7 880 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Frågor om Festool CMS + TS55 sänksåg
Sida 1 av 2
Jag är i tagen att köpa lite verktyg för en liten snickerihörna i garaget och tänkte köpa en Festool TS55 REBQ sänksåg och såg att det även finns en bordssågsmodul CMS (https://www.festool.se/Produkter/Pa...me=Baenks-gsmodul-CMS-TS-55-R-CMS-MOD-TS-55-R)
Tänkte kolla några saker om någon vet...
1. Är det mycket jobb att växla mellan "vanlig" sänksågsfunktionalitet och CMS/bänksåg?
2. Är det möjligt att bygga in CMS-modulen i det egensnickrade snickeribordet eller måste man ha originalstativet?
3. Hur är precisionen i anslagen?
4. Är ovanstående kombo av TS55-sågen och CMS-modulen komplett eller måste man ha andra prylar för att det ska fungera?
Tack!
Tänkte kolla några saker om någon vet...
1. Är det mycket jobb att växla mellan "vanlig" sänksågsfunktionalitet och CMS/bänksåg?
2. Är det möjligt att bygga in CMS-modulen i det egensnickrade snickeribordet eller måste man ha originalstativet?
3. Hur är precisionen i anslagen?
4. Är ovanstående kombo av TS55-sågen och CMS-modulen komplett eller måste man ha andra prylar för att det ska fungera?
Tack!
1) Allt är relativt. Inte jättemycket jobb, men tillräckligt för att jag själv funderar på att skaffa en extra TS55 som bara bor i CMS-bordet.
2) Allt är väl möjligt. Ser egentligen inga orsaker till varför det inte skulle gå om man jobbar lite på det. Det som du kanske har svårast att få till, är nog anslagens infästning.
3) Beror lite på hur noga man är när man sätter upp systemet. Men tillräckligt skulle jag säga.
4) Förutom själva CMS-grundenheten behöver du bara TS-55 och modulen till den.
2) Allt är väl möjligt. Ser egentligen inga orsaker till varför det inte skulle gå om man jobbar lite på det. Det som du kanske har svårast att få till, är nog anslagens infästning.
3) Beror lite på hur noga man är när man sätter upp systemet. Men tillräckligt skulle jag säga.
4) Förutom själva CMS-grundenheten behöver du bara TS-55 och modulen till den.
Nu har jag TS55 utan R:et (dvs "gamla" modellen), men jag tror inte att det påverkar svaren...
1. Det är inte jätteomständligt, men tillräckligt mycket besvär för att man snabbt skall tröttna. Det är inte bara att sätta sågen på plats och köra, utan det krävs några minuters monteringsarbete. Själv har jag en såg i CMS:en och en som jag kör på skenor.
2. Det är möjligt, men då måste du själv ordna en lösning för att fästa anhållet (det fixeras i grundenheten, inte modulen).
3. Det medföljande anslaget (WA) är inte speciellt bra. Det finns däremot ett anslag som heter LA som fungerar utmärkt.
4. Normalt sett sätter man modulen i en bas/grundenhet (se även punkt 2).
1. Det är inte jätteomständligt, men tillräckligt mycket besvär för att man snabbt skall tröttna. Det är inte bara att sätta sågen på plats och köra, utan det krävs några minuters monteringsarbete. Själv har jag en såg i CMS:en och en som jag kör på skenor.
2. Det är möjligt, men då måste du själv ordna en lösning för att fästa anhållet (det fixeras i grundenheten, inte modulen).
3. Det medföljande anslaget (WA) är inte speciellt bra. Det finns däremot ett anslag som heter LA som fungerar utmärkt.
4. Normalt sett sätter man modulen i en bas/grundenhet (se även punkt 2).
Tack för snabba svar! Hmmm. Det kanske är bättre ändå att köpa en lös bordssåg som man kan flytta runt.
Vad tror ni om dessa?
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Ger--Klyvsag-LH1200FL
Kombi
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Kombisag-GTM12
Kombi
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/AEG-Klyvsag-TS250-250mm
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Dewalt-DW745-Sagbord
Vad tror ni om dessa?
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Ger--Klyvsag-LH1200FL
Kombi
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Kombisag-GTM12
Kombi
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/AEG-Klyvsag-TS250-250mm
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Dewalt-DW745-Sagbord
Jag köpte först TS55EBQ för flera år sedan, och förra året köpte jag TS55REBQ och efter ett samtal med en Festool-representant kom vi fram till att dessa extra funktioner som finns på den nyare sågen inte går att använda på CMS. Bland annat -2 graders lutning, vilket gör den gamla sågen lika bra som den nya på ett bord. Så jag köpte en CMS modul till den gamla sågen och har den nu som stationärt sågbord.
