Frågor om vägförening

22k läst  143 svar

1. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Som medlem har du inte den rättigheten, men om man misstänker att brott begås så kan man göra en polisanmälan, under utredningen blir bokföringen då offentlig handling. Blev tvungen att gå den vägen i en bostadsrättsförening en gång...
    Eftersom jag vet hur jobbigt det är med misstroende i en förening så har jag alltid visat räkenskaperna för medlemmar som undrat, då slipper man missnöje och polisanmälningar.
    Om jag kommer ihåg så kan jag kolla upp lagstödet när jag kommer hem från stugan, vill minnas att det står i föreningsrättsboken jag har.

2. D
    Medlem · Nivå 18
    Att det inte fanns schablon för hästar tidigare är inte samma sak som att det inte var grund för ett högre andelstal. Det medförde att man fick göra en uppskattning av belastningen. Hästar är definitivt en verksamhet som motiverar större andel. Andelstalen brukar inte baseras på fastighetsstorlek utan på antalet hushåll. Fastigheten som innehåller två hus med egna hushåll får dubbet andelstal. Det går att göra anpassningar. Ett hus på 50kvadrat kanske inte kan rymma ett fullt hushåll och kan få en reducering tex. Men det lättaste är att hålla sig till schabloner. Lantbruk brukar gå på areal och antal djur. Det låter som att andelstalen borde ses över i er förening. Samtidigt skulle jag inte råda dig att röra om i grytan om du inte är beredd att ta över ansvar.

• Laddar…
  3. O
    Medlem · Nivå 6
    Tack för svar. Det här med uteblivna skatter, vem får stå för dem egentligen om skatteverket lägger sig i? Och hur många år tillbaka kan skatteverket kräva in skatter eller tror ni inte de bryr sig? Jag tycker det är konstigt att alla andra i föreningen (utom jag och en till) är nöjda med nuvarande system och röstade in samma styrelse igen som sutitt de senaste 15 åren som kommer fortsätta betala ut svarta löner till samma snöröjare som sitter i styrelsen. Anledningen till att han vill ha lönen svart är att han är trevlig och förtjänar det eftersom han jobbat mycket ideellt enligt kassören som läste upp ett "försvarstal" under årsmötet.

Angående andelstalen, så kan ju en byta andelstal genom att skicka in till lantmäteriet ifall man vill ha högre (exempelvis om man flyttar in permanent i ett fritidshus), men det går alltså inte lägga till några inackorderade hyrhästar ifall förättningen är från 1997? Det är konstigt om de andelstal som gäller idag om 800ton per häst inte går att få till såvida man inte gör om hela förättningen i hela byn. I sådana fall måste det ju vara väldigt många byar med skeva andelstal då hästägandet har gått upp enormt de sista åren och det finns ju många förättningar som är gamla. Men det är ju bara jag i byn som tycker att en person med 6 inackorderade hästar skall betala mer också. De andra bjuder så gärna på det då snöröjaren är trevlig och jobbar ideellt.

4. D
    Medlem · Nivå 18
    Det handlar sannolikt om att man hellre accepterar det som det är än engagerar sig. Det kan även handla om att man inte vill dra igång konflikter. Hästar skulle definitivt räknas med även -97, och man kan absolut lägga till dem i efterhand. Handlar det om enstaka egna hästar kan jag förstå att man inte bryr sig. Men ett gäng uthyrda stallplatser drar definitivt signifikant trafikmängd.

• Laddar…
  5. O
    Medlem · Nivå 6
    Hej. Stallägaren i detta fall har ingen belastning för sina hästar på sitt andelstal. Det som är pålagt är 1hektar åker, andelstal 60 samt 12 för virkestransport, vilket är långt ifrån vad man skulle få idag med andelstal på 800 gånger vägsträckan för en häst. Om denna stallägare hade haft uppdaterade andelstal enligt den nya schablonen hade avgiften blivit 10 tusen mer per år för honom, och hästarna har bott där i minst 20 år, då det blir ju en ganska nätt summa som övriga fastigheter gärna sponsrar stallägaren med.
    Tack för info hur man kan göra med dubbla hushåll.

6. B
    Medlem Nivå 1
    Svar på fråga: En vägförening måste antingen registrera sig som arbetsgivare hos skattemyndigheten eller anlita någon som innehar och är godkänd för F-skatt,( för snöröjning eller annat arbete). Lämpligast brukar vara att anlita någon som har F-skatt, då fakturerar personen ifråga och enda bekymret är att betala. En offertförfrågan brukar göras av styrelsen inför kommande vintersäsong. Om oegentligheterna kvarstår trots eran påpekan kan anmälan göras till länsstyrelsen. När du yttrar dig på årsstämman i ärendet begår då att det du säger ska tas till protokollet. Lycka till.

7. M
    Medlem Nivå 6
    Ifall de betalar svart måste de väl även få in pengar svart? Om man vägrar betala den svarta delen, finns det då något de kan göra åt det (lagligt)?

8. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Är vägföreningar alltid ekonomiska föreningar eller kan de vara ideella? För om de kan vara det senare behövs naturligtvis inte moms och skatt. Inte heller faktura.

9. K
    Husägare · Nivå 11
    Jag vill inte vara en petimeter, men för TS skull så vill jag bara säga att det inte är riktigt så enkelt, om TS funderar i dessa banor.

Under utredningens gång är det definitivt inte en offentlig handling.
    Det är först när, eller ännu viktigare, OM åklagaren bestämmer sig för att gå vidare till åtal. Först då går det att ta del av den, inte innan.
    För under utredningens gång råder det förundersökningssekretess.
    Och innan dess skall det bli ett ärende av det. Det vill säga att polisen skall gå vidare med anmälan, vilket inte är helt självklart alltid.

Bara så du vet....

10. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Det är jättekonstigt att i en liten förening vägra att visa bokföringen. Jag har varit ekonomiskt ansvarig och ordförande i flera föreningar (inte samtidigt!), och brukade alltid ta med mig verifikatpärmar till årsmötet för de som ville bläddra. Transparens.

11. N
    Medlem Nivå 5
    Där tar du miste. Ideella föreningar måste givetvis betala moms och arbetsgivaravgifter som alla andra. Däremot måste de inte lägga på moms på det de eventuellt säljer och får heller inte göra avdrag för moms.

12. N
    Medlem Nivå 7
    Låter som den svenska avundsjukan slagit till igen!

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Du har rätt. Man skall alltid deklarera ersättningen till företagare. Jag tänkte att detta var arvode inom styrelsen, men då gäller en gräns på 1 000:-!

Alltså har TS kommit på föreningen med ekonomiska oegentligheter och bör alltså anmäla detta till styrelsen och revisor. De har sedan skyldighet att reda upp frågan/missen retroaktivt med skattemyndigheten. Innan detta är gjort kan man väl svårligen ge ansvarsfrihet.

14. B
    Medlem Nivå 1

Helt rätt att för att betala någon svart måste det finnas svarta pengar att betala med. Går ju inte att ta ur vägföreningens kassa för då uppstår en brist. Man gör på följande sätt om inte vederbörande kan visa upp att han är godkänd för F-skatt, Meddela att ni kommer att dra skatt och sociala avgifter om ej godkänd F-skatt kan visas upp.

15. B
    Medlem Nivå 1
    Om styrelsen inte får ansvarsfrihet bör den avgå omedelbart. Även revisorerna har ett mycket stort ansvar och kan bli dömda personligen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: