Fråga om sågklingor till gersåg

3k läst  6 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Skall idag lämna in orginalklingan till min Bosch GCM8 till slipning och har under tiden satt dit en Feltema 210/60T-skiva. Den funkar iofs väldigt bra än så länge men eftersom den är 210 istället för orginalets 216 så får man trycka lite extra för att kapa "innersta hörnet" perfekt. Oftast inga problem men lite irriterande.

Till frågan då: Allas våran vän Ebay.com innehåller drivor med väldigt billiga klingor men alla Amerikanska klingor verkar ha centrumdiameter 5/8, medans de europaspecade sågarna håller 30mm (Bosch, DeWalt etc).
    I en del annonser för klingor står det typ : "5/8" ARBOR WITH DIAMOND KNOCKOUT".
    Exakt vad är Diamond Knockout ? Är det en spånrensningsfunktion eller innebär det att man kan trycka ur en bit av centrumet ungefär som på en gammal 45varvs singel ? (För de som är så gamla att de kommer ihåg tiden "pre-Ipod").
    Och om man kan trycka ur centrumet på klingan, känns det helt säkert att köra den med orginal 5/8 då ?

Finns det klingor som är i samma prisklass som Feltemas men som har diameter 216 istället ?
    //Peter

2. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Det finns i regel en annan listig metod att lösa problemet. Ofta är kvalitetssågarna konstruerade för att passa båda systemen med 5/8" och 30 mm.

Om du mäter axeln med skjutmått, så kommer du troligen ganska nära 5/8", eller 15,875 mm.

Det sitter en bussning påträdd på axeln, och den bussningen har en 30 mm centreringsfläns. Om du tar bort bussningen och svarvar (eller vinkelslipar) bort flänsen, kommer en amerikansk klinga att passa rakt av.

När du skall återmontera din europeiska klinga kan du välja mellan att skaffa en ny bussning som reservdel eller montera en centreringsbricka. 216 mm betyder för övrigt 8½"

3. F
    Medlem Nivå 2
    Aah, det skall moddas lite för att det skall bli lätt.
    OK, tack för det tipset. Gällande övriga tum till mm-konverteringar (8½ etc) har jag lyckats förstå sammanhanget, det var just centrumhålets ganska stora skillnad jag inte riktigt kan begripa.

//Peter

4. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Detta var intressant. Jag har inge större erfarenhet av vinkelslipning så hur skulle man vinkelslipa man bort flänsen? Jag antar att man vill få ett rätt så slätt och jämt resultat.

5. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Man bör nog vara ganska stadig på handen om det skall fungera med vinkelslipen. De flesta har ju tyvärr inte tillgång till metallsvarv. Det är alltså det rödmarkerade området i skissen nedan som skall tas bort.

Redigerat 25 jun 2008 16:05
  6. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Jo jag har allt pillat på den och undrat hur man ska få bort den på ett snyggt sätt. Man kanske bara kan vända på den eller vill man kanske ha hela anläggningsytan mot klingan som den större delen ger?

7. H
    Medlem Nivå 4
    Borra/försänka...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: