Byggahus.se
Hej

Härom veckan fick jag en gammal snöslunga av en jobbarkompis. Den har stått i en massa år och saknar bland annat lite delar. Jag tror mig kunna lösa det mesta själv, då jag mekat en del snöslunga genom jobbet, men framförallt två saker vill jag ha hjälp med.

Dels är det en detalj som saknas, själva mekanismen som överför den dragande rörelsen hos manöverhandtagets vajer, till en vridande rörelse hos spännrullens manöveraxel. Det är alltså mekanismen som styr inmatningsskruvens drivning. Jag hittade en bild på nätet som visar den saknade detaljen, men jag ser inte exakt hur mekanismen ska röra sig. Om detaljen inte finns att uppbringa kan jag nog svetsa ihop ngt om jag bara får en förlaga att gå efter. Dvs en bättre bild på den markerade detaljen.

snslunga005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är jag lite konfunderad över inmatningsskruvens axels lagring i chassiet. Den glappar men det ser inte ut att vara själva lagringen som felar, utan som om en bussning/hylsa saknas. Jag har försökt leta efter en spränngskiss, men hittar bara de som visar manöverhandtagen och själva framåtdrivningen. Jag tog en bild i all hast för att illustrera hur min axel ser ut:

inmatningsaxel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den slitsade delen längst ut sitter själva remskivan på med en krysskil enligt standardmodell. Men kilen är avlång och går hela vägen framöver, över den smala biten (där lagringen sitter) till spåret framför "midjan". Det borde därför sitta ngn bussning eller lagerbrons över midjan tycker jag? Hur ska det se ut?

I övrigt är slungan i ett helt reko skick för att vara gratis. Efter lite fräsch soppa och det att startsnöret fiskats upp ur "magnapullen" kunde man dra igång motorn efter ett par försök. Framdrivningen funkar som den ska och även om det finns lite småsaker att åtgärda så är det ingenting om jag får inmatningen att fungera korrekt.

Tackar på förhand för eventuella hejarrop!

God Afton! :)
 
Surfade runt lite på nätet ikväll och det är svårt att hitta något nytt med alternativa sökningar, men genom att nyfiken läsa en manual som lagts upp till en "Canadiana 523" (alltså samma modellnamn) så fick jag någon form av napp ändå.

På den inringade delen av bilderna syns mekanismen jag är ute efter. Den går väl att snida till om det krisar, men det vore grymt najs om den fanns att beställa, men hur stora är oddsen? Fanns ens märket i Sverige? Kan artikelnumret kanske vara samma eller snarlikt för Stigan? Någon med kunskap eller erfarenhet?
Reglagemekanism.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna förklarar iaf hur den klena vajern skulle orka dra den tunga spännrullen, mekanismen är en utväxling! :)
 
Nästan en månad efter jag hämtat slungan, har jag nu fått ordning på den. Det är lite småsaker som ska till, det saknas en med, det sitter vanliga bultar istället för brytpinnar, startsnöret är lite väl kort och saknar handtag och friktionshjulet verkar lite halvkasst. Men allt det kan jag skaka loss på jobbet, då vi säljer bland annat slungor och dessa delar är "tämligen universal".

Däremot har jag efter ett par dagars arbete lyckats lösa både lagringen och mekanismen. För att få till den rätta distansen för impelleraxellagret, letades ett rör med rätt diameter upp, det skars itu och filades för passform mot axel och lager. Efter ett par försök kunde jag trä på lagret och med ett lätt knack, gled det på och axeln blev helt glappfri. Jag vet inte om detta är rätt lösning, då jag inte sett ngn sprängskiss som förklarar hur det ska se ut, en gissning som framförts vid spekulationer är att det kanske suttit ngt liknande det jag fabricerade, två lagerbronshalvor som antingen trillat ur, eller slitits ut och därför trillat ur och försvunnit. Jag resonerar som så, det är så få timmar en slunga går och jag tror det funkar denna slungans livslängd ut. Jag tog tyvärr inget foto på detta, då det var en del trixande för att få passformen bra och när det väl satt där, ville jag inte ha isär det bara för en bilds skull.

Att fixa mekaniken krävde en del svets och försök fram och tillbaka för att få en geometri som funkar. Jag hade ju inga mått eller vinklar att gå efter, så jag fick syfta efter de bilder jag hade (tidigare denna tråd) och det funkar helt ok. Remmen slirade lite i första utgåvan av min modell, men jag förfinade den en del, nu finns det justermån kvar på spännrullen när allt lirar. Hoppas detta kommer funka i skarpt läge och inte bara under några provvändor på en redan uppskottad uppfart. Det stora orosmomentet är att belastningen på "sprinten" (i mitt fall en skruv med mutter), blir alldeles för stor. Kanske att man kan avleda det problemet genom att välja en skruv i rostfritt istället? 20130228162239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare förfiningar, blir nymålat utkast för förbättrad verkningsgrad och i förlängningen nya remmar och ny olja. Det primära har varit att få den att gå och fungera som den ska, innan jag "vågat" investera i reservdelar för alltför stora summor. Men nu när allt funkar känns det som man vill och kan "göra den fin", sen att den inte lär gå så många gånger till (om ens en) den här säsongen, det är en annan femma. Men nästa vinter, då jäklar är jag förberedd! :)
 
Brytpinne av rostfri bult låter inte som nån bra ide.
Tanken är ju att den ska kunna gå av utan att det blir blandsallad av allt annat....
 
