Nej jag har bara guldfiskar i min, eller ja, slöjstjärt, men det är en variant av guldfisk.
Jag vet inte om du har snöat in på att Koi behöver cirkulation och kanske misstar det med rotation?
Koi är lite mer kräsna än guldfiskar men det viktigaste är att du har ett bra filter och mycket utrymme, då dom blir ganska stora och bajsar där efter. Det finns lika många filterlösningar som det finns Koi-ägare tror jag.
Hur många kubik som du behöver måtta för är svårt att svara på utan att veta hur många fiskar som du har tänkt att ha.
[media]
De formgjuter en 40 cm bred och enligt min uppskattning cirka 20 cm hög ring i marken sedan gräver de ut dammen för hand (Men de gräver inte så djupt som jag vill göra) och lägger lägger i en dammduk, som de sedan döljer med stenar så att den knappt syns.
Om jag använder mig av deras metod och formgjuter en väl armerad ring som är 40 cm bred och 20 cm tjock. Hur stark blir i så fall en sådan ring? Håller den för att en grävmaskin står på den och gräver en 2,5 meter djup grop i hela dess insida?
42 delar senare så är deras damm färdig. Tog bara drygt 5 timmar att titta på. Det var dem nattsömnen det....
Det verkar rimligt. När höjd över havet bestäms görs detta på vattenytans normalvattenstånd för sjöar tex. Men din mur enligt bilden kan du naturligtvis bygga enligt reglerna för murar.
Om jag gjuter en 10 cm tjock formgjuten väl armerad "mur" enligt en konstruktion som liknar den på bilden,kommer detta i så fall tåla att vattenytan fryser på vintern?
Eller finns det en risk att den formgjutna delen spricker om det skulle bli en "rickig vargavinter"?
Den skulle nog frysa ihop ganska bra , ca 10-15 cm is på betongen sedan isolerar isen , fisk kommer inte att överleva , när öppen del fryser till is , så kommer isen pressa uppåt och inte ha sprängverkan , grabben hade någon grop i backen med fisk ( ingen aning om vad ) dom fanns där hela vintern ( skåne ) massa is på ytan , han hade en pump som snurrade runt vattnet , då blev det ett hål som syresatte
Den skulle nog frysa ihop ganska bra , ca 10-15 cm is på betongen sedan isolerar isen , fisk kommer inte att överleva , när öppen del fryser till is , så kommer isen pressa uppåt och inte ha sprängverkan , grabben hade någon grop i backen med fisk ( ingen aning om vad ) dom fanns där hela vintern ( skåne ) massa is på ytan , han hade en pump som snurrade runt vattnet , då blev det ett hål som syresatte
Du menar att betongen kommer att hålla men att fiskarna kommer att dö?
Jag är medveten om att det är nödvändigt att hålla en vak öppen hela vintern om fiskarna ska vara i dammen hela vintern. Men om vi leker med tanken att jag har fiskarna någon annanstans vintertid.
Tål en 10 centimeter tjock formgjuten vägg att vattnet som den dämmer upp fryser?
Eller finns det en riska att den spricker om hela dammens yta fryser?
Fryser hela vattenmängden så kan det vara risk att det pressar ut väggarna , inte helt men kan bli sprickor , på dina breddgrader blir det väl inte så kallt ofta , men en sak som du kan göra ,
När du gjuter eller bygger en damm av något slag och kan ha fiskarna i källaren plus växter ,
Se till att du får ett rör i botten med en ventil ut , så kan du sitta och fiska först och plocka upp växterna ( vet inte hur dom tål att flyttas från botten i dammen , ) öppna ventilen och gå i ide för vintern , vad gäller damman ,
D u behöver inte tänka mer förrän solen kommer tillbaka
Kom på när man spånar , om dammen ligger ovan jord så finns det ingen jordvärme som håller tillbaka kylan , risken är då större med mycket is , ligger den med en botten på 1 till 1,5 meters djup blir den aldrig bottenfrusen , men kan få ca 3 - 4 dec på ytan
Fryser hela vattenmängden så kan det vara risk att det pressar ut väggarna , inte helt men kan bli sprickor , på dina breddgrader blir det väl inte så kallt ofta , men en sak som du kan göra ,
När du gjuter eller bygger en damm av något slag och kan ha fiskarna i källaren plus växter ,
Se till att du får ett rör i botten med en ventil ut , så kan du sitta och fiska först och plocka upp växterna ( vet inte hur dom tål att flyttas från botten i dammen , ) öppna ventilen och gå i ide för vintern , vad gäller damman ,
D u behöver inte tänka mer förrän solen kommer tillbaka
Det lär aldrig bottenfrysa därför att jag har planer på att gräva dammen drygt två meter djup.
Men finns alltså en riska att betong spricker om den upphöjda delen av dammen är 10 cm tjock formgjuten betong?
Svar nej , det kommer inte att pressa ut kanterna , den is som blir kan inte pressa i sidled , den går uppåt , blir en bulle på mitten , jag har en pool som är 1,7 djup , med lecablock murade , står med 3 väggar i luften , tappar ur till 1 meter , får ca 25 - 35 cm is inget händer , allt som vanligt på våren