596 läst · 2 svar
596 läst
2 svar
Frågor om Pax Calima, går den att stänga av?
enplanshusradhus från 69, uppvärmt med direktverkande el och luftvärmepump. Dålig ventilerat. Frånluft genom tak i tvättstuga, två badrum, tvättstuga, skrubb med varmvattenberedare och litet rum/garderob. Inget kallrasskydd. 150 mm diameter på rören (glömt vad de kallas men i metall).
Ska jag köpa pax Calima till samtliga utrymmen? ( 6 st) Och installera tillhörande kallrasskydd? Fogskumma in de smalare Calima-rören i de större äldre rören som sitter där nu?
Hur påverkas kostnaderna för uppvärmning av att installera pax i alla sex utrymmen? Förhindrat kallras är väl bra men ständig mekanisk frånluft i alla dessa utrymmen kanske blir en dyr historia? Därav frågan om det går att helt stänga av pax calima med appen? (Googling ger inte entydigt svar)
Många tack för råd och tankar
Ska jag köpa pax Calima till samtliga utrymmen? ( 6 st) Och installera tillhörande kallrasskydd? Fogskumma in de smalare Calima-rören i de större äldre rören som sitter där nu?
Hur påverkas kostnaderna för uppvärmning av att installera pax i alla sex utrymmen? Förhindrat kallras är väl bra men ständig mekanisk frånluft i alla dessa utrymmen kanske blir en dyr historia? Därav frågan om det går att helt stänga av pax calima med appen? (Googling ger inte entydigt svar)
Många tack för råd och tankar
Satte precis in en Calima. Basflödet är ju inte obefintligt, 40% är det lägsta. Motsvarar 10l/s tydligen. Går inte att ställa lägre i appen iaf. Så med 6st kanske det blir väl friskt inomhus. Sen verkar inte appen prata annat än bluetooth (alltså inte wifi), om man tänkte styra den utanför huset. Jag löser det iof med en homey om jag skulle fundera på att vilja det. Det går att stänga av den i appen men det finns ingen direkt on/off-knapp där. Man får avaktivera veckoschemat istället. Jag har iaf inte hittat nåt annat enkelt sätt.
Klicka här för att svara