråga:Varför förordar du likström? Det är vi nyfikna på. Själva velar vi mellan 12 eller 24 volt-system. Vissa tillverkar säger si, andra så. Svårt bilda sig en bra uppfattning tycker jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.