Byggahus.se

Frågor/Råd om kakling

1. M
    Medlem · Stockholm · 311 inlägg

Marijairena

Medlem
    Nu till delen med kakling av köket.
    Ska ha ett fyrkantigt vitt kakel 15 x 15 cm på en yta ca 5 kvm och det ska vara I höjd med skåpens och sen upp till taket och bakom fläkten.
    Funderar på Höganäs Arquitectos vit blank
    eller ett vitt blankt kakel från Golvpolen (något tjockare) fabrikat Arredo. samma storlek

1. Är det av betydelse med tjockleken på kakel? Är det bättre med ett tjockare kakel eller har det med kvalitén att göra på själva keramiken?

2. Om man aldrig har kaklat förut, är det något man kan ge sig på? Det ska inte läggas i förband utan bara rakt ovanpå varandra som jag antar är enklare och ger ett lugnar intryck.
    Jag förstår att man kan titta på olika instruktionsvideos men är det något särskilt vi ska tänka på.
    Bänkskivan till vänster är av granit och sen är det rostfri bänkskivan resten.

3. Väggen som är gipsskivor + gipsbruk på är inte riktigt jämn, det är lite vågigt på sina ställen och jag antar att det ska vara helt rakt för att kaklingen ska bli bra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Köket inför kakling 1.jpg
    Köket inför kakling 2.jpg
    Köket inför kakling 3.jpg
    Köket inför kakling 4.jpg

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 575 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag har en kompis som kaklade köket själv utan att ha gjort det tidigare, så det tror jag du klarar också. Kanske är det svårare att dela tjockare plattor? Det finns säkert någon annan här som kan detta bättre än jag.

Vi har gjort en film om att sätta kakel i kök där du kan få tips:

3. M

Marijairena

Medlem
    Toppen ska titta på den

• Laddar…
  4. B
    Medlem · 39 inlägg
    Jag tycker absolut man kan prova kakla själv, kökets stänkskydd är ett perfekt ställe att börja lära sig på. Det ska vara jämt underlag, men det behöver inte vara på millimetern då du ändå har fix som man kan justera plattorna med. Svårigheten kommer ligga i att göra kapen och håltagningarna för eldosorna. En dyrare platta behöver inte alltid vara tjockare, däremot kan en kvalitetplatta vara jämnare i storleken, det diffar inte så mycket mellan plattorna så det är enklare att lägga då. Det finns bra grejer att hyra för kapning och håltagning, rekommenderas att använda proffsgrejor så minimerar man irritationsmomenten. Blanda lite fix i taget så du inte blir stressad att det stelnar. Det kommer gå jättebra

5. M

Marijairena

Medlem
    Det finns alltså hopp. Det är min duktige son som ska göra och jag hjälper till
    Svårast också att få till i hörnet mot fönstret . Avslutet i vägghörnet.
    Antar att man lägger någon typ av list?

6. B
    Medlem · 39 inlägg
    Tänker du innerhörnet? Där behövs ingen list, man sätter plattorna omlott och sen en silikonfog som täcker innervinkeln. Men avslutet mot fönstret där får man antingen sätta en list eller lägga en silikon/mjukfog som täcker kanten av plattorna. Ett tips är att planera mönstret innan så du inte hamnar med en liten smal bit på slutet som är svår att kapa, då är det bättre att flytta hela raden och börja med tex en halv platta så mönstret går jämt ut på slutet.

• Laddar…
  7. M

Marijairena

Medlem
    Jag menar den mot fönstret, avslutet.
    Problemet är att väggen nu inte är helt rak. Det diffar påi ytan, vissa ställen så att det är typ ”vågigt”. Syns inte på bilderna

8. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem
    Menar du bild 3 ? Du kan ju alltid börja där det e svårt och avsluta där man får skuren Kant.

Jag har kaklat och klinkrat en hel del och det viktigaste jag tycker är att man mäter ut så att plattor möter snyggt. T.ex inner och ytterhörn, börja på en halv och avsluta på en halv så "platta. Böjer sig runt " om du förstår.

Att ta upp hål är inte så svårt ifall du har rätt verktyg, ibland försöker jag planera så att jag får hålet vid en Kant så slipper jag tänka på att göra ett hål mitt i en platta.

