Är det normalt att framledningstemperaturen sjunker när man duschar eller tappar upp ett bad?
Ska inte varmvatten och värme vara i två separata tankar?

temperaturen sjunker ca.10-15 grader och annars är den alltid konstant.

Har en Nibe FVP 640 Fighter.

tänk på att en normal dusch drar ca 30kWh

tappar man upp ett bad så orkar helt enkelt inte pumpen med.

Tror utan att vara insatt i pumpmodellen att detta är fullt normalt.

En dusch = 30kWh? Måste väl vara en nolla för mycket eller nåt? Det kan ju inte gå 30 kilowatt i en timma för att värma vatten till en enda dusch?

Tror att han menar att skulle du värma vattnet kontinuerligt medans du förbrukar det så behövs minst 30kW för att värma vattnet till t.ex. dusch.
Men är det inte så att pumpen växlar över till att fylla beredaren igen och således släpper den inte ut värme på radiatorkretsen vilket gör att den hinner sjunka i temp under tiden.

Tankarna är separata men i en värmepanna det brukar det väl vara så att den ena tanken värmer den andra?! Därmed påverkas även värmesystemet när tappvarmvattnet används.

BiFuel skrev:
En dusch = 30kWh? Måste väl vara en nolla för mycket eller nåt? Det kan ju inte gå 30 kilowatt i en timma för att värma vatten till en enda dusch?
Ne det stämmer bra det...

Det går åt ca 30kWh för att värma vattnet du förbrukar under en timmes duschning.

Jag vet att på den pannan som jag har så sitter värmetanken inuti tanken för varmvatten. Men jag trodde att dom var isolerade från varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.