Byggahus.se
20220831_161412.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blev lite förvånad när de byter ut en del av plegeltaket men de verkar inte byta ut hela. Sen vart jag förvånad över att de la taket längst ner och högst upp.
Varför man gör detta? Jag antar att det beror på något läckage vid takfönstrerna.
Så är detta rätt eller fel?
Det är en skolbyggnad så det är.kommunen som betalar

Ser inget konstigt alls, det är ju falsat tak nu som inte är klart. Lär nog fotsätta med den vänstra delen sen.

vi får hoppas...
svårt å det tätt... visst skyddspapp i all ära men

Rickard.
All plåt du ser utlagd är ”tillverkad” på verkstad och nu är hantverket kvar.

Man kan inte hur som helst falsa in takfönster så därför gör dom en horisontell fals ovanför. Kommer se helt normalt ut när dom är färdiga.

Rickard. Rickard. skrev:
All plåt du ser utlagd är ”tillverkad” på verkstad och nu är hantverket kvar.

Man kan inte hur som helst falsa in takfönster så därför gör dom en horisontell fals ovanför. Kommer se helt normalt ut när dom är färdiga.
bra.... jag hoppades att de skulle finnas en anledning.

20221022_095617~2.JPG
Skapa konto

Nu är arbetet klart... Det är bara kommunen som godkänner det här jobbet...
Dels så ligger inte "falsningen" i linje och sen är det intressant att gamla taket ligger kvar till hälften

Rickard.
Ser grymt ut, 10/10! Synd att kommun inte ville betala för hela taket.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Visa bilaga 651548

Nu är arbetet klart... Det är bara kommunen som godkänner det här jobbet...
Dels så ligger inte "falsningen" i linje och sen är det intressant att gamla taket ligger kvar till hälften
Jag håller med. Och jag kan anse att det ser lite plottrigt ut med dessa småband som ligger mellan takfönstren och inte livar med falserna på övre och undre läggningen. Fönstrena ser ut att ha symmetriskt avstånd till falsningarna och varför då inte låta banden gå upp till övre kompletteringen där det verkar ligga en rörelsezon. helhetsintrycket blir så mycket bättre då och zonen kan kvarstå likväl. Egentligen så hade allt sett SÅÅ mycket bättre ut med en skivtäckning i detta fall. Men absolut mera kostsamt initialt, men med tiden så får man igen det med tanke på att bandtäckningen är så mycket mera sårbar för temperaturrörelser.
För övrigt så kan man undra om antingen så var fönstermontörerna eller plåtslagarna onyktra. För inte är det parallella monteringar sins emellan dessa, Och med tanke på hur teglet ligger så är jag benägen att tro att plåtslagarna är de som har haft lättast tillgång till flaskan, men å andra sidan så skulle det ha inneburit ett helvete att få till konsolerna för takbryggan:crysmile:

• 632247-2dc5e4dd9dcd09e0c2c38fe037615579.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.