Byggahus.se

Frågor kring dörrenorvering

1. Fjäril
    Medlem · 57 inlägg

Fjäril

Medlem
    Hej alla!
    Jag har hittat en jättefin spegeldörr på vinden som behöver lite omvårdnad innan den kan användas i vårt torp. Jag har googlat och läst genom väldigt många trådar här på forumet för att få fram hur jag ska göra på bästa sätt, nu skulle jag uppskatta era kommentarer och råd till planen nedan.

1) Få dörren trären. Dörren är ommålad i flera lager, många har redan börjat flagna av själv.
    Jag tänkta skrapa dörren för att få bort det lösa, sedan använda kemisk färgborttagning för det som verkligen sitter. Det är här jag blir villrådig av att läsa på forumet. Lut har jag förstått inte ska användas om jag vill bevara så mycket som möjligt av det gamla träet. Jag har hittat en del modernare alternativ, som ska vara skonsammare. Eller – ska man köra med värmepistol och skrapa vidare? Jag rädd att använda sådant dock, då jag nästan vållade eldsvåda sist (Måste ha berott på att jag var för nära och för länge på ett och samma ställe?!?)

2) Sandpappra. Om det finns någon färgrester kvar i kanter på speglarna o d.

3) Jag tror att dörren är väldigt torr i träet, det ser ut så. Ska jag olja in den på något sätt innan målning? Jag funderade på att olja på samma sätt som då man gör i ordning fönster.

4) Måla med linoljefärg, 3 olika men näraliggande nyanser.

5) In med dörren i huset. Vi hade helst velat ha en vänsterhängd dörr, denna är högerhängd. Någon sa att man kan vända på karmen och beslagen, jag undrar om det verkligen blir bra (tycker det borde bli samma sak, undrar om de driver lite med mig förresten). Å andra sidan var dörren så fin att jag kan tänka mig stå ut med att öppna åt ”fel” håll.

Tack för att ni orkat läsa ända hit!

2. V
    Medlem · Halland · 3 991 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Det bästa är bara att skrapa och ev hjälpa till med en värmepistol. Skrapor har jag berättat tidigare om i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/109428-renover-innetrappa.html
    I hörn och rundningar kan man med fördel använda ett gammalt bågfilsblad som man smärglar till i änden så änden blir skarp. (man skrapar alltså med kortändan på ett bågfilsblad) Sandpappra hjälper inte så mycket tycker jag då gammal färg bara kläggar igen papperna, skrapa och skrapa åter igen e det som gäller.
    Olja innan målning känns inte som nödvändigt på en innedörr men jag är inte något proffs på målning. Kanske någon annan kan svara på det ?
    Vända på karmen och beslagen är genomförbart om man är lite händig och har vassa stämjärn så man kan fälla i gångjärnen snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.