Byggahus.se

Frågor/Råd om kakling

1. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem

Metal blir snyggast tycker jag, speciellt om man är noga med ändar och där det möts.. men hugget som stucket för alla gillar olika.

Vi valde kolsvart fog till våra 15x15 plattor i köket

• Laddar…
  2. chajon
    Medlem · 8 inlägg

chajon

Medlem
    Ledsen för segt svar! Här kommer lite bilder på olika avslut.

I köket har vi mörk fog (antracit) och kände att en fin blank kant inte skulle passa in. Därför blev det en kant av fogen som snyggt ramar in kaklet och köket.

I badrummet har det kaklats runt en stam med glaserade hörn. Tycker det passar bra här i och med den ljusa fogen. Ett alternativ hade varit någon form av list för att täcka hörnet, men det kanske inte skulle passa bra hos dig med avslut mot vägg?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DE6CB607-987F-4D20-A3D3-302749E10AA5.jpeg
    686FF79C-F31B-426D-8CA0-65A001F987B8.jpeg

3. M
    Medlem · Stockholm · 311 inlägg

Marijairena

Medlem
    Snyggt med glaserade kanter! Det hade jag i gamla köket. Men trasiga. Men nu har jag bara Höganäs vita plattor 6 mm tjocka utan.
    Det kan vara snyggt med mörkare fog som du har. Jag valde en ljust grå.

Vi har börjat. Men det är svårt och man är rädd att plattorna inte sitter rakt. Vi har lasermått och går efter den men ändå jättesvårt eftersom man inte har rätta handlaget som nybörjare.

upload_2021-9-21_9-57-51.jpeg
    upload_2021-9-21_9-57-51.jpeg

4. M

Marijairena

Medlem
    Vi har i stor sett kaklat hela väggen utom det sista under skåpen. Jättesvårt är det att få till det riktigt bra. Det har med handlag att göra och inget man lär sig på någon halvtimma.
    Jag ser att det fastnat fix mellan fogarna på vissa ställen, ska man försöka skrapa bort det så mycket det går innan fogningen?

Jag undrar där mot fönsternischen hur man ska göra. Ska jag åka och köpa list och se först hur tjock den är innan jag sätter sista plattorna där mot väggen? Var kan jag se bilder om hur folk har löst det om de har haft fog eller list? Kanske på Pinterest?

Vi fick ändå hjälp och råd av en trevlig granne som jobbat som plattsättare. Men jättesvårt ändå.

5. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem
    AA skrubba bort allt fix innan fogning. Står på paketet hur djupt fogen bör gå.

Jag torkar fixet löpande under arbetet så att säga, finns det kvar dagen efter tar jag det med vatten och en grov svamp , i värsta fall med en skruvmejsel och skrapar lite

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Stockholm · 44 051 inlägg

hempularen

Moderator
    Det finns ett verktyg ”fogkrats” som är avsedd att rensa fogar med. Den har hårdmetall beläggning som slipar bort fix ur fogen.
    Finns även som ”klinga” till eldrivet multiverktyg. Den får man dock vara försiktig med så den inte slipar bort kakelplattan också.

7. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem

Väääääldigt lätt att skada plattor med båda metoder i min erfarenhet.

Tar man det så fort som möjligt så löser det sig lättare

• Laddar…
  8. M

Marijairena

Medlem
    Men vad gör man om det hunnit torka. Jag ser nu att det ligger fixmassa på vissa ställen mellan plattorna. Kör man på med fogmassa ändå? Jag har märke Mapei fogmassa ljusgrå.

9. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem

Jag tog bara en våt trasa och gnugga lite lagom fast det torkat :)

• Laddar…
  10. M

Marijairena

Medlem
    Jag ska försöka göra i kväll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.