Jag ska genomföra fönsterbyte på min 50-talshus. Det är tegelfasad med innerväggar av lättbetong.
Enligt manualen för de nya fönstren jag köpt (Nordan ntech) så ska de monteras i innerväggen.
De fönster som sitter idag sitter mitt över både innervägg och yttervägg. Jag vet inte hur det ser ut i glipan mellan väggarna (markerat med ? i min bild).
Själva fönstret sitter fast med någon slags bruk (eftersom det inte fanns silikon på den tiden har jag förstått det som).
Det verkar vara spikat i innerväggen eller möjligen i eventuellt i en regel om det kan vara en sån mellan väggarna.
Hur ska jag placera det nya fönstret, enligt manualen eller som det nuvarande fönstret sitter?
Hur är det mest troligt att fönstret är fäst? I betong eller kan det finnas en träregel mellan väggarna?
Ska jag i så fall använda regeln för att fästa det nya fönstret?
Om jag ska sätta nya fönstret enligt manualen, vad gör jag med glipan som blir mellan väggarna över fönstret?
Rent intuitivt känns det orimligt att lämna det öppet in mellan väggarna.
Kan jag borra och fästa stödklossar i tegelstenarna för att fönstret inte ska fall ut eller kommer de att spricka?
Något annat viktigt som jag bör tänka på?
Tack!
Enligt manualen för de nya fönstren jag köpt (Nordan ntech) så ska de monteras i innerväggen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De fönster som sitter idag sitter mitt över både innervägg och yttervägg. Jag vet inte hur det ser ut i glipan mellan väggarna (markerat med ? i min bild).
Själva fönstret sitter fast med någon slags bruk (eftersom det inte fanns silikon på den tiden har jag förstått det som).
Det verkar vara spikat i innerväggen eller möjligen i eventuellt i en regel om det kan vara en sån mellan väggarna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hur ska jag placera det nya fönstret, enligt manualen eller som det nuvarande fönstret sitter?
Hur är det mest troligt att fönstret är fäst? I betong eller kan det finnas en träregel mellan väggarna?
Om jag ska sätta nya fönstret enligt manualen, vad gör jag med glipan som blir mellan väggarna över fönstret?
Kan jag borra och fästa stödklossar i tegelstenarna för att fönstret inte ska fall ut eller kommer de att spricka?
Tack!
Fönstret skall sitt i den isolerande väggdelen annars bli karmen iskall om den sitter över luftspalt väggdelen.
Förr i tiden så hade man en större dagöppning och monterade först en träram runt hela öppningen vilket du troligen har och i den var det mer fritt att placera fönstret längre ut för att få djupare fönster bräda.
Förr i tiden så hade man en större dagöppning och monterade först en träram runt hela öppningen vilket du troligen har och i den var det mer fritt att placera fönstret längre ut för att få djupare fönster bräda.
OK.L Leif i Skåne skrev:Fönstret skall sitt i den isolerande väggdelen annars bli karmen iskall om den sitter över luftspalt väggdelen.
Då är följdfrågorna:
Hur gör jag med luftspalten? Ska man måla träramenen eller bygga skydd av mer trä eller plåt? Ska man kanske putsa med något bruk som man målar?
Spontant gissar jag att man inte ska låta träramen som finns under ligga oskyddad om fönstret backar.
Behövs det ny/mer isolering för luftspalten om fönstret flyttas till varma väggen?
Tack!
Redigerat:
Om man gör en ram som täcker luftspalten så kan man dreva mellan ramen och fönsterkarmen. Det är troligen gjort så tidigare.L Laniel skrev:
Mät dagmåtten dom är alltid jämna dm och fönstrets ytter mått är -20-25 mm vilket ger 10-13 mm springa för plats till drev runt om.
Kolla på expanderande drev! Suveränt.
https://3c.nu/
Bra. Inga konstigheter där.L Leif i Skåne skrev:
Men i fallet då jag sätter fönstret i innerväggen så kommer ju spalten ligga exponerad utomhus så att säga.
