Jag vill låta installera varsin undermätare i tre mindre lägenheter med en gemensam abonnemangsmätare.
Tidigare hade de varsin ab-mätare men någon gång på 70-80-talet slogs de ihop till en. Huset användes som enfamiljsvilla under en rad av år och skrevs då som småhus ist för hyreshus.
Husets ab-mätaren sitter på en mätartavla och under sitter de tre huvudpropparna.
Bredvid den sitter det två st tomma mätartavlor med plats för resp huvudproppar som är tomma nu och mätartavlorna har riktigt gamla blyplomber.
Jag vill inte ha en undermätare inmonterad i elcentralen (ny av nystandard efter elrenovering). Utan jag vill gärna ha den separat. Går det? Finns det?
Enligt elektriker behöver jag nu även tre huvudproppar till pga undermätare. Sant? Tänker det hade gällt om det varit en abonemangsmätare, inte för en undermätare.
Elektrikern vill koppla den genom en av de tomma mätartavlorna och sätta propparna i mätartavlans gamla huvudproppar. Really!? För mig är det ett stort no-no då jag menar att du då härjar i nätägarens del enligt mig!
Enligt elektrikern MÅSTE det bara vara så som han sagt.
Vem har rätt i det?
Om ni sägar ja på fler huvudproppar för en undermätare: Varför? Har man alltid huvudproppar till undermätare eller är detta nåt speciellt?
Har man flera uppsättningar huvudproppar i vanliga enfamiljshus också då?
Här finns som sagt 1 ab - 1 uppsättning huvudproppar och inga huvudproppar till lägenheterna. Fel eller rätt gjort vid hopslagningen av 3 ab till 1?
Tidigare hade de varsin ab-mätare men någon gång på 70-80-talet slogs de ihop till en. Huset användes som enfamiljsvilla under en rad av år och skrevs då som småhus ist för hyreshus.
Husets ab-mätaren sitter på en mätartavla och under sitter de tre huvudpropparna.
Bredvid den sitter det två st tomma mätartavlor med plats för resp huvudproppar som är tomma nu och mätartavlorna har riktigt gamla blyplomber.
Jag vill inte ha en undermätare inmonterad i elcentralen (ny av nystandard efter elrenovering). Utan jag vill gärna ha den separat. Går det? Finns det?
Enligt elektriker behöver jag nu även tre huvudproppar till pga undermätare. Sant? Tänker det hade gällt om det varit en abonemangsmätare, inte för en undermätare.
Elektrikern vill koppla den genom en av de tomma mätartavlorna och sätta propparna i mätartavlans gamla huvudproppar. Really!? För mig är det ett stort no-no då jag menar att du då härjar i nätägarens del enligt mig!
Enligt elektrikern MÅSTE det bara vara så som han sagt.
Vem har rätt i det?
Om ni sägar ja på fler huvudproppar för en undermätare: Varför? Har man alltid huvudproppar till undermätare eller är detta nåt speciellt?
Har man flera uppsättningar huvudproppar i vanliga enfamiljshus också då?
Här finns som sagt 1 ab - 1 uppsättning huvudproppar och inga huvudproppar till lägenheterna. Fel eller rätt gjort vid hopslagningen av 3 ab till 1?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Om jag förstår dig rätt så vill du har undermätarna centralt, inte i varje lägenhet? Är det vad du menar med separat?
Och utrymmet där nuvarande elmätare finns är ett lämpligt "separat" utrymme, eller?
Elektrikern menar då kanske att de gamla mätartavlorna är en lämpligt plats för att montera undermätarna, och det låter ju rimligt. Mätartavlan är din, som du gör vad du vill med när det inte sitter en mätare för debitering där.
Några extra "huvudproppar" behövs inte. Det finns bara en uppsättning mätarsäkringar och de sitter (normalt) före din nuvarande debiteringsmätare. Det kan dock vara en praktisk fråga, att är lämpligt att gå den vägen och nyttja dessa säkringshållare för huvudsäkringar. Det kan ju faktiskt vara lämpligt att styra den maximala effekt som varje lägenhet kan förbruka.
Det ska dock få plats med tre undermätare.
Jag kan inte säga mer utan mer utförlig beskrivning och bilder.
Och utrymmet där nuvarande elmätare finns är ett lämpligt "separat" utrymme, eller?
Elektrikern menar då kanske att de gamla mätartavlorna är en lämpligt plats för att montera undermätarna, och det låter ju rimligt. Mätartavlan är din, som du gör vad du vill med när det inte sitter en mätare för debitering där.
Några extra "huvudproppar" behövs inte. Det finns bara en uppsättning mätarsäkringar och de sitter (normalt) före din nuvarande debiteringsmätare. Det kan dock vara en praktisk fråga, att är lämpligt att gå den vägen och nyttja dessa säkringshållare för huvudsäkringar. Det kan ju faktiskt vara lämpligt att styra den maximala effekt som varje lägenhet kan förbruka.
Det ska dock få plats med tre undermätare.
Jag kan inte säga mer utan mer utförlig beskrivning och bilder.
I varje lägenhet så även hg kan se vad de förbrukar. Ett krav från förmedlingsservicen på den vi hyr ut till turister veckovis. Så lika bra att göra lika på alla tre tänker jag?Bo.Siltberg skrev:
Föredrar därför mätare som inte ska kunna nollas om sådan finns.
Separat, alltså inte inbyggd i elcentralen.Bo.Siltberg skrev:
Varför var den då plombad om den är vår? Och varför sitter då (de nu tomma) propparna ihop med den?Bo.Siltberg skrev:
(Elektrikern tog bort dem för de var gamla. Men för mig är en plomb en plomb, oavsett ålder. De blir ju uppdaterade på ab-mätaren varje gg den bytts. Men de byter inte plomberna på mätartavlorna enbart för att byta till nyare.)
Precis så tänkte jag! 🙂Bo.Siltberg skrev:
Ok! Kan kanske vara bra. 16 A/lgh tänkte de sätta. Husets är 25A.Bo.Siltberg skrev:
Bilden visar alla lägenheters gamla proppskåp. Den längst till vänster är nu borta och den första som satts in i en av lägenheterna.
Helst vill jag ta bort mätartavlorna så bara ab-mätaren blir kvar och jag slippa bekymra mig över mätartavlorna alls

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Visst kan den sättas i en egen kapsling bredvid elcentralen i lägenheter. Det är du som bestämmer det.S Solvide skrev:
Ingen hade väl brytt sig att klippa bort plomberingarna. Inte mycket att gräva i då du inte vill ha mätarna där.S Solvide skrev:
Så det finns ingen elcentral i varje lägenhet idag? Det bör det ju finnas, och jag skulle då finna det lämpligt att placera mätaren i centralen också. Men då kan du ju inte återanvända dina gamla diazedcentraler.S Solvide skrev:
De två oanvända mätartavlorna? Jag ser inga hinder för det. Två installationskablar går in från undersidan, men de kanske passerar rakt igenom?S Solvide skrev:
Det finns bara undermätare för kapsling alltså?Bo.Siltberg skrev:
Blir nya centraler med jfb och snabbsäkringar vartefter renoveringen går framåt. Skulle dock vilja ha en enklare undermätare som kan sättas bättre på bättre läsbar höjd. Tyckte den undermätare Hager som elektrikern valde dels är svårläst små siffror, tydligen kan nollas samt tar stor plats i elcentralen. Dyr med.Bo.Siltberg skrev:
Ingen hade väl brytt sig att klippa bort plomberingarna. Inte mycket att gräva i då du inte vill ha mätarna där.
Så det finns ingen elcentral i varje lägenhet idag? Det bör det ju finnas, och jag skulle då finna det lämpligt att placera mätaren i centralen också. Men då kan du ju inte återanvända dina gamla diazedcentraler.
Vet det fanns en för 8-900 kr som inte behövde kapsling. Hittar den inte nu + vet inte om den var för gamla elen bara?
Kablarna går tyvärr strömförande in till tompropparna och det var nog anledningen till att även tomtavlorna var plombade. Lgh blev först tjuvkopplad på nätet (omätt el alltså) av elektrikern. Fick ta ut annan för åtgärd när det sent omsider upptäcktes. Felet anmäldes i vederbörlig ordning till nätägaren men de var otroligt nog totalt ointresserade. Exakt hur elektrikern lyckades med den fadäsen blev då inte uträtt.Bo.Siltberg skrev:
Tänker det borde ha upptäckts vid självkontroll eller senare av besiktningsmannen.
Så nu frågar jag för att resten av renoveringen ska bli rätt 🙂
Ska elmätarna vara debiteringsmätare så mäste de vara MID-godkänd
Har för mig att den också ska kontrolleras med jämna mellanrum (10 år).
https://www.voltimum.se/articles/leverantorsnyheter/valj-ratt-elmatare
Har för mig att den också ska kontrolleras med jämna mellanrum (10 år).
https://www.voltimum.se/articles/leverantorsnyheter/valj-ratt-elmatare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Här är hela utbudet av elmätare på elbutik.se, och jag ser ingen som är fristående utan de kräver alla en liten normkapsling. Så frågan, om du avser att montera en modern normcentral i lägeheten, varför vill du ha elmätaren bredvid? Det är både opraktiskt och extra dyrt.
https://www.elbutik.se/searchresult...DataList.typeFilter%3AEnergim%C3%A4tare%22%5D
Jag tror inte du behöver titta speciellt noga efter MID. Jag tror det allra flesta 3-fasiga mätare är MID-godkända. Den första i listan https://www.elbutik.se/product.html/abb-elmatare-c13-40a-3-fas-230/400vac är MID-godkänd.
Då är de vita kablarna någon form av inkommande servis!? Kanske tjyvkopplade nånstans... Det låter som att du får försöka hitta en bättre elektriker så tror jag allt kommer att ordna sig bra.
https://www.elbutik.se/searchresult...DataList.typeFilter%3AEnergim%C3%A4tare%22%5D
Jag tror inte du behöver titta speciellt noga efter MID. Jag tror det allra flesta 3-fasiga mätare är MID-godkända. Den första i listan https://www.elbutik.se/product.html/abb-elmatare-c13-40a-3-fas-230/400vac är MID-godkänd.
Då är de vita kablarna någon form av inkommande servis!? Kanske tjyvkopplade nånstans... Det låter som att du får försöka hitta en bättre elektriker så tror jag allt kommer att ordna sig bra.
Tack för länken den var informativ.Demmpa skrev:
I vår egen lägenhet så är den ju bara kontroll för vår skull. Då vi inte hyr ut fast så blir de andra två en kontroll för vår egen skull under off season.
När den lilla enrummaren hyrs ut/natt så kommer ett fast övernattningspris att gälla. Så även då blir mätaren mest för vår egen koll på vad det rummet drar.
Den andra veckouthyrda lägenheten blir även där för vår kontroll off season. Men när den är uthyrd är det ju tänkt att gästen betalar för sin veckoförbrukning.
Båda lägenheterna nyttjas också delvis av oss själva som gästrum när vi får släkt och vänner på besök.
Ingen fast uthyrning där heller m a o och totala inkomsterna kommer inte upp några i skattningepliktiga summor.
Tänker att man i det läget inte behöver strö pengar på MID-mätare, eller?
Ja finns det inte nåt liknande som jag såg för två år sen, en liten 3-fas undermätare med tydlig display och som inte behövde kapsling. Så får det ju bli en i elcentralen ändå.Bo.Siltberg skrev:
Ville ju ha själva mätaren på bättre synlig och läsbar plats men inte till vilket pris som helst. Är det bara Hager som funkar i Hagers kapsling? Såg en annan billigare som inte var Hager när jag googlade efter icke MID.
Ja det är nog tyvärr så. Ingenting påkopplat som står och tjyvar nu iaf. Extrapropparna och resten är åtgärdat plus en kabel som gick på snedden mellan under panelerna. Men ja, de där kablarna måste kollas upp närmare hela vägen. Hade känt mig tryggare om nätägaren visat intresse för utredning av sitt nät vad som hänt där. Elektriker som gör så bör ju inte få jobba tänker jag.Bo.Siltberg skrev:
Tackar hjärtligt för dina bra och rediga svar. Har en bättre elektriker på G. Lite saker att reda ut först med den förra och sen ska saker och ting rättas till innan vi kör vidare med elrenoveringen.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Alla DIN-skeneprodukter passar på en DIN-skena, och "normprodukter" passar i alla normkapslingar. För övriga får man möjligen titta på hur djupa de är. Här är måtten på en dvärg. Det är måtten 44 och 45 mm som är kritiska för att de ska passa i en "vanlig" normcentral.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon. Tusen tack igen för all info!Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Diverse frågor om vvs och vattenburen golvvärme kring badrum
Badrum -
Tre frågor om att sätta igen invändig källartrappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Lite generella frågor om vattenburen golvvärme. Spårat spån mm.
Golv -
Frågor om att slipa om gammalt trägolv
Golv