Hej,

Jag har gått och blivit med hus nyligen, ett 1½ plan, timmer från ca 1920. Och till detta hör en stor murad spis (från -85).
5ByyrsO.jpeg
5ByyrsO
I denna finns ett Wärmax system, termostatstyrd fläkt som går igång när luften är blir ca 30°, fungerar faktist helt bra. Finns ett utblås i vardagsrummet, ett i köket, sedan ett i vardera sovrum på övre våning (totalt 3 sovrum). Sedan när elden slocknat så stannar fläkten så att den inte blåser kall luft ut i rummen. Det finns 5 spjäll, ett för friskluft utifrån, ett för luft innifrån, 2 spjäll utblås 1vån/2vån, och rökkanal.
Relativt stor eldstad (50x60x70) HxBxL

hTripXq.jpg

BgtMm9d.jpg
hTripXq
BgtMm9d

Utöver denna så värms huset med elradiatorer, 2x LLVP och en Frånluftsvärmepump för varmvatten. Planen för framtiden är väl att installera vattenburen värme. Om det då blir radiatorer eller golvvärme får framtiden utvisa, men nu har jag denna bjässe i vardagsrummet och undrar om det är något man kan göra för att förbättra verkningsgraden? Den värmer helt bra nu men gissar också att kråkorna inte lär frysa i vinter. Är det möjligt med en insats i denna eller är det likabra att plocka ner och installera en modernare eldstad? Kommer knappast bli av denna vinter ( Gissar allt är slutsålt hursom), men möjligen till nästa säsong.

*Fixade bilderna.

Jag har samma variant hos oss. Jsg funderar på att klämma dit en glasdörr. Insats är på tok för dyrt stt räkna hem tror jag när det endå finns kanaler. Bara man kan strypa luftflödet lite så att eldningen blir med kontrollerad och effektiv så borde det bli toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.