23 158 läst · 140 svar
23k läst
140 svar
Frågar om att anlägga en fiskdamm (koidamm) på tomten :)
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur mycket betong rymmer en (Vad heter det?) betongbil/tombolabil?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad kostar tio kubik betong om man köper den från en tombolabil och får den levererad och hälld i formen?
Jag vill inte vara den som förstör en spännande idé men i planeringen av utseende och form bör du även tänka in att det ställs krav på skydd mot olycksfall:
"Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
"Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
- Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
- En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika."
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Detta är jag fullt medveten om och det är en mycket mycket liten del av ett projekt av detta slag.K Krille4 skrev:Jag vill inte vara den som förstör en spännande idé men i planeringen av utseende och form bör du även tänka in att det ställs krav på skydd mot olycksfall:
[länk]
- Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
- En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika."
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad braHyltran från Veglemyren skrev:
Av tidigare inlägg trodde jag att du av estetiska skäl bara tänkte spänna en kedja runt dammen eller bygga ett litet staket. Då hade det ju lite tråkigt om man senare inser att man måste bygga ett 90 cm högt staket eller nätstängsel alternativt ha ett nät över dammen hela tiden.
Spännande projekt och lycka till!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kedjan var för hägerns skull. Hägern är inte lika finurlig som ett barn. Men jag har hittat bättre sätt att slippa hägrar.K Krille4 skrev:Vad bra
Av tidigare inlägg trodde jag att du av estetiska skäl bara tänkte spänna en kedja runt dammen eller bygga ett litet staket. Då hade det ju lite tråkigt om man senare inser att man måste bygga ett 90 cm högt staket eller nätstängsel alternativt ha ett nät över dammen hela tiden.
Spännande projekt och lycka till!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fins det på kartan att jag själv skulle kunna köpa säckar och blanda till 10 kubik med hjälp av tombola och lägga ut den med hjälp av skottkärra?
Bästa svaret
Ja...jag har gjort det många gånger det är ju bra motion, gratis!Hyltran från Veglemyren skrev:
Du behöver ca :
Ca 12ton gjutgrus 0-8
Och 12 ton makadam 8-16
Och 800 kg cement.
Ca 200 blandningar i en vanlig liten tombola.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Detta köper man ju från grusbilen som tippar det på marken
Och detta kommer att behöva förvaras tillfälligt någonstans medans jag blandar.
Hur många kvadratmeter markyta behöver jag avsätta för att tillfälligt förvara Ca 12ton gjutgrus 0-8 och 12 ton makadam 8-16.
Och detta kommer att behöva förvaras tillfälligt någonstans medans jag blandar.
Hur många kvadratmeter markyta behöver jag avsätta för att tillfälligt förvara Ca 12ton gjutgrus 0-8 och 12 ton makadam 8-16.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har en plätt som är 7 gånger 8 meter borde det rymmas Ca 12ton gjutgrus 0-8Hyltran från Veglemyren skrev:
Och 12 ton makadam 8-16 där?