Hej!

Har i dagsläget timpris på elavtalet bor i SE4 och elen har minst sagt varit dyr i vinter och är.

Uppvärmning i mitt enplanshus ca 125 m2 , två stycken Panasonic luft-luft-pumpar. Täljstenskamin som går att värma hela huset med.

Fråga:
Gör det illa vid en värmepump när dom får stå avstängda en längre tid för att sedan gå igång t.ex. över natten? Livslängden? Dumsnålt?

Anledningen för att jag frågar är för jag provade stänga av båda pumparna och då gick elförbrukningen ner från 20-25 kwh till 8-10 kwh per dag. Dock går det såklart åt mer ved.

Hur gör ni? :)

Jag brukar sätta igång min på kvällen och stänger av den på morgonen. Kanske inte optimalt då effektiviteten minskar med lägre temperatur som det blir på natten, men det är skönt om det inte är svinkallt på morgonen :)

jag har en mekaniskt frånluftsfläkt som går på rätt hög volym. Den är ställbar, men jag fick aldrig kopplat in styrningen när den monterades, så det står på listan. Känns som man skulle vilja dra ner effekten något de kallaste dagarna så man inte forcerar ut all värme… alltid åtminstone.

vad gäller luftvärmepumpen så tror jag det är lungt så länge man inte stänger av och startar den var 20:e minut.

• Gilla
Ninotramp
  • Laddar…
Bryt inte strömmen till värmepumpen, utan stäng bara av med fjärrkontrollen. Det sitter en värmare i kompressorn som håller oljan varm och kallstartar man den varje dag kommer den inte hålla länge.

Men i första hand kanske du ska se över hur pumparna är inställda om dom drar mycket el trots att du eldar?

• Gilla
Ninotramp och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bryt inte strömmen till värmepumpen, utan stäng bara av med fjärrkontrollen. Det sitter en värmare i kompressorn som håller oljan varm och kallstartar man den varje dag kommer den inte hålla länge.

Men i första hand kanske du ska se över hur pumparna är inställda om dom drar mycket el trots att du eldar?
Perfekt! Stänger aldrig av på brytaren mer om den ska vara avstängd under sommaren.

Blir ju att man jobbar kanske 13-15 timmar per dag och då kan jag inte elda mer än tidigt på morgonen och på kvällen. Har inga problem att dom går, men när elpriserna ligger runt 4 kr kwh så har jag hellre lite kallare i huset när jag inte är hemma. Tack för svar.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag brukar sätta igång min på kvällen och stänger av den på morgonen. Kanske inte optimalt då effektiviteten minskar med lägre temperatur som det blir på natten, men det är skönt om det inte är svinkallt på morgonen :)

jag har en mekaniskt frånluftsfläkt som går på rätt hög volym. Den är ställbar, men jag fick aldrig kopplat in styrningen när den monterades, så det står på listan. Känns som man skulle vilja dra ner effekten något de kallaste dagarna så man inte forcerar ut all värme… alltid åtminstone.

vad gäller luftvärmepumpen så tror jag det är lungt så länge man inte stänger av och startar den var 20:e minut.
Jag har också något slags modernt FTX system. Precis flyttat in i huset så inte hunnit sätta in mig i det riktigt!

Finns det någon som vill sälja 3 st T-55 termostater?

galento
Vi har våran llvp avstängd på natten med fjärrkontrollen och haft det i flera år utan att det hänt nåt.

galento galento skrev:
Vi har våran llvp avstängd på natten med fjärrkontrollen och haft det i flera år utan att det hänt nåt.
Har satt Shelly inbyggnadsbrytare på mina två Panasonic LVP:er för att hålla örnkoll på förbrukningen. Nu när det är 5 grader kallt så drar en konstant 260W då den är avstängd. Får helt enkelt leva med att det är vad det drar för att hålla rätt temp i kompressorn och tråg antar jag.
Slog av den strax efter ett i grafen nedan...

• Graf över värmepumpsförbrukning i vardagsrum; visar variationer i watt över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
galento
M moelito skrev:
Har satt Shelly inbyggnadsbrytare på mina två Panasonic LVP:er för att hålla örnkoll på förbrukningen. Nu när det är 5 grader kallt så drar en konstant 260W då den är avstängd. Får helt enkelt leva med att det är vad det drar för att hålla rätt temp i kompressorn och tråg antar jag.
Slog av den strax efter ett i grafen nedan...
Tack för info , ja vi har aldrig kört den på natten då en av oss brukar sova i samma rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.