Kanske var mitt inlägg otydligt, "sprinten" jag pratar om är den som låser fast den tillverkade hävarmsmekanismen för spännrullens reglering. Således, på baksidan av chassiet, där vajern från manöverreglaget går ner. Självklart har jag förstått brytpinnens funktion! :)
 
Aha, då missförstod jag :surprised:
Men jag har många gånger sett folk använda konstiga saker istället för brytpinnar "dom går ju bara sönder" :x
 
A
Axeln till snöskruven ser ut sådär för att lagret har skurit och man har fortsatt köra med slungan. Det är alltså lagret som har svarvat ner axeln, den ska egentligen vara helt rak/likformig.
Din lösning funkar säkert bra, huvudsaken att lagret får bra stöd. Alternativet är att flytta ut lagret men då hamnar även remskivan längre ut och då måste man flytta den övre remskivan också...
 
Jag ställer mig lite skeptisk till det scenariot, fast det är ju inte helt uteslutet förstås. Om lagret skurit ngn gång i historien, måste det bytts ut, för det lager som sitter idag snurrar finfint. Om man då bytt ut det borde man väl åtgärdat den slitna axeln? Hmm... Som sagt, säger inte att du har fel, men jag har svårt att förstå hur det gått till. Jag är iaf medveten om "defekten" och kommer ha uppsikt över detta framöver när man ändå är och grottar i regionen vid rembyten. Axelns glapp upptäcktes just i samband med kontroll och justering av spännrullen för utkastets rem.

Helgen var mycket produktiv, bland annat hann jag med lite snöslungemek. Jag anser att slungan är fit for fight nu, men jag har ännu inte bytt remmar och olja. Jag väntar även med friktionshjulet, den går bra men blir frammatningen sämre får jag lov att byta det. Däremot monterades utkast, och hävarmsmekanismen jag tillverkat samt startsnöre med starthandtag. Slungan går riktigt bra nu, med det nya snöret är den lätt att starta och med det nylackade utkastet kastar den snön längre än tidigare. Det var lite tufft för den att mata i 40 cm skare, men när jag körde i kanten av vägen stod plymen av snö vackert över den soldränkta nejden. Har inga bilder på det, men bifogar en bild på den monterade hävarmsmekanismen:


20130309180110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Har du kvar typskylten på vänster sida om plåten längst bak, där du har klistermärket om "Ingen Garanti!"?
Där i överkant av skylten står det förmodligen Murray och ett nummer, det är deras modellbeteckning och då kanske det blir lättare att hitta sprängskisser. Annars kan du prova söka med Stigas produktnummer, ska se ut som 00-0000-00.
Murray är alltså tillverkaren, högst troligt är det de som gjort din Stiga. Snöslungor är lite knepig branch på det viset att det bara finns några få tillverkare och slungorna målas olika beroende på vilket märke det ska vara...
Undrar om inte även Bolens tillverkade slungor åt Stiga?
Modellnumret på själva maskinen, 523, säger egentligen ingenting om slungan då andra tillverkare också använder sig av samma system för modellerna, det betyder bara att det är en Stiga med 5hk motor och 23" bredd på inmatarhuset.

Angående axeln, att du är skeptisk till att lagret har skurit så är det inte helt ovanligt att vi får in slungor som ser ut sådär på verkstan.
 
Redigerat:
Det låter ju rimligt helt klart, att axeln inte skulle se ut sådär. Kanske underskattar jag den gemene hempularens förmåga att fuska? Kanske nöjde man sig med att bara byta lagret trots axelns dåliga kondition och det har sedan än värre svarvat ner axeln? En glapp axel får till följd att hela paketet, inmatningsaxel, impeller och remskiva rör sig uppåt när man spänner remmen med manöverhandtaget, således satt hela paketet löst. Men nu när jag tänker på det, la jag märke till en annan lustig grej när jag började riva ner slungan, man hade lett remmen på utsidan om spännrullen, då klarnar ju bilden; en slunga som fungerat i kanske tjugo år börjar strula, manövermekanismen har rostat, eller tappats bort, impelleraxeln är glapp osv. Man väljer då att fuska genom att dra remmen på spännrulens utsida, så att den alltid är spänd och man tappar möjligheten att koppla in och ur själva utkastningen. Kanske var det så?

Angående modelbeteckningarna, så har jag läst det på flera ställen på nätet redan. I det här fallet var det ju inte frågan om ngn modellspecifik detalj, utan grejer som såg ut att sitta på flera märkens modeller i samma storleksklass, därför var jag inte mer specifik än så. När jag surfade på blocketannonser för att se bilder på konstruktionen (innan jag hittade sprängskisserna) så la jag märke till att flera fabrikat såg exakt likadana ut, förutom Canadiana, så såg även Bolens ut att ha samma släktskap. Och visst att man kanske förändrat en detalj under en viss produktion och att ett serienummer behövs (precis som med bilar), så insåg jag rätt snart att den här detaljen fanns under hela den här eran, på alla fabrikat och ändå inte fanns att uppbringa hur som helst och att jag med denna gåvoslunga, enklast smidde till ngt eget, bara jag fick en förlaga att gå efter.

Men tipset om vad jag kan försöka googla på för att få ut mer information är tacksamt, nu framöver blir det troligtvis enklare mek, som att sätta dit medar, byta olja och kanske även byta friktionshjul. Men det blir längre framöver, nu ska jag se till att få moppen att gå bra, det är ett mer säsongskorrekt fordon. :)
 
Jag precis köpt en stiga 523, jag undrar om det är någon som har en manual till denna snöslunga?
Vore tacksam för hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.