personstarthumb-up

Frågor om arbetsmiljö/yttre miljö på en byggplats.

760 läst  5 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har två frågor jag inte förstår riktigt och vill gärna få hjälp att formulera om de. Handlar om arbetsbyggplats.

Fråga 1: ARBETSMILJÖ
    Har man kontroll över arbetsmiljöfrågorna?,
    vad menar de här? menar de alla krav där man gör arbetsmiljöplanen? Hur ska jag formulera om den?

Fråga 2:YTTRE MILJÖ
    Miljökrav och ”miljöambitioner” från beställaren och hur dessa hanteras på arbetsplatsen

Här hänger jag inte med alls, Menar de här hur de ska typ skydda folk från kemiska produkter, med anda ord att de har en förteckning över produkterna?
    Hur ska jag formulera om frågan?

Tack på förhand

2. Polacoloco
    Husägare Nivå 5
    Var har du fått dessa frågor och vem ska svara? Är det du som ska fråga någon? Frågar någon dig?

3. O
    Medlem Nivå 1
    Frågor som jag fått och ska beställa.

Men förstår inte vad de menar med en beställare och självaste frågan. Brukar inte beställaren inte ha något med arbetsmiljön? Det är ju byggherrens uppgift?

Sen vad menar de med, Har man kontroll över arbetsmiljöfrågorna?

Menar de miljökraven i arbetsmiljöplanen? och man har koll att det följs på en arbetsplats utan fusk?

4. N
    Medlem · Nivå 8
    Du kan säkerligen få hjälp här i forumet men då måste det tydligt framgå vilka frågor du har. Just nu skriver du väldigt luddigt. :thinking:

5. O
    Medlem Nivå 1
    ska försöka förklara tydligare, ledsen för det.

Vad är en beställare på en byggplats och vad har för uppgift. Har läst att han är ansvarig för miljöpåverkan på en arbetsplats?

6. C
    Allvetare Nivå 1
    På en stor byggarbetsplats, kan Beställaren t.ex. vara kommunen. De vill att en skola ska byggas av en Entreprenör (ett byggföretag). Kommunen är alltså Beställaren. Inte alltför ovanligt, så lejer Entreprenören i sin tur in en UnderEntreprenör, för att t.ex. gjuta platten till byggnaden. Entreprenören blir därmed en Beställare för UnderEntreprenören. Beställaren kallas det, för det är denne som har beställt jobbet.

Beroende på vilken modell av entreprenad det är, t.ex. totalentreprenad eller utförandeentreprenad så är det olika vem som har ansvaret för miljöpåverkan. Men Beställaren har ju vanligtvis ett ansvar att se till att dennes anlitade Entreprenör ansvarar över arbetsplatsen.

Det finns specifika lagtexter som belyser vem som ansvarar för arbetsmiljöfrågor ect. Nästan alltid är det dock ens närmaste chef, alternativt arbetsgivaren. Ett företag av något slag.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: