Byggahus.se

Frågor gällande installation av Diskmaskin

1. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Hej! Precis köpt en diskmaskin och vill gärna tydliggöra vissa punkter innan jag fortsätter.
    • Slangen för vatten inlopp på diskmaskinen passar inte direkt på röret under vasken (se bilder), skulle en sådan här bussning vara en tillräckligt säker och tät lösning? https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/bussning-2000035089
    • Avloppsrören under vasken har inget sådant snett vinklat inlopp enligt rekommendationerna, hur kan man lösa det på bästa sätt? Finns endast rakt inlopp (se bild).
    Tacksam för all hjälp som kan fås kring detta.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210602_153705.jpg
    IMG_20210602_150014.jpg
    IMG_20210602_222242.jpg
    IMG_20210602_222151.jpg

2. T
    Medlem · 662 inlägg

Tompafix

Medlem
    • Laddar…
  3. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Tack så mycket för länken! Är sådana Övergångsnipplar säkrare att använda än bussningar?

Förstod inte riktigt vad du menade gällande avloppet. Tog en bild, ifall det tydliggör min situation :)
    IMG_20210602_231923.jpg

4. electroluxaren
    Medlem · - · 9 479 inlägg
    Jag blir lite fundersam på vad det är för diskmaskin med den svarta och röda klumpen.
    köper man en Bosch/electrolux med flera så följer det med rätt övergångsnippel för inkommande vatten.
    Den skall ha 1/2" invändigt och 3/4" utvändig gänga, det viktiga är att den har en kant inuti för en gummipackning.
    den du länkade till är för lintätning, och den andra ser inte riktig ut heller.
    att söka på feltemas sida är som att....
    den du skall ha kan se ut som denna finns i mässing oxå
    https://shop.electrolux.se/diskmask...for-inloppsslang-till-diskmaskin/p/1240681013.
    avloppslangen får du troligen på där den svarta tätningen sitter åtminstone om det är en västeuropeisk tillverkad maskin, använd slangklämma och kolla noga att det blir tätt

• Laddar…
  5. electroluxaren
    glöm inte att fästa upp avloppslangen i en böj uppåt så högt som möjligt under diskbänken så att du slipper få in avloppsvatten i diskmaskinen

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Det är en Cylinda diskmaskin och den svarta grejen är en så kallad AquaStop.

Vad menar du med att den ska ha en kant inuti med gummipackning, menar du på 1/2" delen?

Tack för länken! Men vad är egentligen skillnaden på dem tre, dem ser alla likadana ut?

7. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Okej, så du menar att så länge jag fäster upp slangen som ett upp och ner vänt U och tillräckligt högt upp, då borde det vara okej att koppla slangen på den horisontala inkopplingen? Jag frågar eftersom det stod i manualen att den specifikt inte ska kopplas in på horisontala kopplingar till avloppet.

8. electroluxaren
    Ja så skall det funka

• Laddar…
  9. electroluxaren
    jaha cylinda/gorenje /arcelic har börjat med svarta!

gummipackningen i 1/2" delen (följer med normalt sett)
    de andra två har troligen ingen avsats inuti för packning utan förväntas att tätas med lin.

10. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Nu känner jag mig dum, men det fanns faktiskt med diskmaskinen och den har en gummipackning som du säger. Fanns även slangklämma för avloppsslangen :D

11. electroluxaren
    vad bra då blir tom jag lugnad.

12. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Det tog sin tid men idag ska vi installera diskmaskinen. Undrar en sak dock som kanske du eller någon annan kan besvara.

Finns massa frigolit ovanför, på sidorna och under diskmaskinen, som är till stor del inuti maskinen. Och även någon typ av isolations material. Ska man ta bort allt detta eller ska det få ligga kvar? Se bilder.

Ovanför diskmaskinen
    IMG_20210611_113313.jpg

Under diskmaskinsluckan
    IMG_20210611_113302.jpg

13. Vonelffors
    Medlem · 63 inlägg

Vonelffors

Medlem
    Nej, låt det sitta kvar.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 74 inlägg

Mg123

Medlem
    Tack för svaret!

Vet du något om hur inlopp och avlopp slangarna ska sitta? Dem var mycket längre än vad vi behöver, så det blir lite svårt att lägga dem enligt hur tillverkaren vill ha dem.

Så här skulle inlopp se ut:
    IMG_20210611_164326.jpg

Men det är också möjligt att hänga upp slangen som ett upp och ner vänt U bakom diskmaskinen först och sedan in från sidan till vasken. Skulle det funka?

Två alternativ för avlopp slangen:
    IMG_20210611_164525.jpg
    IMG_20210611_164458.jpg

Det upp och ner vända U:et tror jag skulle funka, men då tävlar den om samma plats som Inlopp slangen.

Vad tror ni?

15. T
    Medlem · 2 356 inlägg

tergo

Medlem
    avloppsslangen skall upp så högt som möjligt , inloppsslangen har ingen betydelse om den går upp eller inte

Redigerat 11 jun 17:08
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.