Byggahus.se

Frågor om fukt och mögel

6k läst  4 svar

1. T
    Medlem Nivå 4
    Någon som kan svara på lite frågor om fukt och mögel?
    Vi springer nämligen runt på visningar och i princip alla hus vi tittat på har problem med fukt och mögel. Det positiva är väl att ingen vågar köpa dessa hus och det kan därför finnas prutmån - å andra sidan vill vi inte själva hamna i problem eller få stora kostnader eller oväntade överraskningar. Vågar man köpa ett sådant hus och vad måste man göra och vad kostar det? Det är den stora frågan... :cool:

1. Om man ej har källare under huset behöver det ändå dräneras om cirka var trettjonde år? Eller behöver man ej dränera om alls?

2. Om en källare har fuktproblem - måste man dränera om? Eller räcker det att ta bort allt biologiskt material och lägga exempelvis puts på väggar och klinker på golvet? Eller vad anser ni att man kan göra? (Förutsatt att man skall ha exempelvis tv-rum i källaren men ej sovrum.) Blir det svinkallt i källaren om man gör så? Eller kan man hjälpa detta med fläktar eller dylikt?

3. Om ett hus har microbacteriella angrepp - bör man alltid avstå från att köpa huset? Eller går det att åtgärda på något bra sätt utan att det kostar skjortan? Eller är det alltid så att det kan ha spridit sig eller på annat sätt innebär en mycket stor risk?

4. Om ett hus sitter ihop med ett garage (garaget ligger altså brevid huset ej under huset) där garaget är i samma marknivå som resten av huset - hur dränerar man om då? Fukt i garaget är väl ingen större fara? Kan man inte dränera/täta på något sätt i väggen mellan garaget och huset? Eller måste man gräva upp runt garaget?

5. Vad kostar de olika åtgärderna ungefär? Alltså att dränera, göra om golv i källaren, göra om väggarna, etc. Någon som kan ge en ungefärlig prisuppgift gärna uppdelad på arbete och material?

Tack för hjälpen!

MVH
    Tussen

2. A
    Medlem Nivå 9
    1: Ja

2: Ja, måste dränera om och troligen sätta platon eller genomsläpplig skumplast (isodrän, pordrän etc). Måste åtgärdas utifrån!

3: Beror på husets konstrultion, på vad som är angripet och storlek på angrepp. Ta dit en konsult.

4: Gräv runt

5: Dränering ca 1500 - 2500 per löpmeter om du har källare. Källarlöst lite billigare. Det invändiga jobbet kan kosta både mkt o lite. Beror på din egen insats. Cement, betong och bruk är relativt billigt.

3. P
    Medlem Nivå 10
    1. Ett hus som är byggt på 60-50-talet, behöver troligen dräneras om i dag. på den tiden så la man lite grus runt & tegel rör runt huset (om man har tur).
    Men man kan inte säga att det behövs göras om var 30:e år.
    Först beror det på markförhållanden, lera, berg, sand, morän osv.. Detta spelar stor roll om det behövs dräneras eller inte. Man ska inte dränera i onödan. Finns många hus som inte har blivit dränerade på över 50 år.

Dessutom i dag har man mycket bättre rör, mera grus, bättre matreal gällande allt i dräneringsväg (iallafall så tror vi det).
    Så gör du om dräneringen i dag så håller det säkert 60 år.
    Så köper du ditt hus i dag & gör en dränering så håller det säkert ditt liv ut.

2. Är källaren inredd dvs isolerad på insidan med trä reglar sedan någon skiva utan på det (vanligt att man gjorde så på 80-talet, totalt idiotisk konstruktion). så har man en bra miljö för microbacteriella angrepp.

Det kan hjälpa att riva allt och putsa, måla. Ofta behöver man inte dränera om, om man tex inte har så att det rinner in vatten (dvs vatten pölar på golvet, så hade vi det). Ni kan säkert bo så i 10-15 år kanske till o med ännu längre utan att dränera om.

Källaren blir kall, ja. Skön på sommaren då den håller kanske 15 grader. På vintern är det säkert närmare 10 grader nere i källaren. Men det beror ju som sagt på uppvärming osv.

3. Beror som sagt var på konstruktionen. Om man själv inte vet så får man ta dit en inspektör.

4. Bäst är helt klart att gräva runt, om vatten kommer in under garaget och sedan rinner in under huset så har eran dränering inte hjälpt på mycket. Man gräver ju i stort sätt en vallgrav runt huset så vattnet rinner undan i från huset.

5. Dräneringen kostar en hel del pengar. Dock beror det totala på hur mycket jobb som du själv väljer att lägga ner. Jag fick offerter på runt 150 tusen på mitt hus (jag har det trångt (berg) på baksidan vilket gjorde det mycket dyrare). om jag lejde bort det hela. Och då kostade det extra om man behövde hand gräva. För dyrt, så jag lejde bort grävning & återfyllnad och gör resten själv.

Matrealet för mitt hus hammlar nog på ca 20.000:- grävningen kommer nog att landa på runt 20-25 tusen. Så jag tror jag kommer strax under 50 tusen (jag sparar alltå ca 100 tusen, fast då jobbar jag och mina hantlangare gratis). Jag har en källar yta på 110Kvm. ca 150 cm djupt. 52kvm väggyta behövdes dräneras.

Vissa moment behöver man vara minst 2 man på. köra grus är det en fördel om man är 3, 2st som kör grus och en som är i groppen och fixar.

Men snitt priset verkar vara som folk får 1500 - 2500:- Löpmeter beroende på vilken metod man väljer samt framför allt hur huset ligger till (berg, trångt osv).

Värt att tänka på, du gör dräneringen 1 gång (för hoppningsvis), sen behöver du inte bry dig något mer om det. Så innan ni bygger en massa altaner plannerar om trädgården så gör dränneringen innan.

Invändigt så kostar en murare väll runt 500:-Timmen för att putsa om väggarna (räkna med några tusen, kanske 5-6 tusen), måla antar jag att ni kan göra sjäv. Jag kommer troligen att putsa mina väggarna själv, så vi får väll se hur det går.

4. T
    Medlem Nivå 4
    Hej Per-Erik!
    Tack snälla du för ditt utförliga svar!

MVH
    Tussen

5. T
    Medlem Nivå 4
    Hej Anaitis!
    Jag höll på att glömma dig! Stort tack till dig också förståss för ditt svar!

MVH
    Tussen

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka