Hej på er kunniga

Ska byta radiatorer hemma. Har fjärrvärme (två rörssystem) Har nu fått ett bra pris på nya radiatorer från ett litet företag som gått i konkurs och hann aldrig byta radiatorerna. Radiatorer kommer med koppel men säljaren har ingen aning om det är 1 eller 2 rörskoppel. Har försökt googla på skillnaden men själva kopplen ser till utseendet likadana ut tycker jag. Kan man se skillnaden? Bifogar bilder... (radiatorerna står upp och ner på bilderna)

• Röranslutningar och ventiler nära en vägg, suddig bakgrund, industriella detaljer, inomhus, fokus på metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliska VVS-rör och anslutningar mot en vägg, eventuellt i ett hushåll eller industriell miljö.
    Skapa konto
Symbolen på kopplet indikerar att det är tvårörsystem. Linjerna i gjutningen indikerar vattenflödet och det finns ingen 1-rörs förbikoppling. Leta efter fabrikat och beteckning på kopplet så vet du säkert vad det är.

T TommyC skrev:
Symbolen på kopplet indikerar att det är tvårörsystem. Linjerna i gjutningen indikerar vattenflödet och det finns ingen 1-rörs förbikoppling. Leta efter fabrikat och beteckning på kopplet så vet du säkert vad det är.
Symbolerna är något jag också tänkte på och drog slutsatsen att det är 2 rörs tills jag inte hittade likadan symbol på 1 rörskoppel på nätet. Därför blev jag osäker.

T TommyC skrev:
Det skulle kunna vara Purmo/MMA typ FA för 2-rör eller FEA för 1-rör. I så fall står beteckningen på andra sidan.

[länk]
Se bild. Borde vara 2 rör då?

• Metallisk korsformad rördel, anslutningar, till synes del av VVS-installation, närbild.
    Skapa konto
Ja, FA betyder 2-rör.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, FA betyder 2-rör.
Tack för snabba svar!

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.