Byggahus.se

frågor ang tomträttigheter

1. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem
    Hej jag ska ev bygga ut mitt hus, bor i norrköpings kommun. jag har inga grannar och det är inte något stadsplanerat område. Min tomt gränsar till mark, skog, har en väg som går i genom min tomt. Jag tänkte flutta vägen så långt jag kommer på tomten, får jag det? och om jag skulle bygga ut så blir det 3,5m Till angränsande mark hur nära får jag bygga? och kan jag stänga av vägen? jag har servetut på vägen som leder till mitt hus, med inget på den som fortsätter på andrasidan tomten, alltså vägen går på minn tomt?

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Re: frågor ang tomträttigheter

Du menar alltså att du har en väg som går igenom din tomt och fortsätter någon annanstans? Du skriver att du har servitut på vägen på din tomt. Är det så att du inte äger vägen, utan att det är någon annan som gör det? eller menar du att det är någon annan som har servitut på att de får köra på vägen över din tomt?
    Oavsett hur det är, OM det är en väg som andra använder så är det första väl att ta reda på vem som gäer vägen/har servitut på den. Ett servitut är inte helt lätt att ändra på, då det brukar vara inritat på kartor på Lantmäteriet. Ring till Lantmäteriet och kolla.

Är det så att vägen går till din tomt och slutar på din tomt så måste vägen vara att anse som din och då borde du kunna lägga den var du vill.

3. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

vägen går i genom min tomt men används bara av mig, o lite hästar som kommer o rider förbi, sopbilen brukar åka i genom, mestadels för att det går smidigt,

4. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

Kanske inte skrev så tydligt, men det är så att vägen går igenom min tomt och jag har sevitut fram till min tomt om jag inte mins fel, vägen är mer eller mindre en gammal skogsväg och leder efter mitt hus tillbax till stora vägen?

5. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Har markägaren som äger skogen servitut på vägen över din tomt ?

6. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

nej jag har sevitut upp till min tomt? inga andra sevitut fins.

7. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Om ingen granne har stöd i servitut att använda vägen PÅ din fastighet kan du utan dåligt samvete plöja bort den.  Vill du bygga ut ditt hus måste du förstås ha bygglov.  I samband med detta borde bygglovsfolket kolla upp sakägarnas intressen.  Vad som händer ifall de MISSAR detta vore kul att veta.  
    ;)

8. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

Hallå ringte till kommunen angående bygge och jag bor så avskilt att jag ej behöver bygglåv. ska jag göra våtrum krävs en bygganmälan

9. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Vad praktiskt!  Men vill du ha klarhet i huvudfrågan bör du nog också ringa upp till lantmäteriet på kommunen.  Berätta vad du ska göra, och fråga om din fastighet berörs av något servitut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.