Byggahus.se

Frågor om sänksåg Scheppach PL55

1. K
    Medlem · 35 inlägg

kallabaz

Medlem
    Jag har en Scheppach PL55 Sänksåg och har några frågor då jag ser att många andra också har en.

1. Jag har den 2-delade 140cm-skenan. När jag kommer till skarven fastnar sågen antingen i fronten eller bak.
    Hur har ni andra gjort? Bara att leva med det?
    2. Vart köper jag billigast en hel 140cm-skena utan skarv?
    3. Finns det någon kapskena typ Festool FSK till Scheppach?

2. S
    Medlem · 152 inlägg

saltet

Medlem
    Följer.

3. L
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

Lovan83

Medlem
    Jag har själv inte två skenor men läst att det inte alltid blir helt perfekt ens med Festool-skenorna utan man vill hellre köpa en längre. Hittills har jag klarat mig med att ta om flera gånger med 1400 skenan och faktiskt fått väldigt bra resultat. Man behöver dock markera linjen som ska sågas innan och sen använda bladet nersänkt för att linjera bakdelen. Då lyckas man kapa igen utan att det syns eller med bara minimal påverkan.
    Nu vet jag inte hur bra toleranserna är på skeppach sågen och skenan så jag kan inte säga om det skulle fungera att göra så med den.

Vad jag känner till finns ingen som har en skena likt FSK förutom Festool. FSK använder man inte till sänksågen dock utan bara cirkelsågen. Det kan vara svårt att motivera priset men det (HKC+FSK) är värt pengarna tycker jag...

Edit: Om du inte behöver ha så mycket sågdjup så gör du en egen skena från en 6mm MDF. Har för mig att Peter Millard (Youtube) har en film när han skapar en själv.

4. Fredrik K
    Husägare · Viby · 56 inlägg

Fredrik K

Husägare
    Har du provat att justera spelet mellan såg och skena på dom två justeringarna som finns?

Så som min PL55 var justerad när jag packade upp den så var den väldigt tight mot skenan och kom inte förbi skarven om det var minsta lilla fel i linjeringen. Med lite mer spel fungerar det bra och för det jag sågar är det okej med det lilla spelet som behövdes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.