Vi planerar husbygge på sluttningstomt och har kört fast lite. Jag tänkte prova att se om någon sitter på kunskap här innan jag kontaktar bygglovsavdelningen med mina frågor.
Vi får bygga huvudbyggnad 190 kvm bya och komplementsbyggnad 50 kvm bya. Byggnaderna får sammanbyggas.
Vi har skissat lite på ett hus där garaget ligger framför huset men med direktaccess, dvs total bya 240 kvm. Garaget hamnar helt under mark, dvs en nivå/våning lägre än huset. Ovanpå garaget tänkte vi ursprungligen ha uteplats/gräsmatta eller liknande då det blir i nivå med övrig trädgård.
Nu funderar vi på om det är möjligt att bygga/förlänga huset även ovanpå garagedelen med hänsyn till bya? Den totala bya:n ökas ju inte men rent krasst blir husets bya 240 i och med att garaget är där också, fast i källarplan. Vad tror ni, är det kört eller får man bygga så givet begränsningarna avseende bya?
Alternativt, skulle man få uppföra en bygglovsfri byggnad alternativt fristående attefallshus på gräsmattan ovanpå garagetaket eller måste en sån byggnad stå helt fritt även med hänsyn till utrymmen under mark?
Tacksam för svar om någon sitter på kunskap eller övriga råd.