På några fönster hos mig finns fönsterbleck där det finns en springa mellan trä och plåt - oftast 1-3 mm. Eller egentligen är det en plåt nedanför fönsterbläcket.
Antar att det är fel eftersom det då kan komma in vatten där. Så mina frågor är:

1) Kan man använda sk. utefog för att täta? Förslag på hur jag ska åtgärda?

2) Hur bör det se ut? Vilka alternativ finns?

3) Ska det alltid finnas ett fönsterbleck ovanför fönstret också? Även om man har en takfot som sticker ut en bit utanför fasaden?

IMG_2906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är inte rätt. Det borde vara sågat ett litet urspårning som plåten kan gå in i, så att ev vatten inte rinner direkt ned i väggen.
Utefog av bra kvalite fungerar att täta med.

Två alternativ finns. Om man gör som på din bild skall blecket täta ordentligt mot smygen samt en byggfog. Alternativt är att man gör blecket längre och sågar/stämmer bort en bit av smygen som blecket går in i. Gör man som alternativ 2 bör man måla över det man sågar/stämmer bort.

blecket borde vara längre så det går att få in ordentligt i en sågad springa i smygen,at kleti mänder med utefog blir inte så snyggt

Många gånger sätter man blecket före fodren så de släpper vattnet på blecket. Som det är gjort nu är inte fel men inte ultimat. Knacka lite på gaveln så den ligger bättre mot fodret och lägg lite fog så blir det bra.
En annan fråga, hur mycket sticket blecket ut från fasaden? Rekommenderat är 30-40mm från sugande material (ex trä), ser ut att vara lite lite enligt bilderna.

Tackar för svaren hittills!

Corre
: Vad räknas som bra kvalite på utefog? Jag köpte Cacso MultiSeal Byggfog på Bauhaus - räknas den som bra för ändamålet? http://www.casco.eu/index.php?contentID=126&productID=654&productcatID=97

Goteborg: Blecket sticker max ut 20 mm från den yttre panelbrädan. Väl inget att göra åt nu?

Några frågor till:

* Är det dyrt att fixa med nya fönsterbleck?

* På entreplan har jag tegel, brukar man karva ut lite där med för att vatten ska rinna ner läng teglet på blecket? Det blir inte lätt att få det snyggt med fog på tegel eftersom jag inte kan måla där och får svårt att få bort överflöd. Tips?

corre skrev:
Det är inte rätt. Det borde vara sågat ett litet urspårning som plåten kan gå in i, så att ev vatten inte rinner direkt ned i väggen.
Utefog av bra kvalite fungerar att täta med.

Redigerat:
goldfish1977 skrev:
Tackar för svaren hittills!

Corre
: Vad räknas som bra kvalite på utefog? Jag köpte Cacso MultiSeal Byggfog på Bauhaus - räknas den som bra för ändamålet? [länk]

Goteborg: Blecket sticker max ut 20 mm från den yttre panelbrädan.

Några frågor till:

* Är det dyrt att fixa med nya fönsterbleck?

* På entreplan har jag tegel, brukar man karva ut lite där med för att vatten ska rinna ner läng teglet på blecket? Det blir inte lätt att få det snyggt med fog på tegel eftersom jag inte kan måla där och får svårt att få bort överflöd. Tips?
Så länge det är utefog går det alldeles utmärkt att mjukfoga gavlarna. Om det inte är ett utsatt ställe funkar 20mm dropp från fasad utmärkt, inget att lägga någon energi på.
Angående nya bleck kan du räkna med C:A 3kr cm/m hos en plåtslagare, om du inte är kräsen med tjocklek och kvalité kan det bli billigare hos en bygghandlare.
Angående tegelfasad så ska bleckens gavlar vara uppknäckta så högt så de kan skjutas in i en fog mellan 2 stenar.

Alla mer kända märken, och tuber som kostar mer än 45:-/st (konsumentpris) skulle jag kalla vettiga.
Biltema/Byggmax/HardHead är inget jag litar på mao.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.