Hej!
Vi är på G att få till både en försäljning av lägenhet och köp av hus.
Har redan nu börjat tänka på nästa års deklaration och har lite funderingar kring avdrag.
Vi har gjort en ganska omfattande renovering på hela lägenheten (ytskikt)
Vid inflytten för 5 år sedan har vi:
*Lagt in nytt golv för ca. 20,000:-
----------------
*Målat om överallt (väggar, snickerier). Skulle uppskatta totala färgkostnaden runt 4-5000:- inkl. vägg- och snickerifärg.
En vägg är målad med kalkfärg så bara den väggen gick ju på ca 1000:-.
(Sen har vi målat om flera gånger men jag förmodar att det bara är det senaste skiktet, det som bidrar till värdeökning som man räknar med? Menar du kan ju inte måla om en och samma vägg 100 gånger o dra av för alla målningar...?)
---------
*Bytt bänkskiva och kaklat om i köket
(Gammal sliten träbänkskiva mot ny fräsch laminat)
---------
Så, hur går det till rent praktiskt då? Ska man redovisa kvitton för precis allt? Vad händer om man bara gör uppskattade värderingar på vissa saker man mot förmodan inte skulle ha kvitto kvar på?
Kan de återkomma och ba "nejdu, den här målningen kostade nog bara 500kr inte 1000kr"?
------
Sen förstår jag att utöver renovering får du dra av för:
*Mäklararvode
*Annonsutgifter
*Fotografering
------
Okej, mycket på en och samma gång här. Vore intressant att höra hur ni andra gjort. Gärna era egna erfarenheter, och om det är något jag missat (och om det var något ni missade).
Och jag vet att det finns mycket (typ all) info om detta på Skatteverket men behöver lite förklaring "for dummies"
Ha det gött och trevlig helg!
675 läst · 13 svar
675 läst
13 svar
Frågor kring deklaration efter försäljning
-
-
Besserwisser · E · 20 438 inlägg 29 apr 10:3829 apr 10:38 #2
Du får dra av för renoveringar de senaste fem åren. Men bara för den förbättring jämfört med skicket vid köpet. Köper du en ny lägenhet kan du med andra ord inte dra av några renoveringar vid försäljning. Man kan således bara dra av för sista ytskiktet och inte hela summan om det inte är nygjort.
-
-
Besserwisser · E · 20 438 inlägg 29 apr 10:4329 apr 10:43 #4
Nej, bara en klumpsumma. Men skatteverket kan begära underlag vid en granskning.
-
29 apr 10:44 #5
Då fattar jag. Så med andra ord ska man ändå ha underlag för allt, även om det inte redovisas i deklarationen.
-
Besserwisser · E · 20 438 inlägg 29 apr 10:4729 apr 10:47 #6
Det är bra, men inte absolut nödvändigt. Det är dock lämpligt att vara öppen med att underlag saknas redan i deklarationen. Man ska oavsett kunna motivera hur man räknat.
- Laddar…
-
29 apr 11:04 #7
Om vi köpte bostaden för säg 2,000,000.
Vi säljer den för 2,500,000.
Vi har renoverat för säg... 40,000.
Vinsten är 500,000.
30% skatt av 500,000 = 150,000:-
Mäklararvode+annat, säg 50,000:-.
150,000-90,000=60,000kr att betala in till Skatteverket.
Korrekt?
Eller är jag ute och cyklar? -
29 apr 11:05 #8
Jag håller med Daniel 109 här. Det är bra med kvitton, men inte nödvändigt. Försöker du få färgkostnaden till 100' i ett sovrum bör du nog verkligen ha kvitto. Är det mer normala summor så är det normalt inte något problem.
Man kan även kolla med Skatteverket, de bits inte. Tvärtom försöker de hjälpa till så det blir rätt, inte så du vinner eller förlorar på det.- Laddar…
-
Medlem · 30 inlägg 29 apr 11:1629 apr 11:16 #9
Du räknar ut det på detta sättet:
Försäljningspris
- försäljningsutgifter
- inköpspris
- förbättringsutgifter
- kapitaltillskott
- andel av inre reparationsfond vid försäljningen
+ andel av inre reparationsfond vid köpet
+ återföring av uppskovsbelopp
= vinst eller förlust -
29 apr 11:19 #10
Beträffande er beräkning så är skatten normalt lägre än 30 procent om an bott i bostaden. Omkostnaderna för mäklare med mera och renovering drar ni av från försäljningsbeloppet, inte från skatten. Men allt klarläggs när man fyller i blanketten.- Laddar…
-
Besserwisser · E · 20 438 inlägg 29 apr 11:3829 apr 11:38 #11
- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 45 931 inlägg 29 apr 11:41
-
Medlem · 149 inlägg 29 apr 11:5329 apr 11:53 #13
Tips! Tycker det finns mycket bra och lättläst information på Skatteverket om hur du ska redovisa.
Tips - Att ange summor i hela tal bör du inte göra, ingen renovering kostar jämna summor. Exempel, målning 10.000kr ses ju direkt som en schablon. Bättre att ta ex 9856kr. Bra att ha om Skatteverket hör av sig och vill veta hur du kommit fram till totalsumman.
Har aldrig redovisat kvitton och det är för att jag är så dålig att spara kvitton. Men bilder funkar lika bra, dvs före/efter bilder.
Ska du göra uppskov finns också bra info! Tips här är att göra preliminärt uppskov första året! Då får man dels mer tid på sig, samt att det kanske är kostnader/utgifter som du kan få med som sänker vinstskatten osv. Dessutom är det ju ingen ränta på uppskovet nu. -
29 apr 13:01 #14
Så 40' renovering och 50' mäklare = 90' ska dras från 500'. Vinsten är 410' på vilken du skattar 22% så Skatteverket vill ha lite drygt 90' i ditt exempel.- Laddar…