Byggahus.se

Frågor om källarprojekt

905 läst  8 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Här kommer då en tråd om mitt källarprojekt. Totalt handlar det om ca 130 m2 som ska grävas ut, isoleras och nytt golv gjutas med golvvärme.

Förra veckan gick startskottet för utgrävning av en del av de mindre rummen. Mina kunskaper för den här typen av projekt är begränsad till det jag läst mig till i x antal forumtrådar för diverse källarprojekt senaste året. Initialt har jag ett par farhågor kring själva utgrävningen och eventuella risker då jag inte vill underminera huset eller råka ut för några sättningar eller ras p.g.a jordtryck utifrån.

Huset står på en betongsula som enligt ritning är 25x55cm med 2x 12mm längsgående armering. Ovanpå det står murade väggar av hålsten.

Det jag framförallt bekrymrar mig över är en garagevägg som mäter ca 8 meter. Jorden utanför är ca 1,7m marknivå till toppen av sulan. Vågar jag gräva hela vägen till underkant av sulan eller ser ni någon risk med det för den här typen av konstruktion?

Huset är nyligen omdränerat utvändigt ifall det nu skulle ha någon påverkan.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Hur länge sen var det ni dränerade? Jag är inte geotekniker på något sätt, men tänker att jordtrycket inte borde vara lika högt om ni nyligen dränerat. Innan materialet utanför packat sig ordentligt borde det vara positivt för ditt källarprijekt.

3. B
    Husägare · Nivå 7
    Självklart finns det en risk i och med att man tar bort väggens stöd i underkant. Det enda som håller emot jordtrycket är friktionenen mellan sula och mark. Har du ett tungt hus så skulle det kanske fungera.
    Jag hade lagt stöttor i nivå med sulan mellan yttervägg och vägg mot allrum och väntat med att bila bort golvet i allrummet tills det att garaget är klart. Alternativt gräva bort jord från väggen och ta bort jordtrycket.

4. A
    Medlem Nivå 2
    Huset dränerades sommaren 2018 och marken har sjunkit ihop ca 10-20cm sedan dess.

Allrummet har jag redan grävt ur då jag ansåg det vara mindre riskabelt med endast en kortare yttervägg på 3.5m och två bärande "hjärtväggar" men för dessa antar jag mest det handlar om ett vertikalt tryck från sulan?

Kan det vara en alternativ lösning att endast gräva ca 15 cm närmast garageväggen och därmed ha ett mottryck på ca 10 cm för att hålla sulan på plats eller är det en för liten åtgärd?

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nja, 10 cm gör nog varken till eller från även om det så klart är svårt att veta säkert. Men i sådana här projekt är det ju bra dumt att chansa. Jag hade gjort som @bossespecial föreslår.

6. A
    Medlem Nivå 2
    Idag hade jag besök av ett företag för att diskutera gjutningen. De hade på förslag att dela upp källaren i två etapper. I så fall kan jag färdigställa allrummet och därefter stötta yttre sulan vid garaget med t.ex.stämp mot hjärtväggen. Men hur tänker ni rent praktiskt om jag riggar dessa och gräver ur? Vid något tillfälle måste jag ta bort stämpen inför gjutning, är inte det en risk att det börjar röra på sig då?

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Du får sätta stöttorna ovanför nivån för färdig gjuthöjd.

8. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar på min tidigare fråga. Nu kan jag blicka framåt mot nästa rum som står inför utgrävning. Det är i själva verket två rum på 3,5 x 2,3m som byggts till under 90-talet.

Det som utmärker dessa rum är att de verkar sakna en grundsula och att golvet är gjutet som en hel armerad platta och väggarna murats upp efteråt. Jag har tagit upp ett provhål som visar på ca 8-10 cm golvtjocklek med 5mm armeringsnät. Under det ligger ett lager med rullgrus. Långsidan av rummen är ytterväggar och även här funderar jag på hur nära väggen jag vågar bila upp utan att underminera och om jag bör tillverka någon form av "stödklack" för motverka jordtryck på de 3,5 meter vägg och hålla rullstenen på plats. Lösningsförslag mottages gärna.

9. B
    Husägare · Nivå 7
    Sulan är en del av plattan så du bör inte ta bort plattan ända ut till väggen. Hur mycket som kan tas bort beror på villa laster som ligger på väggen samt markens beskaffenhet. Om förutsättningarna är lika som vid den äldre delen av källaren bör du inte ta bort mer än vad den gamla sulan är bred..

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka