Hej!

Har en nygjuten betongplatta till ett garage på 10.8x8.4m och har lite frågor:

1) Vid kanten på två ställen (ena är en sträcka på 2m, och den andra på 1m) är betongen lägre än kantelementet, som mest 6mm. Behöver detta åtgärdas så att inte syllen enbart vilar på kantelementet och kanske trycker sönder den?
Om åtgärd, hur lösa? (spackla upp, fräsa ur syll, fylla upp med sylltätning etc).

2) Det var mkt blåst och lite regn i slutet, så det blåste in barr och löv som sedan sjönk ner i ytan ca 2mm. Dessa är nu urpetade men jag undrar om det går spackla igen dessa för att slippa få så mycket damm och smuts som samlas i dessa?(100tals barr, 4 löv). Eller skall man hellre slipa ner hela golvet m lämplig Dianova (har fått för mig att det är rätt dyrt?)
Bild på en nygjuten betongplatta med skadad yta. Olika ojämnheter och små gropar syns, samt några urpetade löv och barr. En mörk fläck finns i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3) Drygt halva ytan (6x8.4m) ville jag ha helt plan då det skall bli en snickeriavdelning, men det blev en "grop" på ca 15mm djup som mest (med en diameter av ca 5m). Är det bara att gilla läget eller går det tex flytspackla? Det skall hålla för att ha en saxlyft och domkraft på också.

Stort tack på förhand,
Johnny

Förslag jag fått på andra håll:
1: a) Spackla upp med expanderbruk
b) Räcker med att fylla med sylltätning

2: Prima o flytspackla med fiberbetong

3: a) Kör med ovanstående fiberbetong
b) Går ej spackla, behöver slipas (dianova).

Så lite olika bud.
Lutar mot att köra expanderbruk på kanten och flyta igen gropen och barr/löv-avtrycken.
Antagligen blir det stora färgskiftningar dock, så då blir det ev. att köra epoxigolv om det ser för tokigt ut.

Några andra tankar runt detta hade uppskattats, eller om någon varit i samma sits?

Om du har övervägt att lägga nån form av epoxi så skulle jag säga att löv o barr fixar epoxin.
Värre är det med svackan

Vid syllen så går det nästan att använda valfritt sätt.
Vad blir det för väggar?

Tack för svaret!
Aha, så epoxi kan fylla upp så pass - bra att veta!
Jag har inte funderat så mycket vad jag behöver lägga för ytskikt (och har ingen erfarenhet), hade tänkt betonglasyr eller betsil tidigare men med detta resultat får jag nog tänka om o läsa på mer.

Väggarna är lösvirke, reglar och syll på 195mm. Så här är ritningen för väggen med största problemet (plattan lägre än kanten mellan S7 o S8 på ca 2m).

• Ritning av väggkonstruktion med detaljer kring reglar, sylar och mått, samt markeringar för sektionerna S7 och S8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.