Tar en bild för att förtydliga.
Längst ned i bild så ser det ut som att fönsterblecket täcker över spalten. Men i överdel så är spalten helt öppen. Inte särskilt estetiskt, och kanske inte så hållbart (jag vet inte).
Vad har jag för alternativ för att täcka över spalten på utsidan av fönstret?

Logga in
Skapa konto
Intressant. Så den konstruktion som är idag från 50-talet stänger in vatten. Det låter ju inte bra.T tergo skrev:
Jag antar, att med denna logik så bör jag förvänta mig att trät under fönstret i spalten är i relativt dåligt skick.
Och vidare att jag bör riva eventuellt trä som är i spalten och sedan lämna det helt öppet?
Nej.
Det kommer inget vatten ovanifrån eftersom det är tak där. (Åtminstone ser det så ut på en av bilderna.)
Oavsett, så ska man aldrig ändra på en konstruktion som har fungerat >50 år. Den konstruktionen på sin plats med de förutsättningar som är har visat att den fungerar där.
Du får avvakta tills du har plockat ut det gamla fönstret. Då först ser du om allt är ok eller inte. Är det ok så monteras fönstret på sin plats där det gamla fönstret satt. Om allt inte är ok så får man fundera utifrån vad som ev inte har fungerat.
Det kommer inget vatten ovanifrån eftersom det är tak där. (Åtminstone ser det så ut på en av bilderna.)
Oavsett, så ska man aldrig ändra på en konstruktion som har fungerat >50 år. Den konstruktionen på sin plats med de förutsättningar som är har visat att den fungerar där.
Du får avvakta tills du har plockat ut det gamla fönstret. Då först ser du om allt är ok eller inte. Är det ok så monteras fönstret på sin plats där det gamla fönstret satt. Om allt inte är ok så får man fundera utifrån vad som ev inte har fungerat.
Det låter rimligt att det inte skulle komma vatten, om det inte läcker. Och taket är nybytt, så det borde det inte göra.Oldboy skrev:
Nej.
Jag har också tänkt att nuvarande hus har stått i ca 70 år och inte haft problem med fönstren, utom möjligen att det är kondens på in och utsida av dem. Vilket har lett till att de möglat sönder då tidigare ägare inte brytt sig om att ta hand om det.
Det vore skönt att slippa den kondensen. Dock är ju det sittande fönstren ordentligt gamla och det problemet kanske löser sig med moderna fönster.
Jag gissar också att eventuella problem från luftspalten mellan väggarna borde visa sig på den sidan av fönstret som syns efter rivning. Om det inte syns problem, kan jag inte tänka mig att det är problem. Känns på sätt och vis tryggt att göra om på samma sätt som det är gjort istället för att försöka bygga en ny konstruktion där jag exponerar luftspalten som tidigare inte var exponerad.
Jag hade aldrig kastat ut dom där fina fönstren utan renoverat dem. Dom har hållit i 70 år och träet är av bra kärnvirke. Kanske är glaset munblåst också? Jag med säkerhet säga att dina nya inte kommer hålla så länge. Renovera upp, måla om och byta beslag så blir dom riktigt fina och passar dessutom huset.L Laniel skrev:Jag ska genomföra fönsterbyte på min 50-talshus. Det är tegelfasad med innerväggar av lättbetong.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack!
Jag håller med!Discoman skrev:
Jag hade aldrig kastat ut dom där fina fönstren utan renoverat dem. Dom har hållit i 70 år och träet är av bra kärnvirke. Kanske är glaset munblåst också? Jag med säkerhet säga att dina nya inte kommer hålla så länge. Renovera upp, måla om och byta beslag så blir dom riktigt fina och passar dessutom huset.
