Byggahus.se

Frågor kring dolda fel, är de rimligt?

1. Fantomensbror
    Medlem Nivå 2
    Den går igenom golvet ner till brunnen

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Kopparrör..
    Eller är det samma bild man ser med uppbrutet golv

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det här begriper jag inte.
    Vad var det för försäkring? En doldafel försäkring tecknar säljaren. Köparen påverkas inte av vilken skälvrisk den har. Var det någon annan typ av försäkring?

• Laddar…
  4. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Förlåt, jag var otydlig. Säljaren hade tecknat en dolda fel-försäkring, men den självrisken är 9000 kr och betalas av köparen. Självrisken jag nämnde på 1500 kr var säljarens hemförsäkring och hade alltså inget med dolda fel att göra.

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Doldafel i den vanliga bemärkelsen ska säljaren stå för. Hade de friskrivit sig på något vis?

Det låter visserligen inte som något som kan åberopas som dolt fel i vilket fall.

• Laddar…
  6. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Friskrivit vet jag inte, det stod tydligt i köpekontraktet. Köksfläktventilhistorian skulle nog kunna räknas som ett dolt fel eftersom du sällan bryter upp innertaket vid en husvisning, men kostnaden för att åtgärda det understeg 9000 kr och alltså tjänade vi inget på att åberopa det som dolt fel.

7. Fantomensbror
    Medlem Nivå 2
    Jaha, de går vidare igenom väggen helt enkelt.

8. M
    Medlem Nivå 7
    Vill du bli av med lukten så bila upp brunnen och lägg ett vanligt rör för vaskens avlopp och lägg därefter ett tätskikt och sen tillbaka med parkettgolvet.

• Laddar…
  9. Fantomensbror
    Medlem Nivå 2
    Fördelen är att de inte är betong golv, avloppet ligger under spånskivor bara. Min plan är som du säger ta bort brunnen och ersätta med vanligt rör. Dock är lukten redan borta, lukten kom ifrån svartmöglet som brett ut sig under tarketten.

10. M
    Medlem Nivå 17
    Bara du får det någorlunda tätt där det var golvbrunn, så hade jag bara lagt tillbaka laminatgolvet.

• Laddar…
  11. D_Fastighetsmäklare
    Medlem Nivå 1
    Om man kan få en varningssignal vid översyn så ökar din undersökningsplikt. Så inte dolt fel

12. T
    Husägare Nivå 5
    Är toaletten fuskad med på det sättet, hade jag nog varit orolig för resten av huset också. Hur ser det ut under diskhon t.ex? Kolla genom huset noga innan du frågar ditt försäkringsbolag. De kan bra ha gjort en ytlig piff på allt före försäljning.

13. Fantomensbror
    Medlem Nivå 2
    De är ägarna före dem vi köpte av som gjort toaletten. Toalett och kök är renoverat utav lokal aktör som vi vet är seriösa. Dock ska vi ta in en tak firma som går igenom taket. Vidare ska en bekant som är elektriker gå igenom elen. Ja vi kan summera att vi gjort ett dåligt köp, men de kunde absolut varit värre, så bara köra på.

• Laddar…
  14. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Försäkringar tar vanligtvis inte att det regnar in. Du har dessutom lätt kunnat inspektera taket, så där har du nog inget att hämta.
    Avloppet är ju helt felaktigt. Att det sedan är gömt under laminatet gör det till ett dolt fel. Men det är ganska små pengar att fixa. Begär att säljaren betalar, men om du inte lyckas, så släpp det hela och gå vidare. Alla hus har köpta fel.

• Laddar…
  15. Kokarn
    Medlem Nivå 7
    Ett avlopp på toan är bara ett plus, Har en arbetskollega som fick vattenskada i sitt relativt nybyggda hus , Det är ca 10år gammalt då en slang sprack sönder på gäst toan där det inte finns något golvavlopp vilket resultera att de inte kunde bo i huset på ca 9månader ( stora delar av huset blev vattenskadat) Så om jag vore du skulle jag göra om golvet och lägga klinker med tätskikt eller våtrumsmatta så att avloppet fungerar vid vattenläcka och det blir mkt lättare att hålla rent, Lägger du tillbaka laminatgolvet så bildas det kondens från vattenlåset som resulterar i mögel under laminaten . Ett laminatgolv tål inte vatten så hur de ens kunde komma på iden att lägga något sånt på en toalett är för mig en gåta , troligtvis okunskap förstås

Redigerat 21 mar 16:58