Jag tycker förband är lättare att sätta efter som att det "gömmer lite" eventuella fel man råkar ut för.

Plant underlag är till en stor fördel så klart, mindre variationer är inga bekymmer, speciellt inte om det är över större ytor provar du hålla 2 plattor bredvid varandra på väggen, torrt utan fix, så märker man lite om dom wobblar och inte går att få plana bredvid varandra.

Jag använder mig av vinkelslip med kapskiva, kakel borr, Sigma kap, kakelsnöre och kors, kryss laser x2, murhink, slev och kam.. papegojetång också förstås !

Det e riktigt kul att kakla! :)

• Laddar…
  9. M

Marijairena

Medlem
    Skulle gärna vilja ha en typ arbetsledare, som inte gör själva jobbet men säger hur man ska göra de olika momenten. Nu gör du så här med väggen...Nu gör du så här vid planeringen...Nu börjar du här... Önsketänkande:) Ska höra med min son om han förstår och vågar sig på. För jag tänker mig att en professionell tar bra betalt för att göra jobbet. Har gjort en förfrågan på två företag.

10. M

Marijairena

Medlem
    Men hur ska man få den gipsputsade väggen jämn? Det är där vi måste börja. Det diffar på ca 5 - 10 mm där det är värst.
    Som jag skrev tidigare är det en gipsvägg bakom fläkten som vi lagt på gipsbruk och försökte få så jämn som möjligt men det verkar som det på vissa ställen är ojämnt, typ lite vågigt när man lägger vattenpasset emot.
    Under skåpen är det tegelvägg + gipsbruk på. Men även där på vissa ställen inte jämnt.

Ska man lägga på ett lager gipsputs till med en sådan där jättebred spackel eller finns det någon annan metod?

11. Forlowt
    Medlem · 807 inlägg

Forlowt

Medlem
    Just att lämna till väggar kan ju vara en jäkla konst, att det diffar lite över stora sträckor brukar inte vara allt får stort problem så vida inte det blir kilformade plattor i hörnen eller så..

Jag tycker det känns svårt att svara på utan att vara på plats och göra en bedömning om man bör bredspackla eller köra på, men överlag skulle jag säga att det lönar sig att göra ett fint underarbete då kakel i princip bara är en slityta.

Inget är 100% rakt så jag brukar försöka utgå ifrån ett ställe där man i andra änden kan gömma felen så att säga.

Lokala små skillnader kan man med lite snits lösa med fix möjligen men största noggrannhet gäller

Men tänk på att t.ex släpljus blottar alla fel

12. chajon
    Medlem · 8 inlägg

chajon

Medlem
    Det finns plattor som är glaserade längs med ena kanten som man kan ha som avslut vid fönstret. Vi önskade en lite ”råare” känsla i köket och drog en grov kant med fog mellan sista plattan och väggen, typ på samma sätt som du kan köra en silikonkant där.
    Har båda alt här hemma med just vita 15x15. Kan fixa bilder om önskas

• Laddar…
  13. M

Marijairena

Medlem
    Jo jag vet att Byggfabriken har såna plattor för snyggt avslut mot hörn. Snygga men svindyra.
    Har i åtanke Höganäs Arquitectos eftersom vi kan köpa direkt i butik, alternativt märke Arredas från Golvpolen. Med tanke på priset drygt 200 kr kvm.

Skicka gärna bilder

14. André1223456
    Medlem · 3 inlägg

André1223456

Medlem
    Sätt en kakellist mot slutet och håll in 5mm från fönstret så kommer det inte märkas lika mycket

• Laddar…
  15. M

Marijairena

Medlem
    Nu har min son lagt på ett lager gipsputs där det diffade på väggen, så den är jämnare.
    Vi köpte kakel i går, Höganäs Arquitectos vita 14,7 x 14x 14,7 cm. Ljus grå fog. Jättesvårt bara detta med fogfärgen som också ger ett intryck när det kommer upp på väggen.

Kakellist, finns i plast eller metall. Alternativt att man sätter silikonfog (tipsade de om på Höganäs).
    Vad blir snyggast?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.