Byggahus.se

Frågor om rördragning till Golvvärme

1. S
    Medlem · 20 inlägg

Svinborst

Medlem
    Hej,

vi skall lägga in vattenburen golvvärme på bottenvåningen (ovanför källaren). Min tanke är att sätta shunten i pannrummet i källaren och sedan fördelaren på bottenvåningen.

1) Får man placera shunten nära en elcentral? Bör den då vara i ett eget skåp?

2) vilket typ av rör är lämpligast mellan shunt och fördelare? Minst 20mm Jag skall igenom betongvalvet och behöver göra en 90 graders böj direkt när man kommer igenom. Har ca 130mm mellan betongvalv och överkanten på reglen, dvs ca 130mm som kan användas som bockningsradie, funkar det med PEX rör eller bör jag använda något annat?

Med vänlig hälsning, Jimmy

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem
    Vad gäller det elektriska så får någon annan svara. Jag skulle nog, vare sig jag måste eller inte, ha någon avskiljare mellan dessa utrustningar. Nu brukar det ju inte spruta så mycket vatten från golvvärme, men ändå, trist att öht behöva fundera på om man ska bli en grillkorv.

Mellan fördelare eller mellan pannrum och fördelare brukar man använda 25mm pex. Uponor har tex en 25mrulle för cirka 1500spänn. Vissa butiker säljer också 25m pex i raka längder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.