Med det vill jag säga att det finns en uppsjö av gamla modellen ute på annonssajter till ett bra pris nu när det finns en nyare variant. Det du kan alltså göra är att köpa en begagnad EBQ för bordsmontering och REBQ på skena.
MEN, och ett stort MEN! CMS köper man bara om man är beredd att investera en halv förmögenhet på tillbehörer, det är först då CMS-bordet blir ett överlägset alternativ för den som inte har utrymme nog för riktigt justerbord alá Felder eller behöver flytta runt maskinerna. Av de bordsåg jag provat tycker jag CMS har bäst precision och är enklast att hantera samt ta med sig runt.
Med det vill jag säga att det finns en uppsjö av gamla modellen ute på annonssajter till ett bra pris nu när det finns en nyare variant. Det du kan alltså göra är att köpa en begagnad EBQ för bordsmontering och REBQ på skena.
MEN, och ett stort MEN! CMS köper man bara om man är beredd att investera en halv förmögenhet på tillbehörer, det är först då CMS-bordet blir ett överlägset alternativ för den som inte har utrymme nog för riktigt justerbord alá Felder eller behöver flytta runt maskinerna. Av de bordsåg jag provat tycker jag CMS har bäst precision och är enklast att hantera samt ta med sig runt.
Tack för råden! Klurar fortfarande vad som är viktigast. Sänksåg ser jag som självklarhet. Gersåg/kap har jag börjat snegla på också, men bordssåg kanske blir overkill, vet inte. Jag kommer inte precis sälja mina alster utan det är helt och hållet för eget bruk.
Jag har ingen cms (och aldrig testat) men jag har sneglat en del på den och varit rätt sugen. Men jag har landat på att jag tyckt det varit för dyrt för mig som bara hobbysnickrar och inte har något behov av att släpa på grejorna. Grejen är nämligen den att, även om folk säger att man inte behöver något annat än sänksågsmodulen och grundenheten, så tycker jag att kapaciteten är för dålig för att vara användbar som bordssåg. Utan bordsbreddare är det inte speciellt breda saker man kan såga. Och inte ens med bordsbreddare kommer man väl upp i 60cm vilket för mig är lite av ett standardmått?
Jag skulle även önska några cm till i såghöjd då 50mm eller vad man får kan kännas lite klent vet inte vad man får om man lutar klingan, men det kan inte vara mycket. Såghöjden kan man för all del lösa genom att använda TS75 istället. Men då måste man bestämma sig för den från början då modulplattorna är olika, så det går inte att uppgradera efter hand.
Skulle du trots allt vilja satsa på cms så kolla på att köpa allt på en gång i ett kit. Det brukar finnas en del pengar att spara på det. Om du inte kan köpa begagnade delar då förstås. Köper du begagnat så se till att vara säker på att du får rätt delar då det inte är samma platta till den nya och den gamla sågen.
Jag skulle även önska några cm till i såghöjd då 50mm eller vad man får kan kännas lite klent vet inte vad man får om man lutar klingan, men det kan inte vara mycket. Såghöjden kan man för all del lösa genom att använda TS75 istället. Men då måste man bestämma sig för den från början då modulplattorna är olika, så det går inte att uppgradera efter hand.
Skulle du trots allt vilja satsa på cms så kolla på att köpa allt på en gång i ett kit. Det brukar finnas en del pengar att spara på det. Om du inte kan köpa begagnade delar då förstås. Köper du begagnat så se till att vara säker på att du får rätt delar då det inte är samma platta till den nya och den gamla sågen.
Naturligtvis kan man såga saker som är bredare, men man kan väl inte såga längs med anhållet då? Eller tänker jag helt fel?agehall skrev:
Det går utmärkt om man är lite försiktig. Jag hade stor använding av CMS-bordet när jag byggde nya köksluckor. På ett sätt hade det varit smidigare att köra med skenor men för att vara säker på att det blev helt rakt så körde jag CMS med anhåll. Det underlättar om man är två personer när man matar långa skivor, men det går även ensam.pyro skrev:
Nu blev jag väldigt nyfiken. Hur lyckas du såga efter anhållet när du ska såga något som är bredare än bordet? Fäster man inte anhållet i bordet som på andra sågar? Har jag missat någon bra funktion som kanske hade gjort det värt att satsa på iaf?agehall skrev:Det går utmärkt om man är lite försiktig. Jag hade stor använding av CMS-bordet när jag byggde nya köksluckor. På ett sätt hade det varit smidigare att köra med skenor men för att vara säker på att det blev helt rakt så körde jag CMS med anhåll. Det underlättar om man är två personer när man matar långa skivor, men det går även ensam.
Under vissa förutsättningar kan man naturligtvis göra så, men det fungerar ju inte i alla lägen. Hade det tex varit så att dina skivor inte haft sidorna helt parallela from början så hade det ju inte fungerat. Då krävs det att du kan ha anhållet på "rätt" sida.agehall skrev: