Byggahus.se

Frågor om pågående trädäcksbygge

1. R
    Husägare Nivå 6
    Har anlitat hantverkare för att bygga mitt trädäck som är ca 7x11 meter.
    Huset ska putsas i vit kulör så tänk inte på att däcket ska matcha fasaden i det läget. Däcket är på ca 80 cm höjd från mark. Kjolen på däcket ska vara i vit färg.

Några funderingar som jag gärna tar era tips på:

1. Jag anser att de har lagt på ett "lager" för mycket, dvs lagret som är precis under trallen. Svårt att förklara med ord, kanske bilden hjälper. De har först gått horisontellt, sedan vertikalt, sedan horisontellt igen och till sista kommer de att lägga trallen vertikalt. Jag anser att de hade kunnat gå horisontellt, sedan vertikalt och sedan trallen horisontellt (eller omvänt om man nu vill ha trallen vertikalt).
    Rätt/fel/onödigt? Hoppas någon begriper frågan ;)

2. Är orolig att däcket kommer att bli något för högt och tänker då på att snö inte ska kunna ta sig in i altandörren, se bild som visar höjden på färdiga trallen. Är det OK eller skulle vi ha lagt trallen lägre?

3. Vi tänkte sätta ett glasräcke från Jula som jag har läst på en annan tråd om, men efter mycket velande (är främst orolig för stabiliteten) så har vi bestämt oss att lägga en liknande den på bild, dvs vanliga trästolpar och järnrör eller liknande. Jag behöver höra att vi gjorde rätt val ;) Eftersom kjolen ska vara vit så är jag inne på att måla stolarna i vitt och ha svarta järnrör, alt. ofärgade järnrör (rostfritt tex). Åsikter?

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 2
    Angående 1 - tänker de lägga trallen på ett underliggande lager trall? Den ska läggas på bjälklaget - vanligen cc 60 cm. Hur bjälklaget är lagt avgör i vilken riktning (horisontellt/vertikalt med dina ord) trallen sedan läggs. Bjälklaget vilar i sin tur vanligen på ”bärlinan”. Så bärlinan och trallen har samma riktning.

Om det bara blir ett lager trall (istället för två) tycker jag avståndet till dörren verkar bli vettigt.

Är det verkligen så att de tänker skruva dubbla lager trall eller bara en missuppfattning?

Redigerat 24 jul 21:27
  3. R
    Husägare Nivå 6
    Jag tror att de ser det som att det är ett dubbelt lager av bjälklag, det nedersta är med 45x145 och det övre är med 34x145 dvs samma som trallen ja.
    Både översta och nedersta lagret (av bjälklag) har cc 60.
    Kanske för att de ville göra det extra stabilt?

Jag ska höra med dem imorgon, men tänkte se med er först om hur galet eller normalt detta är.

4. R
    Husägare Nivå 6
    Ännu en bild. Trallen har alltså inte börjat läggas här (de 2-3 horisontella ”lösa” bitarna visar hur själva trallen sedan kommer)

5. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Ja det var ju ett nytt sätt:thinking:

6. A
    Medlem Nivå 4
    Ett försök att korrigera att de lagt bärlinan i fel riktning för önskad trallriktning?

• Laddar…
  7. R
    Husägare Nivå 6
    Hm kan vara så ja, att bärlinan skulle ha lagts åt andra hållet. Jag är ju dock flexibel med den önskade trallriktningen vilket jag tror att de vet, så de kunde ju ha frågat istället kan jag tycka.

Viktig fråga: finns det någon fördel med det de har gjort? Blir det stabilare konstruktion? Eller kanske rentav svagare?

8. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Jag tycker att dom ska göra om det.
    Det där är ju bara fel.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Har svårt att se att det skulle bli mer stabilt. Men 34 mm högre blir det ju, och det ställer ju till det vid altandörren.

Antigen får de göra om hela stommen eller lägga trallen i den riktningen bjälklaget tillåter - om det är acceptabelt för din del så klart.

Men du ska inte betala för ev merjobb eller extra material då det är snickarna som har tabbat sig!

10. R
    Husägare Nivå 6
    Ok, men finns det någon klar nackdel eller fördel av att göra så? Bortsett från kostnad. Säger jag bara ”gör om” så känns det trevligt med en motivering också :)

11. R
    Husägare Nivå 6
    @backstad tack, så stabilare blir det alltså inte.. bra att veta när/om jag tar striden med dem :)

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 1
    Iom att dom verkar lagt 34an på cc 40 så kommer troligtvis trädäcket att bli stabilare än om dom lagt på bjälklagets cc60, sen så ser höjden till altandörren ut att bli som dom flesta vill ha den, dvs inget jättekliv ner.. med ditt takutstick + räcket som ska upp borde du inte få några problem med snö.

Jag hade inte klagat något annat än att pruta bort priset för 34an som ligger direkt under trallen.
    Men många gnällspikar på det här forumet kommer säga skrika ”gör om gör rätt” :)

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 6
    Har du träd i närheten så kommer det förmodligen samlas duktigt med skit mellan trallbrädorna där de korsar den undre trallen.
    Och det är på rätt många ställen.

14. J
    Medlem · Nivå 7
    Om du är flexibel med riktningen kan du väl bara säga åt dem att lägga åt andra hållet. Du kommer då ner ca 40mm under altandörren vilket inte är någonting man kommer märka.

Vore fint med fris också, men det är smaksak. Jag skulle lagt fris i mitten också för att slippa skarvar, men också smaksak.

Fint däck i övrigt!