Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Hej.
Jag har en halvbråkig planlösning så jag hade tänkt flytta lite värme från entrén till två intilliggande rum genom att sätta en kanalfläkt i angränsande vägg och slang i den nedsänkt taket till justerbara ventiler som släpper luften ner i rummet. Slangen kan max vara 40 mm i ytterdiameter, alternativt en rektangulär kanal med maxhöjd om 40 mm och anpassningsbar bredd.
Är detta en god tanke? Kommer det att funka; flytta varm luft från E till de två andra rummen?
Se taffligt ritad bild.
Tacksam för input.
Jag har en halvbråkig planlösning så jag hade tänkt flytta lite värme från entrén till två intilliggande rum genom att sätta en kanalfläkt i angränsande vägg och slang i den nedsänkt taket till justerbara ventiler som släpper luften ner i rummet. Slangen kan max vara 40 mm i ytterdiameter, alternativt en rektangulär kanal med maxhöjd om 40 mm och anpassningsbar bredd.
Är detta en god tanke? Kommer det att funka; flytta varm luft från E till de två andra rummen?
Se taffligt ritad bild.
Tacksam för input.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Ok? Är det för att slangen endast är 40 mm? Att flytta/värma med luft är ju liksom så en LLVP funkar.
Ett alternativ jag övervägt är att endast sätta en värmeflyttare (typ badrumsfläkt) i väggen och bara flytta varm luft in i första angränsande rummet.
Ett alternativ jag övervägt är att endast sätta en värmeflyttare (typ badrumsfläkt) i väggen och bara flytta varm luft in i första angränsande rummet.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jag antar att typ 150 mm diameter är vad som behövs?
Om du tänker på hur mycket luft en llvp flyttar, så kan planera dina ideer efter det. En badrumsfläkt flyttar typ ingenting jämfört med en llvp, så nej, kommer inte att funka. Om vi pratar 160mm rör o fläkt, så börjar det göra nytta.Cancerman_777 skrev:
Ens med 150mm rör så hade det blivit relativt liten effekt, åtminstone om du inte kan tänka dig en fläkt som låter som en reamotor.
Sen beror det ju väldigt mycket på hur varm luften är som du tar. Är den 60 grader så fungerar det nog rätt bra. Men jag gissar att det bara är normalvarm inomhusmiljö?
Sen beror det ju väldigt mycket på hur varm luften är som du tar. Är den 60 grader så fungerar det nog rätt bra. Men jag gissar att det bara är normalvarm inomhusmiljö?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jag hör er och förstår.
Japp. Det är tänkta att ta takluften från entrén och föra in i de angränsande rummen.
Så de värmeflyttare fläktarna är bara bluff? De är ju typ badrumsfläktar.
Japp. Det är tänkta att ta takluften från entrén och föra in i de angränsande rummen.
Så de värmeflyttare fläktarna är bara bluff? De är ju typ badrumsfläktar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
84 m3/h. Det är ganska mycket tycker jag som lekman...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Det är ju dock exakt samma sak. Det ena rummet är kallare och du vill värma upp det med hjälp av det andra rummets luft.Cancerman_777 skrev:
Säg att det är 4 graders temperaturskillnad mellan rummen. Då får du med din värmeförflyttare som flyttar 85m3/h ett tillskott till det kalla rummet på ca 122W. Ju mindre temperaturskillnaden blir mellan rummen desto mindre blir tillförd effekt.
Lite ger det ju såklart, men inte mycket. Hur stort är rummet?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Japp. Jag är med.V vectrex skrev:Det är ju dock exakt samma sak. Det ena rummet är kallare och du vill värma upp det med hjälp av det andra rummets luft.
Säg att det är 4 graders temperaturskillnad mellan rummen. Då får du med din värmeförflyttare som flyttar 85m3/h ett tillskott till det kalla rummet på ca 122W. Ju mindre temperaturskillnaden blir mellan rummen desto mindre blir tillförd effekt.
Lite ger det ju såklart, men inte mycket. Hur stort är rummet?
Rummen är på ca 20 kvm var. Entrén är inte mer än 4 kvm.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 884 inlägg
Det är ganska enkelt att räkna på effekten om man tar lutfmängd, temperaturskillnad och värmekapacitet.
Men eftersom det är ganska låg temeraturskillnad känns det ovärt besväret men ändå värt att räkna på det för att få fram ett argument.
Vad är det för temperaturer vi pratar om, har du mätt?
Men eftersom det är ganska låg temeraturskillnad känns det ovärt besväret men ändå värt att räkna på det för att få fram ett argument.
Vad är det för temperaturer vi pratar om, har du mätt?