Och när TS har renoverat fönstren hos den lokala byhantverkaren (som försvann ungefär när sista filmen om Saltkråkan spelades in) så bör han gå över till självhushållning. Odla och skjuta allt som familjen behöver som mat på bordet…
Nej, om vi ska vara seriösa en stund.
Det är bra att TS söker hjälp på BH men helt korrekt information får han endast av en erfaren snickare som intallerat hundratals fönster i hus med olika fasadmaterial och väggkonstruktioner.
Kanske finns denna person här, om inte skulle jag inte våga göra jobbet själv utan använt en erfaren yrkesperson för jobbet.
Tyvärr har de inte hållit i 70 år och det är dags att börja byta ut dem.Discoman skrev:
Oavsett så är det irrelevant för tråden.
Det är en överdrift. Man behöver inte ha hundratals fönster i olika varianter under bältet för att kunna svara på en teoretisk fråga.B Boende45 skrev:
Fönsterbyte är relativt enkelt, och allt relevant som nämnts i tråden för mig närmare ett slutgiltigt beslut för hur jag går tillväga.
Jag hittade denna tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-foenster-tegelhus.148753/) där de ser ut att ha löst ett liknande problem.
Dessutom har jag varit in på min kallvind och konstaterat att luftspalten är öppen uppåt, så att luft kan enkelt cirkulera ut oavsett hur jag tätar luftspalten i smygen.
Så nu lutar jag åt att flytta in fönstren i varma väggen enligt installationsinstruktioner från tillverkaren.
Den fråga som kvarstår är om det spelar någon roll hur jag täcker för luftspalten som exponeras när jag flyttar fönstret in i innerväggen. Räcker det med plåtar som i den andra tråden jag länkade eller behöver man göra något mer för att skydda mot fukt?
Jo, 50-talsfönster var väl inte lika bra som fönster från förra sekelskiftet och äldre. Men många tror jag ändå var relativt sett bra, så det är alltid värt att kolla om det går först. Men om det nu redan bestämts att byta så hoppas jag du hittar ett bra sätt att göra det på...L Laniel skrev:
Jag har läst många trådar om "fönsterbytarföretag" med snickare som bytt massor av fönster men ändå gjort helt fel. Problemet är nog att många inte har utbildning utan bara lärt sig just detta moment och på ett par typhus. Kommer då ett hus som inte är exakt som de är vana vid så hjälper det inte att de bytt många gånger - det kan bli fel ändå. Däremot tror jag att fram till 60-talet var de flesta hus byggda av skickliga yrkesmän som visste vad de gjorde, därav bör man noga studera och överväga att inte "ändra" för mycket när man bygger om, för har det hållit +75 år så kan inte det inte vara alltför felbyggt...L Laniel skrev:
Om det är en öppen luftspalt mellan fasadteglet och lättbetongen i innerväggen/stommen så bör välsittande plåtar som täpper till så gott det går duga. Om det gamla fönstret suttit och täppt till så bör plåtarna göra samma jobb. Iom att fasaden är luftad så är det rimligtvis inte superkritiskt men bra med minimerad luftväxling.
Om inga tecken finns på fuktproblem i ovankant på de gamla fönstren så är inte inträngande fukt (slagregn) genom fasaden ngt problem. Om det däremot skulle vara tecken på att lite för mkt vatten kommit den vägen (=rötskadad karm på ovansidan) så kan det vara lämpligt med plåtar som leder sådant vatten utåt. Hur man gör det snyggt vet jag inte dock. Det är nog ett jobb för en duktig plåtslagare.
Om inga tecken finns på fuktproblem i ovankant på de gamla fönstren så är inte inträngande fukt (slagregn) genom fasaden ngt problem. Om det däremot skulle vara tecken på att lite för mkt vatten kommit den vägen (=rötskadad karm på ovansidan) så kan det vara lämpligt med plåtar som leder sådant vatten utåt. Hur man gör det snyggt vet jag inte dock. Det är nog ett jobb för en duktig plåtslagare.
Klicka här för att svara